Na Disney Princess – Enchanted Journey waarin je Sneeuwwitje, Assepoester, Jasmine en Ariël volgt is er nu Disney Princess: My Fairytale Adventure waarin we met Assepoester, Rapunzel, Ariel, Belle en Tiana op avontuur gaan!
Als tovenaarsleerling van Fairy Godmother weet jij natuurlijk als geen ander dat je met magie heel voorzichtig te werk moet gaan. Zodra jij de verkeerde spreuk uitspreekt en alle elfjes in vervelende Bengels tovert weet je dat je dat natuurlijk goed moet maken.

De Bengels gaan je kasteel binnen en pikken de kristallen die toegang geven tot portalen. Jij moet alleen of met een vriend of vriendin door de portalen heen om de kristallen terug te halen in de werelden van Rapunzel, De kleine zeemeermin, Assepoester, Belle en het Beest en de Prinses en de kikker

Je begint de game door je eigen tovenaars leerling te pimpen. Haar eigen haarstijl, huidskleur, haarkleur, schoenen en natuurlijk, DE JURK! En oh, wat zijn die prinsessen jurken toch mooi! Je begint met een standaard aantal jurken en door de game heen kun je meerdere kledingstukken, kroontjes, meubels en bloemen kopen met gevonden edelstenen. Ook kun je jurken en accessoires krijgen door hoofdstukken uit te spelen, hierdoor kun je kisten openen die in elke wereld staan. Deze kunnen ook kledingstukken, bloemen voor in je prinsessentuin of meubels bevatten. Elke prinses geeft je een unieke kleur diamant waarmee je alleen kisten van die kleur in de werelden kunt openen.

Ik speelde de game met mijn zusje (let wel, wij zijn 25 en 22 jaar oud) en de game zorgde voor behoorlijk wat zusterlijke ergernissen en lachwekkende situaties. De game speel je met de Wii controller en de Wii Nunchuk. Ik was speler 1 en mijn zusje speler 2, en al snel kwamen we erachter dat speler 2 eigenlijk geen hol te doen heeft en ook niet haar eigen kant op kan omdat ze, zodra speler 1 bij haar wegloopt naast speler 1 word teruggezet/geteleporteerd. Zo moest ik steeds in de gaten houden waar mijn zusje liep zodat ze niet uit beeld verdween. Verder kon mijn zusje niet echt meer helpen dan aanwijzingen geven vanaf de bank met de minigames, zoals puzzels, omdat alleen speler 1 controle heeft in de minigames. Ook als we moesten dansen kwam alleen mijn tovenaarsleerling in beeld.

De opties voor speler 2 was samen met mij achter Bengels aanrennen en met haar toverstokje op ze schieten, Twirl magie uitoefenen en edelstenen pakken die in beeld waren. Wat dat betreft is deze game dus meer geschikt voor 1 speler. Als het goed was uitgewerkt, had het een hele leuke game voor meerdere spelers kunnen zijn, door bijvoorbeeld puzzels tegen elkaar op te lossen. Nu werd het vooral een wedstrijdje, wie het eerste bij de edelsteen was, wie het eerste met Twirl magie een boom in bloei zette, etc. Tegenover elkaar staan en elkaar met onze toverstokjes op het hoofd meppen is dan weer iets wat je niet met 1 speler kunt doen. Het heeft trouwens geen effect of nut, maar het ziet er wel lachwekkend uit.

Het kasteel van de tovenaarsleerling heeft een tuin, een portaalzaal met portalen naar de werelden van de prinsessen, een danskamer en een slaapkamer. Deze slaapkamer kun je geheel naar eigen inzicht inrichten. Vloer, behang, banken, planten, je kunt van alles kopen of vrijspelen. Ook de tuin kun je naar eigen inzicht inrichten. Je kunt verschillende soorten bloemen kopen en vrijspelen om in je tuintje te planten. Deze bloemen moet je ook water geven, wieden, nieuwe aarde geven en soms moet je voor ze zingen. In je tuin staan ook standaard lantaarnpalen, bosjes en struiken. We ontdekten per ongeluk dat als je je Twirl magie vlakbij een boom, struik of lamp doet deze aan of uit gaan, gaat bloeien, edelstenen uitspuugt of twinkelverlichting krijgt. Jammer is wel dat dit weer verdwijnt als je je kasteel in en uit gaat.

Wij begonnen met de wereld van Belle. Je begint in het dorpje waar Belle woonde voordat ze bij het Beest in het kasteel introk en in het tweede hoofdstuk zitten we in zijn kasteel. Het Beest zelf hebben we niet gezien. Elk portaal heeft twee hoofdstukken. Tussen elk hoofdstuk kun je naar je eigen kasteel om dingen te kopen of te pimpen. Daarna gingen we Rapunzel helpen in haar wereld. In welke wereld je ook zit, de Bengels zorgen voor alle problemen. De wereld van de Kikkerprinses is een bonus portaal en pas beschikbaar wanneer je alle andere werelden gehad hebt. Je krijgt in elke wereld ongeveer hetzelfde verhaal te horen. Dat niet alleen, de minigames lijken ook op elkaar. Zo speel je bij Belle een versie van ‘Balletje Balletje’ met drie taarten waarbij je steeds de Bengel in één van de taarten moet zoeken. In een andere wereld speel je ook Balletje Balletje maar dan met muffins of cakejes. Ook komt het spelletje ‘Vang het bord/de verfpot/het boek’ in bijna elk level terug maar dus met elk een eigen variant van wat er precies naar beneden gegooid word vanaf een kast of raam door een Bengel. Veel herhaling dus, maar herhaling vinden kinderen niet erg.

Mijn conclusie is dat dit een leuke game voor kinderen of melige volwassenen met een liefde voor Disney is. Het is leuker met zijn tweeën maar doordat je niet echt goed mee kunt spelen als speler 2 is het om de zoveel tijd omwisselen van de Wii controller wel een must. De spelletjes zijn leuk en makkelijk. Je kunt helaas de conversaties niet overslaan, dus de soms wat irritante stemmen van prinsessen en andere karakters moet je maar even slikken. De graphics zijn zoals je van een game als deze verwacht, het is geen Crysis 3 maar dat verwachten kinderen ook niet lijkt mij. De game is goed voor heel wat uurtjes puzzel, pimp en speelplezier.

Mijn score:
Gameplay: 6 /10
Fun: 8 /10