Lang lang geleden deed ik ooit aan Kung Fu. Okay, ik was een jaar of tien-elf en nog geen fractie zo goed als Wei Shen, maar in deze game kan ik mij uitleven met super Kung Fu skills! En ik ben ook nog eens een badass undercover agent.
Verhaal Toen ik begon met Sleeping Dogs dacht ik, okay, dit word een soort GTA en Saints Row mix. Maar er zat meer achter. Namelijk een super verhaal! Het net van Triads (gangs) vijanden en vrienden breid zich onder het spelen steeds verder uit. Naarmate de game vordert ga je steeds dieper in op situaties, verhalen, en vriendschappen. Het verhaal loopt als een rode draad door de game maar er zijn ook missions en favors, een soort kleine missies die je her en der oppakt. Veel afwisseling dus. Het ene moment doe je mee aan een streetrace, het andere moment ben je een soort taxi chauffeur en op een gegeven moment beland je zelfs in een shopping spree met een bruid to be en mag je taart, bloemen en een jurk met haar uitzoeken. Zo spring je van het ene avontuur in het andere. Don’t get me wrong, het klinkt nu misschien wat lame, maar bij het halen van een bruidstaart komt best wel wat geweld van pas.

Wei Shen Wei Shen komt oorspronkelijk uit Hong Kong, China. Als hij 11 is verhuisd hij met zijn moeder en zusje, Mimi, naar Amerika (San Francisco), in de hoop om Mimi van haar drugsgebruik af te helpen. Helaas lukt dit niet en komt Mimi te overlijden na een overdosis. Niet veel later pleegt zijn moeder zelfmoord. Wei Shen besluit naar de politie academie te gaan en zo komt hij bij de politie terecht. Op een gegeven moment heeft de Hong Kong Police Department een undercover agent nodig om te helpen bij het oprollen van de Triads. Met name de Triad ‘Sun On Yee’. Wei Shen lijkt perfect voor de zaak omdat hij veel van de Triads af weet en zowel Kantonees als Amerikaans spreekt. Eenmaal undercover komt hij erachter dat de Sun On Yee misschien meer met de dood van zijn zus Mimi te maken heeft dan hij gedacht had, en zo begint een tweestrijd in zijn undercover missie. Wraak nemen? Of de zaak goed afhandelen?

Familie De Sun On Yee ‘familie’ is uitgebreid en neemt waarschijnlijk wat tijd in beslag voordat je alle links en namen weet. De Sun On Yee neemt het vooral op tegen andere Triads als 18K. Als eerste in de game ontmoet je Jackie Ma in een cel. Jackie Ma is het type ‘leuke kleine broertje’ en naarmate het verhaal vorderde ben ik hem steeds leuker gaan vinden. Dan heb je je ‘baas’ bij de Sun On Yee die ze een Red Pole noemen. Hij of zij is hoofd van een Sun On Yee district. Voor Wei Shen is dit Winston Chu. Hij beheerd het North Point district. Dan hebben we nog Sam Dogeyes Lin. Deze beste man is ook een Red Pole in de Sun On Yee. Het botert niet zo lekker tussen hem en Winston en Dogeyes is bezig Winston’s North Point district over te nemen, wat voor rumoer zorgt binnen de Sun On Yee. De Red Pole’s vallen weer onder nog hogere personen zoals Uncle Po. Als je denkt dat de beste man klinkt als Mr. Ping van Kung Fu Panda, dan klopt dat, want dat is dezelfde stemacteur.

En dan heb je nog randfiguren als Jane Teng, zij is een politie officier, Naz (ook een undercover agent), Raymond, hij is je baas (handler) bij de politie, alles wat je undercover ontdekt meldt je bij hem. Thomas Pendrew, hij is weer de baas van Raymond. Zoals ik al zei, het is een beetje het, ‘de-zus-van-mijn-achternichtje-haar-vriend’ etcetera verhaal. Figuren die mij vooral bij bleven zijn Mrs. Chu, zij is echt een supervrouw (en de moeder van Winston), maar ze is ook wel een tikkeltje eng. En Old Salty Crab, hij werkt voor Red Pole, Jiang (enige vrouwelijke Red Pole). Old Salty vond ik vooral een erg grappig figuur. Red Pole’s:Big Smile Lee Two Chin Tsao Broken Nose Jiang Winston Chu Sam Dogeyes Lin

Vechten en rennen De gevechten hebben wel wat weg van Max Payne 3, met bullet time en al. Verschil met Max Payne 3 is, dat je in Sleeping Dogs meer met je handen en voeten vecht en minder met wapens. Okay, op een gegeven moment komen er wel wapens voorbij, maar ik vond het erg leuk dat er toch meer met Kung Fu werd gedaan. Ook gebruik je je omgeving bij gevechten. Sommig objecten in je omgeving (naast je vijanden) lichten rood op,en kun je gebruiken om je vijand mee uit te schakelen. Telefooncellen, stapels dozen, scherpe punten, noem het maar op. De combo’s zijn redelijk simpel en volgens mij nooit meer dan 3 knoppen. Voer je een counter aanval goed uit? Dan krijg je een vette animatie te zien.

In de game kun je ook vanaf voertuigen waar je in (auto) of op (motor) zit naar het voertuig dat voor je rijd springen. Verder bestaat een behoorlijk deel van de game uit achtervolgingen, te voet en per voertuig. De achtervolgingen te voet bestaan uit veel springen en ‘hordes’ nemen op de juiste manier, beter bekend als freerunning.

Upgrades en collectables In de game level je. Je hebt je Triad reputation en je Cop reputation. Missies uitvoeren voor de politie bevorderd uiteraard je Cop rep. En missies voor je Triad, je Triad rep. Level je? Dan kun je verder in je ‘talent tree’ wat in de game upgrade genoemd wordt. Je hebt verschillende upgrades. Melee upgrades, Face upgrades, Cop upgrades en Triad upgrades. De lijst met upgrades is nogal lang maar hier staan ze allemaal.Elke keer als je een mission uitspeelt krijg je nieuwe reports, deze vertellen je meer over de achtergrond van bepaalde personen. Andere dingen die je kunt krijgen bij het uitspelen van missions zijn voertuigen, kleding, telefoonnummers en karaoke liedjes. In de game vind je ook collectables. Op een geven moment ontmoet je een Amerikaanse toeriste genaamd Amanda. Ze vraagt je naar de Martial Arts Academy waar ze Kung Fu wil leren. Eenmaal daar ontmoet je Sifu, de Martial Arts instructeur. Hij verteld je dat zijn Jade beelden collectie van de 12 Chinese dierenriemtekens is gestolen. Aan jou de taak ze terug te vinden. Je vindt ze verspreid over de game. Iedere keer als je er één vindt kun je naar Sifu gaan, en hij geeft je dan een upgrade zodat je nieuwe martial art skills kunt leren.

Andere collectables zijn Health Shrines. Deze vind je ook verspreid door de game. Ze geven veel licht en zijn dus makkelijk te spotten. Er zijn er in totaal 50 en ze geven Wei, nadat hij er gebeden heeft meer health voor terug. Naast health van Health Shrines kun je ook dingen eten of drinken om weer health terug te krijgen na gevechten. Zo heb je het populaire drankje genaamd Dragon Kick. Deze drank geeft je een melee damage bonus. Ook kun je Fish Dumplings, Icecream en andere etenswaren eten om je health weer op pijl te brengen.

Lockboxes zijn ook door de game heen te vinden. Deze bevatten naar mijn idee iedere keer kleding. Als je van kleding wisselt heb je dus meer keuze in je kledingkast. Sommige zitten op slot en moet je dus eerst kraken met een code. Kleding vindt je niet alleen, maar kun je ook kopen bij vendors. Je kunt je shirt, broek, schoenen, hoeden/petten, kettingen en armbanden veranderen. Eerder kon je al lezen dat je bij het uitspelen van missions karaoke liedjes kunt krijgen. Deze minigames zijn erg grappig en kun je spelen in de verschillende karaoke bars in Hong Kong. Laat de dames je fluwelen stem horen door niet vals te zingen en zo een liedje op 100% uit te zingen.

En wat vond je er dan van Heather? Nou, ik kan nog uren doorlullen over alle opties en vrijblijvende verhaallijnen die de game heeft, de garages waar je auto’s kunt kopen en dumpen, de grote sandbox-achtige straten, de camera’s, Club Bam Bam, de verschillende manieren hoe je mensen kunt uitschakelen, persoonlijke drama’s van Wei, de humor, de massages, het feit dat er verdacht veel Engels word gesproken in Hong Kong, je appartementen die steeds groter en mooier worden, dat ze in Hong Kong links rijden (optioneel) en dat je veel van Feng Shui kunt leren… Maar! Ik zal de game kort omschrijven. Supervet. Verfilming waardig. En zeker geen GTA. Een aanrader.

Heathers score:
Gameplay 9/10
Fun 9/10