Vorige week hebben we de Pink Prize geïntroduceerd voor games die een acht of hoger krijgen. Voor deze game zou er een Pink Poo moeten komen. Deze week ben ik aan de slag gegaan met Steel Battalion: Heavy Armor en behalve hoofdpijn en bijna een kapotte controller heb ik ook nog eens geen plezier beleeft aan deze game.

Als je de trailer van Steel Battalion: Heavy Armor bekijkt denk je dat het best een vette game kan zijn. Eindelijk de combinatie van Kinect en Controller waar de hardcore gamer op zat te wachten. Helaas blijkt de vetheid van deze game ver te zoeken. Steel Battalion: Heavy Armor speelt zich af in een soort van Tweede Wereldoorlog situatie. Alle computers zijn kapot door een soort siliconen-etend virus, daarom werk je met hele oude lopende tanks genaamd ‘VT’, verticale tank. De intro bestaat uit een hele lading aan verschillende oorlogsbeelden en een nog grotere lading aan gevloek. “This is some fucking World”

Om je Kinect in te stellen moet je eerst zitten en daarna staan. Je hele lichaam moet even gekalibreerd worden. Dacht ik lekker met mijn controller op de bank te kunnen zitten, niets minder waar. Ik zat mooi op een eetkamerstoel achter mijn Kinect. Midden in de kamer voor de juiste afstand en weinig gedoe om me heen (zoals de bank en een lekker kussen). “Get your dicks out of the dirt” leuke zin om je tutorial mee te beginnen. Je ontmoet je collega’s. Je moet er één een hand geven, letterlijk, en de ander gooit je een appel toe die je moet vangen. Eigenlijk wilde ik de appel niet, die collega staat net te pissen en zegt dat hij over zijn hand piste omdat hij schrok…. Links bovenin beeld staat een Kinect vakje waarin je je eigen outlines ziet, ook komt eronder te staan wat je eventueel moet doen. (nauwelijks leesbaar op een analoge tv, gelukkig kan ik ook redelijk goed voor mezelf denken).

Goed, we kunnen eindelijk beginnen met de tutorial. Mag ik even een Wii controller touwtje lenen van iemand?? Mijn draadloze controller is leeg dus heb ik er even een met een draad gebruikt. Vreselijk. Voor je het weet zweept het draad over de tafel omdat ik handbewegingen moet maken en mijn controller vast moet houden. Vervolgens laat ik de controller van mijn schoot vallen terwijl ik probeer het luik open te doen van een tank. De onhandigheid begint al in de tutorial. Ik moet naar een windmolen lopen. Die is niet over het hoofd te zien dus ik begin met mijn controller te wandelen. Ik ben tegen zeker 2 onzichtbare muren aan gelopen omdat ik blijkbaar niet loop zoals ze willen dat ik loop. Eenmaal daar aangekomen begint nog meer gedoe. Ik krijg uitleg over de verschillende wapens, luiken en knoppen in de tank. Je probeert te schieten en één verkeerde handbeweging en je opent of sluit iets waar je niet eens aan wilde komen. Probeer maar niet aan je hoofd te krabben, want voor je het weet zit je tussen de panelen in plaats van dat je door je luik kijkt. Na de tutorial kun je aan de missies beginnen. Deze zijn of, zo makkelijk dat je denk was dat het? Of, zo moeilijk dat je er niet aan uit komt. Heb je rook binnen dan moet je ventilator op tijd aan, ja leuk, maar als je Kinect weer niet reageert dan kun je nog zo goed weten waar de ventilator zit, maar dan krijg je hem niet aan. Ook drie minuten wachten om één ding af te schieten is geen aanrader voor de hardcore gamer.

Nu ben ik het type persoon die aan zichzelf gaat twijfelen. Doe ik het nu wel goed? Speel ik dit nu zo verkeerd? Dus ik ben toch maar aan het Googlen gegaan. Doe ik iets verkeerd? Nee dus. Steel Battalion: Heavy Armor krijgt op verschillende websites ook onvoldoendes op dezelfde punten waar ik mee zit. Grafisch gezien is de game wel goed te doen. Je collega’s zien er goed menselijk uit, maar soms is het echt veel te donker. Nergens voor nodig. Je probeert al door een rot gat te kijken om te lopen en als je dan ook nog eens alles onnodig donker maakt overdag dan speelt het nog niet. Mijn mening: Ik zou dit spel niet aanraden, sorry. De Kinect reageert slecht op je handelingen en registreert je bewegingen slecht. In plaats van een paneel openen mep je een collega bijna. Je opent het verkeerde paneel of trek aan de verkeerde hendel. Ik ben geen flauwe gamer. Als ik vijf uur moet raiden dan doe ik dat. Van dit spel had ik binnen tien minuten hoofdpijn. Bij iedere stap die de VT zet krijg je een trilling in je controller. Normaal heb ik geen issues met die trillingen, maar het is net of je in dat ding zit en zonder schokdempers loopt. Je voelt de trillingen gewoon in je hoofd dreunen. Mijn score:Gameplay: 2/10Fun: 2/10Levensduur: 2/10Graphics: 6/10Originaliteit: 2/10Totaal volgens reviewer: 2,8