Indiana Jones, Star Wars, Harry Potter, Bionicle, Ninjago, Pirates of the Caribbean, Rockband… De gele Lego-poppetjes hebben inmiddels al heel wat virtuele avonturen beleefd in hun eigen games. De lijst is meer dan veertig games lang en de nieuwste telg is Lego Batman 2: DC Super Heroes.

Daar zit hij, Bruce Wayne, de knappe en meest begeerde, vrijgezelle man van Gotham City. Hij heeft het allemaal: hij is succesvol, knap, rijk en ook nog eens razend populair. Reden genoeg voor de stad om hem te bekronen als “Man of the Year”. Trots neemt hij de prijs in ontvangst, maar al gauw stelen de Joker en de jaloerse Lex Luthor de bokaal. Daarna volgt een hevige strijd waarin Batman en zijn superheldenvrienden uit het DC-universum het opnemen tegen Joker en zijn schurkenbende om te voorkomen dat zij de stad overnemen.Dat is het verhaal van Lego Batman 2 in een notendop. Het heeft even geduurd voordat Lego Batman: The Videogame een opvolger kreeg (maar liefst vier jaar), maar ondertussen zijn er gelukkig diverse andere Lego-games verschenen, waaronder Harry Potter. Het moge duidelijk zijn, ik ben een enorme fan van deze gameserie en geniet ervan om avonden lang met mijn vriend samen te co-oppen. Zeker omdat er zoveel verschillende games zijn, kan ik zeggen dat Lego een van de leukste co-op ervaringen is van deze tijd. In ieder geval is dat mijn ervaring met Star Wars, Indiana Jones en Harry Potter-Lego.

Zure appel
Ik zal meteen met de deur in huis vallen; in Lego Harry Potter zitten 24 levels, terwijl we het in Lego Batman 2 met aanzienlijk minder levels moeten doen. Al na vijftien levels verschijnen de credits in beeld en dat is een zure appel om even doorheen te bijten als je al een half jaar naar de game uitkijkt en door eerdere games een ander verwachtingspatroon hebt.Echter, iedereen die games op 100 procent wil uitspelen en ervaring heeft met Lego, weet dat het de tweede keer spelen is dat de game echt losgaat. Je kunt dan vele diverse personages kiezen die allemaal zo hun eigen talent hebben. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens de eerste keer spelen paars-glimmende objecten tegenkomen, die je pas na het uitspelen bij de tweede keer kunt stukmaken.Dat moet je zeker doen, want er zijn maar liefst 250 gouden blokjes te verzamelen en ook nog allerlei kleine, andere dingen. Een ander belangrijk iets voor Lego-games is het “True” worden (afhankelijk van de game: True Wizard, True Jedi, True Pirate, enzovoorts). Je wordt in Lego Batman 2 True Hero en dat gebeurt als je in een level een bepaald aantal muntjes hebt gepakt. Het heeft verder geen invloed op de game, maar het is altijd prettig om die volle balk in je scherm te zien knipperen.

True Hero
Het zijn alleen de levels waarin muntjes voor het True Hero-schap te verdienen zijn, want de hub telt daarvoor niet mee. De hub is de plek waarin je op zoek gaat naar levels, schurken kunt bevechten en kopen en waar diverse verzamelitems te vinden zijn. De hub is een stukje van de stad Gotham City, compleet met dierentuin, metrostation en natuurlijk de Batcave.Met Batman kun je op gebouwen klimmen, maar je kunt er ook in autootjes of andere voertuigen rijden. Dat voelt soms een beetje Grand Theft Auto-achtig aan, want de mannetjes op straat worden regelmatig door je in stukken gereden. Aan de andere kant verdien je veel geld door tegen lantaarnpalen aan te rijden, dus dat moet je maar voor lief nemen. Die hub is verder een beetje overweldigend in het begin, maar hoe langer je de game speelt, des te vertrouwder hij wordt. Het is leuk om in elk hoekje en gaatje te kijken en te zoeken naar objecten en af en toe een badguy in elkaar te slaan (of moet ik zeggen, uit elkaar te slaan?).Het draait overigens allemaal om pakjes. Over het algemeen zijn de skills van Batman en Robin niet zo fantastisch als die van superhelden die echt superkrachten hebben, dus maken de twee gebruik van diverse kostuumpjes om toch die krachten te krijgen. Zo heeft Batman een electriciteitspak en een krachtpak en kan Robin in een ijscomannetje veranderen dat ijs kan verspreiden en water kan bevriezen, maar ook een nucleair pak waarmee vreemde groene gifrommel van de grond kan worden gehaald.

Een kledingkast vol pakjes
Die pakjes zijn een hele leuke toevoeging. Vaak moet je in een level alles kort en klein slaan om vervolgens een nieuw pakje te kunnen opbouwen om verder te gaan. Batman ziet er erg schattig uit in zijn Power Suit, waarin hij heel grote wanten draagt. Overigens is de game Engelstalig maar heeft Nederlandse ondertiteling, wat een groot voordeel is voor mensen die niet goed Engels kunnen maar toch van de originele kwaliteit van de game willen genieten.De game draait natuurlijk om de levels en die zijn alle vijftien fantastisch. Er zitten VEEL originele puzzelelementen in en het team van ontwikkelaar Traveller’s Tales heeft duidelijk oog voor detail. De gelaatstrekken van de gemaskerde held Batman en de grappige manier waarop Robin loopt als hij zijn magneetpak aan heeft zijn erg goed en grappig weergegeven.Sowieso staat Lego bekend om zijn typische humor en die is ook in deze game te vinden, al is daar wel iets aan veranderd ten opzichte van eerdere games uit de serie. Voor het eerst wordt er namelijk gesproken in een Lego-spel. Alle helden en schurken hebben wel iets te zeggen en de stemmen lijken erg op die uit de ‘volwassen’ Batmangame Arkham Asylum en de animatieserie Justice League. Vooral het feit dat Batman zich ergert aan alleskunner Superman en dat Robin juist heel veel bewondering heeft voor de man met de S op zijn borst is erg grappig en zelfs wat aandoenlijk.

Beter laat dan nooit?
Hoewel de game een hele reeks aan DC-superhelden bevat, zoals de naam doet vermoeden, wordt het gros van de levels gespeeld met Batman, Superman en Robin. Pas laat in de game worden daar Green Lantern, The Flash, Wonder Woman (go girl!) en bijvoorbeeld Cyborg aan toegevoegd. Er zijn zelfs nog meer poppetjes speelbaar, maar dat zal ik niet verklappen.Omdat het pas laat is dat de Justice League echt bij elkaar komt en samen vecht, voelt het alsof de diversiteit van de karakters niet goed tot uiting kan komen. De superhelden hebben zoveel potentie omdat ze allemaal hun eigen trucjes hebben, dat het zonde is dat dat al zo vlug voorbij is. Gelukkig zijn ze dus wel weer allemaal speelbaar in de tweede ronde, maar dan speel je weer vijftien dezelfde levels. Ik had absoluut behoefte aan meer levels, niet alleen om nog meer te kunnen zien van de kunsten van de DC-superhelden, maar ook omdat het hoofdverhaal van de game nu in een werkdagje wel uit te spelen is.

Dat uitspelen werd mij trouwens op een bepaald moment wel moeilijk gemaakt, want de game liep vast. Zo erg, dat ik een groot gedeelte van mijn eindbaaslevel opnieuw moest doen en dat is erg jammer. Vooral omdat ik daarna bij elke cutscene bang was dat er weer een probleem zou optreden. Overigens zijn de cutscenes lang, uitgebreid en erg vermakelijk. Het is leuk om Joker samen met Luthor te zien sparren over hoe Batman het beste uitgeschakeld kan worden, zeker omdat je natuurlijk allang weet dat dat niet gaat lukken.Ik kan uren over deze game doorgaan, maar ik zal mijn conclusie trekken: Batman Lego 2: DC Superheroes is een topgame. Hij is vermakelijk, humoristisch, charmant, schattig, van zeer goede kwaliteit, veelzijdig en verrassend. De game is ideaal om co-op te spelen, maar kan ook perfect solo worden genoten. De enige kritiek die ik op dit Batman-vervolg kan noemen is de weinige levels en het feit dat de game is vastgelopen. Ik hoop dat dat laatste niet nogmaals gebeurt en ik ga absoluut de levels nog een keer spelen om die 100 procent-status binnen te harken.

Mijn score:
Gameplay 9/10
Fun 9/10