Help, er is een Fable-game terechtgekomen in een speelgoedfabriek! Bekende personages uit de Fable-serie, zoals Reaver, is uit de fabriek komen rollen als een lappenpopje. Ook de gameplay is nogal veranderd en de vraag is of dit het Fable-universum kan verrijken…

Waar we Fable eigenlijk kennen als een open wereld actie-RPG, doet Fable Heroes zo’n beetje het tegenovergestelde. Je pad is van te voren duidelijk uitgestippeld en in plaats van een rijke gameplay, draait het alleen om het neerhakken, -schieten en -slaan van vijanden. Vijanden die trouwens ook oude bekenden zijn van de Fable-figuurtjes, bijvoorbeeld: Hobbes, Beetles en Hollow Men.Je kiest van te voren zelf een lappenpop uit om mee te spelen. Dit is in principe niet heel verschillend, op de wapens na. De ene schiet, de ander heeft een mokerhamer en weer een ander draagt een zwaard met zich mee. Het enige dat in Fable Heroes hoeft te gebeuren is het einde van het level halen, de eindbaas op dezelfde manier in elkaar te hakken als alle andere vijanden en dat was het.

Geen gepuzzelJe kunt er met maximaal vier personen tegelijk (op de bank bij je thuis of online) op uit en de game doet mij dan ook een beetje denken aan Disney Universe. Helaas moet daaraan worden toegevoegd dat dit de slechtere versie is van de Disney-game, want hierin doen alle vijanden standaard hetzelfde, wordt er niet gepuzzeld maar slechts gevochten op dezelfde wijze en is er minder te ontdekken in de levels.Waar je in Disney Universe ook met zijn vieren het einde kan halen (of alleen, want dat is ook in Fable Heroes mogelijk), is het in die game een stuk leuker omdat je van alles kunt ontdekken en bereiken in een level. In Fable Heroes bewandel je een recht pad waarbij je langs leuke huisjes en andere plekjes komt. Echter, het is niet mogelijk om in die huisjes te kijken enzovoorts, want je moet op je pad blijven.Dat op hetzelfde pad blijven lopen wordt frustrerend op het moment dat je vijanden doodslaat en niet bij de muntjes kunt komen waarin hun stoffelijke overschotten veranderen. Muntjes kun je goed gebruiken, want als je een level goed afsluit, dan kun je op een soort ganzenbord dingen kopen om je poppetje beter te maken.

Snel geld verdienenDat gaat als volgt in zijn werk: je pakt in het hele level muntjes en aan de hand van hoeveel muntjes je aan het einde hebt, mag je een bepaald aantal keer met de dobbelsteen gooien op het speelbord. Op elk vakje kun je iets anders upgraden, zoals je snelheid, hoe snel je geld verdient en je wapen. Ook kun je er nieuwe poppetjes op vinden om te kopen. Alle upgrades moeten namelijk wel gekocht worden, je krijgt ze niet zomaar.Dat is eigenlijk het enige uitdagende aan de game; je poppetje voorzien van alle mogelijke upgrades. Verder is het hack-and-slash-idee leuk, maar niet goed uitgewerkt. Zo kom je diverse vijanden tegen waarbij de ene misschien iets meer klappen nodig heeft dan de ander, verder is er geen verschil in hoe ze aangevallen moeten worden. Datzelfde geldt voor de eindbazen. Stompzinnig op ze inhakken en je wint.Dat wordt je trouwens wel iets moeilijker gemaakt zodra je de game hebt uitgespeeld. Dat heb je snel gedaan, want er zijn maar acht levels en de moeilijkheidsgraad ligt ver onder nul. Je kunt eigenlijk niet doodgaan, wel in een geest veranderen. Je kunt dan nog steeds vechten tegen vijanden, maar niet langer muntjes pakken. Pak je een hartje, dan komt je pop weer tot leven.

Dark AlbionMaar goed, als je de acht levels goed hebt afgesloten, dan kom je in de zogeheten Dark Albion-modus. Het is niet duidelijk wat er dan precies veranderd, behalve dan dat het wat donkerder is geworden. Als je gewoon op ‘normal’ blijft spelen, dan beleef je weinig uitdaging aan de donker geworden wereld. Je kunt dan beter overschakelen op ‘Challenging’, waarin je nog enigszins wordt uitgedaagd en echt game over kunt gaan.Al met al mist Fable Heroes vooral diepgang. Het hoeft niet zo diep te gaan als een RPG, maar het was leuk geweest als de wereld iets meer was dan slechts een rechte lijn. Bij het zien van al die schattige huisjes wilde ik erin gaan en het was een teleurstelling dat dat niet kon. En daar kwam nog de frustratie bij dat muntjes die die richting op gevlogen waren niet te pakken waren.Het is leuk om het even door te spelen, de grappige wereld in je op te nemen en je poppetje te upgraden door het ganzenbordspel. Zeker met kinderen is dit een leuk spelletje om een zondagmiddag mee door te komen. Al met al is Fable Heroes namelijk vooral een makkelijke en korte game. En waarschijnlijk zal dat Fable-spelers en gamers van boven de tien jaar erg teleurstellen.
Mijn score:Gameplay 4/10Fun 7/10Levensduur 3/10Graphics 8/10Originaliteit 7/10 Totaal door de reviewer: 5,8