“Nederlandse vrouwen zijn het speelst”, hiermee kopt het mailtje van spelletjes portaal Zylom. Uit een Nationaal Gaming Onderzoek 2012 van Newzoo in samenwerking met GameHouse (Zylom) is gebleken dat er in Nederland evenveel mannen als vrouwen online gamen.
Vaak zijn onderzoeken wat saai en vol met feitjes die de meeste mensen niet echt interesseert. Dit onderzoek gaat echter over de Nederlandse gamende vrouw, en wij als Female-Gamers zijn daar natuurlijk erg in geïnteresseerd! Gelukkig werd het geheel in een niet al te saai en begrijpelijk jasje gestoken.
In een jaar tijd zijn er 160.000 extra vrouwen tussen de 20 en 65 jaar games gaan spelen, waardoor Nederland nu 4 miljoen gamende vrouwen telt. Dit aantal is exact gelijk aan het aantal gamende mannen. Volgens het onderzoek besteden vrouwen gemiddeld 18 procent meer tijd aan het spelen van games dan een jaar geleden. Dit komt neer op circa 7,4 uur per week voor iedere gamende vrouw. Opvallend is dat gamen het populairst is onder fulltime werkende vrouwen. Vrouwen die geen werk hebben of met pensioen zijn, hebben geen tot nauwelijks aandacht voor het gamen. Ook heeft het onderzoek aangetoond dat samenwonende vrouwen en moeders meer gamen dan alleenstaanden. Van alle Nederlandse mannen en vrouwen speelt 56 procent games op de console, PC, mobiele telefoon, tablet of direct online. Dit percentage ligt voor vrouwen tussen de 20 en 65 jaar iets hoger, namelijk 57 procent. Een opvallend feit is dat het vooral de vrouwen met een fulltime baan zijn die graag spelletjes spelen, namelijk bijna 60 procent. Dit staat tegenover slechts 49 procent van de vrouwen zonder werk en 46 procent van vrouwen die met pensioen zijn. De voornaamste reden voor het gamen door de vrouwen blijkt ontspanning te zijn. Madelon Hoekstra-Fortuin, General Manager Advertising Sales Europe bij Gamehous:

‘Er wordt vaak gedacht dat mensen gamen uit verveling. Uit dit onderzoek blijkt dat gamen vooral invulling geeft aan de behoefte tot ontspanning. De Nederlandse vrouw speelt meer spelletjes dan dat zij tijdschriften leest, wat een belangrijke verschuiving in het media-consumptiegedrag is’

In de periode dat vrouwen 18 procent meer tijd zijn gaan besteden aan games, zijn zij 5 procent minder televisie gaan kijken. Tegelijkertijd zijn zij 12 procent meer tijd gaan spenderen op het internet. Een belangrijke drijfveer voor de groei van het gamen, is de opkomst van tablets en smartphones. Door de beschikbaarheid van deze mobiele devices kunnen vrouwen op meerdere momenten van de dag spelen. Nederland springt er met name in het gebruik van tablets uit vergeleken met de andere Europese landen die zijn onderzocht. 18 procent van de bevolking gebruikt al een tablet, oftewel 2,6 miljoen Nederlanders. Circa een derde gebruikt de tablet ook om op te gamen. Onder vrouwen blijft het spelen op game-websites, zoals Zylom.nl, het populairst. 40 procent van alle vrouwen tussen de 20 en 65 jaar speelt op deze websites, vergeleken met 28 procent op game consoles en 27 procent.
Hieronder de statistieken in een grafiek. De plaatjes zijn wat aan de kleine kant, daarom is de tekst moeilijk te lezen. Van links naar rechts, onder de plaatjes de tekst die erbij hoort.

gehele bevolking, vrouwen 20-65, full time werk, zelfstandig ondernemer, full time huisvrouw, part time werk, werkzoekend, pensioen.
gehele bevolking, vrouwen 20-65, game portals, console gamers, mobiele gamers, PC/MAC gamers, Social network gamers, MMO gamers.
gehele bevolking, vrouwen 20-65, samenwonend zonder kids, alleen of samenwonend met kids, alleenwonend.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.