De website van Oil Rush omschrijft deze game als een “real-time maritieme game, gebaseerd op grenscontrole. We combineren strategische uitdagingen met een klassieke RTS (real-time-strategie) met een hintje aan tower defence”. Nu is mijn enige RTS ervaring Starcraft 2 dus ik ben benieuwd.

Bij het installeren van deze game mag je zelf kiezen uit stand-alone of via Steam. Ik heb gekozen voor Steam. Ik vind de achievements van Steam best leuk om bij te houden. Ook is het voordeel van Steam dat je sneller online spelers moet kunnen vinden. De stand-alone versie heeft een dedicated server. Dus Steam spelers spelen alleen met Steam spelers en stand-alone spelers alleen met stand-alone spelers! Je kunt Oil Rush spelen op Windows, Linux en Mac.

Zodra je gaat spelen heb je de keuze uit Campaigne, Quick Game of Muliplayer. Omdat ik nog niet heel veel RTS ervaring heb begin ik met de campaigne. Je bent Kevin. Nieuw bij de ‘Sharks’. Je wordt ingezet om tegen de ‘Raiders’ te vechten. Het voordeel van deze campaigne is dat je alle onderdelen leert kennen. Ik heb tussendoor een quick game gespeeld en daarin heb je veel meer onderdelen. Beginnen met de campaigne is dus een goede keuze.

Je leert snel de controles en hoe je alles moet bewegen. Ik vond dit verwarrend om mee te beginnen omdat bijvoorbeeld Starcraft redelijk 2D is. Je kijkt van boven en dat is het. Oil Rush is echt een 3D game. Je kunt je water groepen volgen als ze gaan aanvallen. Ook kun je dubbel klikken op een platform en vanuit daar de actie bekijken. Veel van Oil Rush word gespeeld met je muis, maar je hebt sneltoetsen om extra dingen te doen. Zo kun je met 0 alle platforms selecteren en met F de actie volgen.

De eerste unit waar je mee begint zijn Piranha’s. Een soort gewapende jetski’s. Hier ga je olie platforms mee over nemen. Het grootste deel van het spel draait in de campaigne om olie. Iedereen wil de olie. Tijdens deze olie missies kom je langzaam aan andere units tegen. Zo zijn er Angler Boats, ingericht met machine geweren. Dan komt een van de zwaardere boten, een hammerhead. Ook komen er vliegtuigen bij en voor je het weet heb je alles. Ook heb je de olie nodig om te verdedigen. Als je een Hammerhead Fabriek hebt kun je deze uitbreiden met maximaal vijf defensieve bunkertjes. Deze bunkertjes kosten olie om te bouwen. Totaal zijn er 16 missies in de campaigne verspreid over vier hoofdstukken. Deze kun je spelen in easy, normal en hard. Ik vond de easy soms al moeilijk, maar echt heel leuk om te spelen.

Toen ik de wereld voor het eerst zag moest ik meteen denken aan een soort van Waterworld (de film). De hele wereld bestaat uit water en ijs met af en toe een oude kapotte wolkenkrabber. Het water vind ik ook echt heel mooi. Het is voor mijn gevoel is het echt water. Geen blauwe pixel rommel. Ook als je de actie automatisch volgt kun je veel zien. Je ziet je eigen units en die van de tegenstander.

In quick play heb je de mogelijkheid zelf te spelen tegen AI tegenstanders. Deze vond ik tot nu toe vrij makkelijk te winnen. Als je alle olie hebt kunnen zij niks aan bunkertjes bouwen en kun je makkelijker platformen over nemen. Er zijn 15 verschillende maps die allemaal zo hun voor- en nadelen hebben. Zo kan die olie moeilijk bereikbaar zijn zonder vliegtuigen of is er misschien een goed verdedigbare nauwe doorgang.

Online spelen had voor mij steeds vrij lange wachttijden en als je in een spel zat vervelende connectie issues. Wat overigens het enige nadeel is. Als je eenmaal echt speelt kun je vaak goed spelen. Maps met verschillende doelen. Alles overnemen of de eerste naar 1000 extra olie. Helaas zijn er online gewoon erg weinig mensen. Online spelen is vergelijkbaar met de Quick Play alleen dan met mensen in plaats van AI. Mijn Mening: Ik heb deze game met veel plezier gespeeld. De animatie en graphics vind ik echt heel goed en de gameplay is leuk. De minimap mag van mij wel wat groter omdat je erg veel van de handelingen daar op uitvoert. Ik heb de campaigne nog niet kunnen uitspelen, maar ga dit zeker nog af maken. Ik ben over de helft. Hopelijk komen er online nog wat meer spelers bij, maar als dat niet zo is was de campaigne het spel ook al waard. Mijn score:Gameplay: 8/10Fun: 8/10Levensduur: 7/10Graphics: 9/10Originaliteit: 7/10Totaal volgens reviewer: 7,8