Toen ik aan deze review begon had ik geen idee wat voor game Asura’s Wrath zou zijn. Ik had natuurlijk van tevoren wat kunnen lezen, maar ik dacht, ik laat mij verrassen. En een verrassing werd het zeker!

Verhaal
Ik kan natuurlijk het standaard verhaal hier neerzetten, maar in de game zelf zit het verhaal als een hele mooie mythe verpakt en word op deze manier verteld:
Lang, lang geleden leefden er acht legendarische demigoden. Ze stonden bekend als de acht Guardian Generals. Ze leiden de demigod legioenen tegen de slechte Gohma en brachten zo vrede en voorspoed aan de wereld. Maar één van hen had een zwart hart, en had zijn eigen plannen. Zijn naam was Asura. Arrogant met zijn eigen aspiraties richtte hij zich tegen zijn eigen soort en bracht angst naar het demigod ras. Hij nam het leven van Keizer Strada. Het was een duistere tijd. Wolken kwamen samen in de lucht. De zon kwam er niet meer door en bloemen en bomen verwelkten en gingen dood. De mensheid werd overspoeld met somberheid en verdriet.
Toen, op het moment, dat iedereen dacht dat alle hoop verloren was, kwamen zeven pilaren van licht uit de hemel naar beneden en de zeven overgebleven guardian generals verschenen.Onder het gezag van de grote Deus vochten ze als helden tegen hun gevallen broeder en namen wraak voor de Keizer’s dood, door Asura te doden. Vanaf dat moment werden ze de zeven Deities en waakten zijn over de mensheid vanuit de hemel.

Dit is de mythe die de mensen op Gaea geloven, de planeet waar Asura woonde en waar Keizer Strada werd vermoord, door Asura. Maar ging het wel echt zo? Jij als speler weet dat het verhaal anders in de vork steekt. Je begint in de game namelijk bij de strijd tegen Gohma in de ruimte rondom de planeet Gaea. Op dit moment hoef je niet echt veel te doen in de game, soms even een ‘A’ of ‘LT’ indrukken (wel opletten) maar voor de rest is het voornamelijk genieten van de mooie muziek en de strijd die om je heen gaande is. Je dochter Mithra, is Priestess en helpt je vechten. Ze maakt Asura sterker.

Mithra

Zodra Gohma ‘verslagen’ is keren de Guardian Generals terug naar Gaea. Daar word de overwinning gevierd. Op die dag word Keizer Strada ook vermoord, maar niet alleen Strada vind op die dag de dood, ook een belangrijk persoon uit Asura’s leven overleefd deze dag helaas niet. Om het nog wat erger voor Asura te maken ontvoeren de Guardian Generals zijn dochter Mithra. Als Asura achter ze aan gaat, de ruimte in, gooit Deus, de Commander van de Guardian Generals hem voor de ogen zijn dochter Mithra zwaargewond over boord van hun ruimte schip. Asura stort neer op Gaea waar hij overlijdt. En… 12.000 jaar later weer opstaat. Hij is woest, en zint op wraak. Op dat moment begint de echte gameplay.

Gongen Wyzen

Gameplay
Asura’s Wrath bestaat uit 18 episoden van ongeveer 20 minuten. (Er is binnenkort ook DLC verkrijgbaar met meer episoden) Dit is makkelijk want zo kun je even één of twee episodes spelen, opslaan, en dan later weer verder gaan. Na elke episode krijg je je time score, battle points en synchronic rate te zien. De game komt over als een soort (animé)soap, met een mooi verhaal en lekker veel drama. Tussen de episodes door krijg je mooie tekeningen te zien van onder andere Soichiro Iwasaki, Momoko Hirayama, Fujihiko Sawai, en vele anderen met elk hun eigen teken stijl. Onder de tekeningen krijg je tekst te zien die het verhaal verder vertellen, dit kun je eventueel skippen. Als je de tekeningen skipped krijg je het verhaal ingekort te zien in bewegende game beelden.
In Episode 3 begint je avontuur pas echt. Je (Asura) word wakker in een vreemde wereld genaamd Narakku waar hij een gouden spin ontmoet genaamd The Golden Spider, die hem met raadsels en een irritant stemmetje weer verder helpt om terug te gaan naar Gaea. In elke episode moet je wel iets anders doen. Een mega olifant verslaan (Gohma Crusher) of Gohma Howler groepen (soort gorilla’s) of gewoon lekker sake drinken met mooie vrouwen (erg moeilijk). Daarnaast moet je op een gegeven moment ook tegen je ex-guardian generals vrienden vechten, dit kun je zien als de ‘boss fights’, te beginnen met Wyzen/Vajra Wyzen, die halverwege nog even veranderd in een mega grote Wyzen genaamd Gongen Wyzen. En zo heeft Asura ook tig benamingen die ik op een gegeven moment niet meer uit elkaar kon houden, zo heet hij Asura, maar met zes armen (dankzij de kracht van zijn dochter) heet hij opeens Six Armed Vasja Asura, ook word hij General Asura genoemd en Helljun’Asura. ‘His power level it must be over 9000!’. Dat idee.

Six Armed Vasja Asura

Gevechten
Asura verzamelt met elke aanval rage, die je uiteindelijk kunt gebruiken in een combo genaamd Burst waarbij je ‘RT’ in kunt drukken en zo in een cutscene, Asura een mega attack ziet doen die de meeste vijanden wel afmaakt. Deze cutscenes komen wel vaker (erg vaak) voor in de gevechten, het deed mij denken aan Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations. Er zijn ook gevechten waarin je hem in platform game stijl ziet of met hem ‘mee rent’ in on-rails stijl terwijl je handelingen moet uitvoeren (bijvoorbeeld al rennend bommen vangen en teruggooien). De vorm maakt niet uit, het concept is hetzelfde wat betreft rage opbouwen.

Ragebar
Nu ben ik een beginnende Xbox360 gamer, ik vond 9 van de 10 keer de juiste knop niet snel genoeg, maar Asura’s Wrath is erg meelevend en vind dat niet zo heel erg. Ook heb ik stiekem de game op Easy gespeeld, voor het geval ik niet ver zou komen (niet zo goed voor een review), dus ik weet niet of ze in Medium of Hard ook zo vrijgevig zijn met het missen van het indrukken van een knop, maar het werd mij wel erg makkelijk gemaakt. Als je niet van verhalen en cutscenes houdt, begin dan niet aan deze game. Deze game speel je voor het verhaal, de art, de mooie muziek, maar niet voor de gevechten. Ik was in elk geval positief verrast. Een 7.5/10 voor Asura’s Wrath van mij.Ontwikkelaar: CyberConnect2Uitgever: CapcomPlatform: Xbox 360 en PlayStation 3