Toen ik aan deze review van Gears of War 3 begon dacht ik: “oké, dit wordt de kortste review ooit. Ik heb geen idee wat ik doe, maar het ziet er wel vet uit.” Intussen heb ik al een paar chapters gespeeld en gaat het al een stuk beter. Ik had nog nooit Gears of War gespeeld, laat staan op een Xbox 360.

Gears of warIn Gears of War 3 gaat het verhaal verder waar het voorgaande deel was geëindigd. Je bent op de planeet Sera. De Locust mogen dan wel bijna uitgeroeid zijn, de Lambent staan al weer om de hoek. De Locust is gemuteerd! Lambent zijn de wezens die de crew Glowies noemen. Behalve vieze beesten uitroeien ben je ook bezig de vader van Marcus te zoeken. Deze is misschien toch niet dood?

Als je van een goed verhaal houdt dan heb je er misschien minder aan, maar deze grote spierbundels met minimale intelligentie en vooral een grove mond vermaken mij prima. Zinnen als “That’s a hole new world record of ugly” en “That’s one! That’s two! That’s three! That’s four! That’s five motherfuckers!” vind ik zeker wel grappig ondanks dat ik normaal niet van al die grove taal houd. Al dit bovenstaande betekend dat het voor een nieuweling als ik best gemakkelijk is om in het spel te stappen. Ik heb niet het gevoel dat ik deel 1 en 2 nodig heb om te begrijpen wat ik doe, alleen sommige termen vind ik wel verwarrend. Het spel komt in het extreem kort neer op: ‘Die glowies zullen sterven motherfuckers!’ CampaignIk ben begonnen met de campaign te spelen op Normal. Casual klonk me toch een beetje té en om een goede review te maken wilde ik mezelf toch wel een beetje uitdagen. Dus gewoon er vol in stappen en wel zien wat ik doe. Hardcore of insane zijn er ook nog voor de die hards.

Ondanks dat ik vaak door mijn ammo heen zat, kwam ik het spel toch goed door. Je hebt een goed team om je heen en je kan je goed verstoppen. Ook met B een beest door zijn hoofd kettingzagen is een leuke toevoeging. Dat had ik al snel, door dekking te zoeken en te verstoppen achter auto’s, muurtjes en brokstukken. Je vijanden zijn best slim, dus verstoppen en schieten is een goede combo. Er zitten veel verschillende wapens in Gears Of War 3. Nu heb ik niet veel verstand van wapens, moet ik bekennen, maar als je met een “one-shot” letterlijk een vijand aan stukken schiet weet je dat je een leuk dingetje te pakken hebt. Ook vind ik zelf de Hammerburst wel leuk. Flink sprayen, want mikken is niet mijn sterkste kant.

SamenBehalve de campaign kun je dit spel ook samen spelen. Coöp samen door de campaign of online spelen. Deze heb ik zelf nog niet gedaan overigens. Ik was al blij dat ik de campaign een beetje begreep. Feitelijk gezien zijn er nu zes multiplayer modi met tien verschillende mappen. Stilstaan is er niet meer bij, deze saaie mensen worden gewoon gekickt. Ook zijn het nu dedicated servers en geen ‘Host Advantage’ servers meer zoals in Gears of War 2. En voor ons dames, je kunt eindelijk met de vrouwelijke characters spelen!!

Mijn meningWat heb ik voor spel uitgekozen om mijn nieuwe Xbox 360 te leren kennen zeg. Ik dacht letterlijk deze review bestaat uit één zin: “Ik heb geen idee wat ik doe, maar het ziet er wel vet uit.” Gelukkig ben ik wel verder gekomen en blijkt het echt een vette game te zijn. Gears of War 3 heeft me een aantal controles geleerd. Soms moet je snel zijn soms gaat het spel lekker wat langzamer. Wat ik erg fijn vond is dat je in beeld soms ziet waar je op moet drukken. Vlak bij de deur ‘oh, kapotslaan met B, oh X want dan trek je de deur open’. Dit leerde ik snel genoeg. Doodgaan is zelf niet heel erg. Soms is een teamgenoot zo dichtbij dat hij je redt, soms moet je een stuk opnieuw spelen. Al met al voor mij een geslaagde game en review. Score:Gameplay: 7/10Fun: 7/10Levensduur: 7/10Graphics: 7/10 Originaliteit: 7/10Totaal: 7