Gamescom 2011, de beurs die draait om games en bezocht word door jongens, mannen, cosplayers en behoorlijk wat vrouwen. De beurs die bestaat uit gigantische hallen, plezier en wachtrijen van uren en uren lang. Dit was hoe ik het ervaren heb.Oh dear! Oh dear! I shall be too late!

Het begon allemaal al goed, we zouden om half 8 vertrekken vanuit ons stulpje in Arnhem maar de wekker was weer eens niet af gegaan. Gelukkig werkt de biologische klok van mijn vriend erg goed en maakte hij mij om 8 uur wakker. “Didi, Didi we hebben ons verslapen” waren de eerste woorden die ik hoorde en ik dacht o nee het is zeker al 10 uur. Gelukkig viel dit mee maar we waren nog geen 10 minuten onderweg of we stonden al in de file omdat er een flink ongeluk was gebeurt. Geeft niks we hebben alle tijd en als we eenmaal op de Duitse snelweg zijn kunnen we wat extra gas geven. En inderdaad in Duitsland liep alles lekker door op een paar wegwerkzaamheden na.

Parkeerplaats 7,8,10,20,21 of 22?

Eerst moesten we langs ons hotel wat in Düsseldorf lag dus helemaal door de grote stad, snel inchecken en het was echt een super luxe hotel maar geen tijd om stil te blijven staan op naar Keulen. Ik zat schreeuwend in de auto welke afslag en welke parkeerplaats moeten we hebben, we hebben toch pers kaarten waarom staat dat niet aangegeven. Uiteindelijk zijn we parkeerplaats 21 opgereden wat dus helemaal aan de andere kant bleek te zijn. Maar we waren al dichter bij, onze pasjes gingen door de scanner en we mochten naar binnen. 15 minuten hebben we gelopen naar de pers lounge waar we mooie plastiek badges kregen met keycords zodat we overal herkenbaar waren. Mijn vriend belde wat mensen op die ons naar de afdeling konden brengen voor de behind closed doors dingen, deze staan namelijk nauwelijks aangegeven omdat de normale bezoeker er toch niet inkomt. Hoe kunnen ze dan verwachten dat ik zomaar bedenk om in een groot beursgebouw alle gangetjes uit te proberen. Maar onze hulp arriveerde en we bleken weer 10 minuten te moeten lopen in de richting waar we net vandaan kwamen.

Eindelijk…..

De zalen hier bestonden uit allemaal kleine vierkanten hokjes van publishers, alle grote namen zoals Nintendo, EA, Namco Bandai enzo stonden hier. Overal staan bewakingsmannetjes die eruit zien alsof hun voeten vast gespijkerd zijn aan de vloer en ze keken je aan van wat moet jij hier, ga weg. En inderdaad wij hadden geen afspraken of V.I.P pasjes die je nodig hebt om er door te mogen, maar gelukkig konden we nog wel wat dingen zien. Als eerst zijn we naar binnen geglipt bij een presentatie over Ridge Racer: Unbounded van Namco Bandai. In deze presentatie werd er verteld over het creëren van je eigen race baan, door middel van het neerleggen van blokjes. Je kunt een baan maken van in totaal 64 blokken en je hebt de keuze uit verschillende bochten en omgevingen waardoor je de baan zo moeilijk,makkelijk of mooi kunt maken als je zelf wilt. Ook kun je natuurlijk de baan delen met je vrienden of er een maken die door iedereen gedownload kan worden. De presentaties zijn er simpel iedereen moet snel iets kunnen begrijpen omdat je er maar tien minuten zit. Je zit met 12 man heel dicht op elkaar naar een veel te groot scherm te kijken sommige met hun iPad op schoot andere nog met een kladblok, ik moet zeggen dat het mij erg verbaasde dat het allemaal zo snel en commercieel ging. Ik had bijna medelijden met de jonge presentator die dit verhaal waarschijnlijk 30 keer per dag moet doen.

Assassins of Kings

Nadat we het kleine hokje weer hadden verlaten moesten we even bij komen en wat drinken om ons voor te bereiden op de presentatie van The Witcher 2. Heel veel nieuws hebben we niet gezien maar ze spraken over The Witcher 2.0 die eraan zit te komen voor de PC hiermee wordt er een moeilijkere modus gelanceerd met een speciaal daarvoor ontwikkeld armor en wapen pakket. En daarnaast lanceren ze The Witcher 2 op de Xbox 360 hier proberen zo een grafisch zo goed mogelijke game neer te zetten wat nog een hele opgave is als je ziet hoe mooi hij op de PC draait. Deze jongens wisten trouwens wel hoe ze een presentatie moesten geven we zaten in een klein bioscoop zaaltje waar 2 heren met een microfoontje ons vertelde wat er gebeurde terwijl er achter de schermen iemand de Xbox controller bestuurde en overal doorheen liep zodat wij het goed konden zien. Na de presentatie mochten we nog een leuk shirtje uit kiezen en heel snel maken dat we weg kwamen zodat de volgende groep kon gaan zitten.

Time is ticking

Langzaam zagen we dat de publisher stands al aan het opruimen waren want vrijdag was natuurlijk hun laatste dag en dat was ook wel te zien de meeste stonden er moe en brak bij van het weinige slapen en de vele feestjes. We zijn nog snel even bij Razer naar binnen geglipt, zij maken accessoires voor de PC zoals hele goede muizen, keyboards maar ook headsets. Wij mochten de nieuwe 7.1 surround headset “The Tiamat” uitproberen die er overigens super netjes uitziet met weet ik veel wat voor een technische snufjes eraan. En toen werd het echt tijd de pers ruimte te verlaten anders waren vast die bewakingsmannetjes los gekomen van hun plek om ons naar de beurs vloer te begeleiden.

Stormloop

We zijn nog wat rond gaan lopen en enkele hallen binnengelopen om te kijken wat er staat maar nergens vind je zoveel reclame en advertising als op de Gamescom volgens mij. Overal hingen posters, banners en liepen boothbabes met flyers te strooien. Er waren ook quizzen, helaas allemaal in het Duits. En als je dacht ik word omver gelopen door een horde wilde beesten dan kwam dat vaak doordat er dan ergens op een podium goodies werden gegooid. Hier moest je ook echt niet tussen in gaan staan want er zijn mensen onwel geworden die we afgevoerd hebben zien worden door de ambulance. Nadat we alle hallen hadden gezien (alleen gezien niks gedaan) zijn we naar ons hotel gegaan om even alles tot ons te laten komen en om te bedenken hoe we het de volgende dag zouden aanpakken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.