Als je nu nog niet weet wat De Sims voor een spellen zijn dan heb je jaren onder een steen geleefd, maar als opfrisser zal ik je helpen. De Sims zijn virtuele personages die je aanmaakt en waar jij de controle over hebt je kunt ze laten eten, slapen, ruzie laten maken of er mee uit winkelen gaan. En deze keer kun je ze in 3D besturen.

Hoe het allemaal begonDe Sims games zijn hun leven begonnen op de PC maar al snel maakte ze ook hun intrede op de consoles en handhelden. Deze games waren en zijn nog steeds een stuk minder uitgebreid dan op de PC maar voor de fans en de liefhebbers slaan ze nog steeds aan.Met de 3DS versie maak je één sim aan. De sim kun je helemaal naar wens aanpassen, nou ja helemaal in het begin zul je maar een paar verschillende kleding stukken hebben en ben je niet zo verwend als in de PC versie. Je kunt bijvoorbeeld niet de kledingstukken bewerken met de kleuren die jij graag zou willen dragen. Later in het spel door met andere sim personages te praten of door je sim uit te wisselen met iemand anders zijn sim via het 3DS trade systeem krijg je extra kleding of andere kleuren kleding. Dit is een goed systeem waardoor je items krijgt die je kunt sparen. Gelukkig kun je wel het gezicht van de sim veranderen een grote neus of enorme flaporen. Misschien is jouw sim wel ongelofelijk dik, het kan allemaal nog.

Zodra je sim helemaal gecreëerd is kun je hem nog karakter eigenschappen geven zoals vriendelijk, genie, flirt vrij of gestoord. Deze eigenschappen beïnvloeden je spel. Kies je voor gestoord dan zul je merken dat je sim op vreemde momenten zijn aandacht ergens niet bij kan houden of hele gekke bewegingen gaat maken. Ben je eruit hoe je sim zich moet gedragen dan kom je in een tutorial huis. Dit is een klein huisje met een slaapkamer, keuken en een badkamer. Samen met de tutorial plaats je hier een bed en een stereo installatie in waarna je kunt beginnen met het regelen van jouw sims zijn of haar leven.

Doordat er op de 3DS geen cheats zijn zul je er van moeten houden om het spel simpel te spelen. Er zijn veel verschillende Sims spelers. Er zijn mensen die alleen graag bouwen waardoor ze het geldbedrag omhoog halen door cheats te gebruiken maar ook mensen die van het inrichten van het huis houden die kopen huizen online en gebruiken het ‘gecheate’ geld om het in te richten. Dit is allemaal niet mogelijk op de 3DS. Je moet het spel spelen zoals je zelf ook moet sparen en werken in je leven. Voor mij was dit even wennen ik ben namelijk iemand die ervoor zorgt dat mijn sims niet hoeven te werken zodat ik ze altijd in huis heb en kan besturen. Het was dan ook even wennen dat als mijn Sim terug kwam van werk hij moest douche, eten en dan al gelijk slapen en dat er geen tijd was om naar de winkel te gaan of te kletsen met de buurtbewoners.

Verschillen 3DS en DS versieDe makers hebben De Sims direct geport vanuit de DS naar de 3DS. Dit betekend geen grafische verbeteringen wat de 3DS eigenlijk makkelijk aan kan. Maar zo zorgen ze ervoor dat ook EA top titels tijdens de launch van de 3DS op de schappen heeft staan. Grafisch is het echt helemaal niks. Je sim ziet er blokkerig uit en de omgevingen zijn standaard. En misschien nog wel het vervelendste is de lange laad tijden ga je ergens heen start je het spel op dan moet je secondes wachten tot dat het allemaal ingeladen is. Misschien is dit iets wat ik niet meer gewent ben maar er zullen een hoop mensen zijn die er ook niet van houden. Er zitten wel een paar extra opties in De Sims 3 die er niet in zaten in de DS versie. Zo kun je je eigen gezicht fotograferen met de camera’s, zodat het spel hier automatisch een sim van maakt. Dit werkt niet zo goed als de Mii maker in de 3DS zelf maar je hebt wel een goed begin van je eigen gezicht. Ook kun je karma punten sparen als je bijvoorbeeld wensen vervult. Als je het karma systeem opent kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld een storm op te roepen of onweer te maken. Ik heb dit helaas niet kunnen uitproberen. Hoeveel punten je hiervoor nodig hebt geen idee maar ik denk dat ik er toch wel genoeg zou moeten hebben. Bij mij werken deze functies niet. Als iemand wel resultaat heeft laat het dan even weten in de comments.

IndelingOp je touchscreen, dus het onderste schermpje, zie je alles van boven af, als een soort plattegrond/bouwtekening. Hierdoor kun je makkelijk op de voorwerpen klikken die je wilt gebruiken en ook je sim is te volgen zonder de hele tijd mee te hoeven gaan met de camera. Op het onderste scherm vindt je ook alle menu’s maar ook de behoefte balk. In deze balk komt te staan of je sim blij is of walgt van vies eten. Misschien heeft je sim wel honger of is die een beetje moe je ziet het allemaal in dit balkje. Het werkt iets anders dan dat je gewent bent. Normaal staan er verschillende balkjes met je behoeftes waardoor je op tijd ziet of je sim toe is aan een douche of bed. Nu komt er een icoontje in de balk te staan dat je nog 30 (sim)minuten hebt om naar de toilet te gaan anders plast hij/zij in zijn broek. In het begin is dit even schrikken ik stop namelijk de gehele interactie balk altijd vol van mijn sim waardoor ik als een malle alle acties mag deleten omdat ik er achter kom dat hij toch echt naar de toilet moet. Het bovenste schermpje geeft je sim weer. Je kunt met de camera inzoomen en draaien zodat jij je sim fijn in beeld hebt. Zet je de 3D functie aan dan krijg je een beetje het idee dat je in een kijkdoos zit te kijken. Weet je dat nog dat je vroeger allemaal poppetjes en dingetjes in een schoenendoos moest stoppen. Het heeft weinig toevoeging en ik had hem bijna altijd uitstaan omdat ik tijdens De Sims inzettend veel beweeg je hoeft namelijk niet elke seconde op je sim te letten.

ConclusieHou je van De Sims en moet je er alles van hebben dan zou ik hem kopen, maar ik vermoed dat dit een titel is die bijna direct naar de budget bakken verdwijnt. Er is te weinig veranderd ten opzichte van de DS versie en ik raad iedereen aan gewoon de PC variant te spelen. De 3DS versie neemt je echt terug in de tijd wat gamen betreft, terwijl het zo’n revolutionaire handheld is.Algemene informatie.Ontwikkelaar: Visceral Games, Edge of RealityUitgever: Electronic ArtsPlatform: Nintendo 3DSRating: 12+ (PEGI)Richtprijs: € 49,99 Gameplay: 6/10 Fun: 5/10 Levensduur: 6/10 Graphics: 4/10 Originaliteit: 5/10 Totaalscore volgens reviewer: 5.2