Tijdens de launch van de Nintendo 3DS werd deze nieuwe handheld door mij en mijn vriend direct aangeschaft. Nu ,na er een aantal weken mee te hebben gespeeld, kan ik jullie precies uitleggen wat ik ervan vind.

De LooksZie je de 3DS liggen dan kan het goed zijn dat je hem verward met de Nintendo DS lite. De twee DS-en verschillen niet erg veel van uiterlijk tot dat je er goed naar gaat kijken. De 3DS ligt makkelijk in de hand voelt alsof het gemaakt is van goed materiaal, geen goedkoop plastic zullen we maar zeggen. Er zitten ontzettend veel lichtjes op de 3DS. Eentje voor de wifi, of de 3DS aan of uit staat, aan het opladen is en een mooi groen lichtje gaat branden als je in de buurt bent geweest van een andere 3DS. Naast de lichtjes zijn de camera’s natuurlijk nieuw. Ditmaal niet één camera maar twee waardoor er een heuse 3D foto gemaakt kan worden. Alles wat je op de 3DS doet word opgeslagen op het SD-kaartje die zich aan de zijkant van de 3DS bevind. Standaard zit hier bij aankoop een kaartje van 2 GB in maar deze is natuurlijk altijd uit te breiden. Waar zou een 3DS zijn als er geen stylus bij zat. Gelukkig is deze vernieuwd, een mooi dik inschuifbare stylus waarmee je krassen op je scherm voorkomt.Aan de binnenkant van de 3DS bevinden zich twee grote schermen, de bovenste is een 3D breedbeeld scherm. Met het schuifje wat zich rechts van dit schermpje bevind kun je de juiste hoeveelheid 3D aangeven voor jouw ogen. Het onderste schermpje is de wel bekende touchscreen hiermee bestuur je de menu’s en een hoop 3DS spelletjes. Nintendo introduceert ook een nieuwe manier van spelen door naast de D-pad (pijltje toets) een soort knuppeltje te maken zoals je die kent op de controllers van de consoles. Echter werkt deze net iets anders maar vanaf het eerste moment dat je de 3DS in handen krijgt zul je jezelf erop betrappen deze te gebruiken in plaats van de D-pad. Onder aan het touchscreen is een lange balk waarin zich de knoppen “select”, “home” en “start” bevinden. In eerste instantie lijken dit geen knoppen maar je kunt er wel degelijk op klikken om één van de functies te activeren. Ook aan de binnenkant van de 3DS zit een camera waarmee je jezelf makkelijk kunt fotograferen. Er zitten dus in totaal drie camera’s op de 3DS. Ze geven niet de beste kwaliteit maar het is voldoende om leuke en grappige foto’s te maken.

Het MenuHet 3DS menu heeft de verbeterde looks van het Wii menu. Je scrolt langs alle mogelijkheden en er is zelfs de mogelijkheid om het menu aan te passen zodat je meerdere pictogrammen op het scherm te zien krijgt. Tevens kun je nog terug naar het oude DS menu met pictochat, al denk ik dat er niemand is die hier echt nog gebruik van gaat maken. Er zitten een aantal standaard pictogrammen in de 3DS, je hebt een vakje waarin de game te zien is die momenteel in je 3DS zit. Ook de optie om de Nintendo 3DS Camera waarin je lekker kunt klooien met de camera’s en zelfs de foto’s kunt bewerken of samenvoegen. De Nintendo 3DS Sound in deze optie kun je zelf liedjes maken of gewoon je favoriete mp3’s afspelen, Mii-Maker deze kennen we nog van de Wii creëer je eigen Mii.

MinigamesEr zitten ook een aantal mini games in die voor erg leuke en grappige momenten zorgen. Zo heb je Mii-Park. In dit spelletje verzamel je al je vrienden en onbekenden met een 3DS. Zodra je de 3DS op standby zet zoekt hij uit zichzelf naar mensen met een 3DS in de buurt. Vind hij deze dan zullen hun Mii’s zich voorstellen op jouw 3DS. Met deze helden kun je puzzelstukjes uitwisselen en zo je favoriete Nintendo plaatjes sparen of je gaat voor de mini game Mii in misère. In Mii in misère wordt jouw Mii ontvoerd door spoken en moet je mensen via ‘streetpass’ verzamelen om jou te redden. Dit kan erg lang duren omdat je helden beginnen bij level 1 en je kan levelen naar mate je ze vaker ontmoet. Ik had geluk mijn vriend heeft ook een 3DS gekocht waarna mijn groene lampjes dus drie keer per dag brand dat ik hem ontmoet heb. Inmiddels zijn onze Mii’s bij elkaar al level 7 en spelen wij het spelletje vrij snel uit. Het is de bedoeling alle hoofddeksels te bemachtigen door het verslaan van de spoken en ridders.

Argames zijn spelletjes die gespeeld worden met de zes gele kaartjes die je standaard bij je 3DS krijgt. De kaartjes zijn leuk maar kan je melden dat ik ze drie keer bekeken heb en toen had ik er wel weer genoeg van. De kaartjes leg je op een vlakke ondergrond bijvoorbeeld een tafel waar genoeg licht op schijnt. Als het kaartje er ligt gaat de 3D camera er naar opzoek en als deze het kaartje gevonden heeft komen er draken, kirby’s, pikmins en zelfs mario’s uit je tafel. Gezichten jacht is een leuk mini spelletje waarbij je een foto moet maken van personen in je omgeving waarna deze slecht worden en door ja kamer heen gaan zweven. De bedoeling is om op deze gezichten te schieten maar het lijkt bijna alsof ze echt door je kamer vliegen. Pas op want op het 3DS scherm lijkt het alsof ze je hele kamer afbreken overal komen scheuren in te zitten en zie je gaten in de muren.

3D functieDe 3D functie is niet de enige reden dat je een 3DS zou moeten aanschaffen je moet het gewoon zien als een leuke vernieuwende handheld met grafisch verbeterde punten en het 3D effect is een leuk extraatje. Het werkt erg goed ik hoef het schuifje maar een klein beetje aan te zetten maar er zijn ook mensen die het schuifje volledig omhoog moeten zetten en het dan nog een beetje wazig zien. Ik raad daarom ook iedereen aan een vriend, vriendin of een media winkel op te zoeken waar ze kunnen kijken of het 3D iets voor hun is. Maar denk eraan je kunt de spelletjes ook altijd spelen zonder het 3D effect. Vooral als ik ’s avonds speel dan zet ik de 3D functie vaak uit omdat ik merk dat ik anders snel moe word.