Een karaoke game voor de Nintendo DS, dat had ik nog niet geprobeerd. Mijn stem is ook niet iets wat je naar buiten moet brengen, ik ben niet bepaald een nachtegaaltje, al denkt deze game daar toch wel anders over.Start je de verhaallijn, dan doorloop je een hele carrière om een superzangeres te worden. Wil je liever gewoon zingen, dan is dat ook mogelijk. Of wil je het liever opnemen tegen iemand anders, ook geen probleem. Je kan verschillende kanten op in het spel.

VerhaallijnIn Just Sing maak je een personage aan en geef je een naam. Samen ga je verschillende optredens af en willen steeds meer mensen je boeken en kom je op verschillende plaatsen terecht. De mensen denken dat jouw beste vriendin je manager is en ze helpt je ook een beetje.Je beschikt over een laptop met verschillende iconen als een huis die je naar het hoofdmenu brengt, e-mail waar je nieuwe optredens kan vinden en reacties op je optredens, de wereldbol die naar de minimap brengt en een webcam om je looks en outfit te veranderen.Je krijgt behoorlijk wat e-mails met aanvragen voor optredens. Het is lastig om deze allemaal eerst te voltooien voor je nieuw mailtjes krijgt, dus heb je een behoorlijk volgepropt schema. Als je op een e-mail klikt met je stylus kan je het bericht lezen en vaak is het een aanvraag voor een optreden. Je kan dan meteen naar de locatie gaan en optreden.

Het optreden is eerst op één locatie, maar al snel weet men je te vinden en kan je naar andere bars en cafés toe. Je kiest zelf uit drie liedjes welke je wilt gaan zingen. De liedjes zijn van verschillende artiesten en je kan kiezen uit de volgende lijst;• Sugababes – Ugly• Nelly Furtado – I’m Like A Bird• Lady Gaga – Poker Face• Amy Winehouse – Valerie• Sugababes – Push The Button• 3 Doors Down – Here Without You• Mando Diao – Dance With Somebody• Timbaland feat. OneRepublic – Apologize• Maroon 5 – This Love• Lady Gaga – Just Dance• Gloria Gaynor – I Will Survive• Amy Winehouse – Rehab• Gloria Gaynor – Never Can Say Goodbye• Maroon 5 – If I Never See Your Face Again• The Commodores – Easy• The Supremes – You Can’t Hurry Love• Kool & The Gang – Get Down On It• 3 Doors Down – When I’m GoneJe ziet je aangemaakte karakter tijdens een optreden dansen op je bovenste scherm en op het onderste scherm zing je natuurlijk mee. Je ziet balken verschijnen, zoals je wellicht gewend bent bij andere karaoke games, en hier moet je proberen de juiste toonhoogte in aan te houden. En hierbij vindt de game mij ongelooflijk! Ik vraag me af of hij wel mee kan luisteren of gewoon de vingers in de oren heeft… Maar toonhoogte weet ik te houden, alleen of het zuiver is geeft de game niet aan.

Tijdens het volgen van de verhaallijn en het doen van optredens speel je items vrij om je karakter aan te passen. je speelt nieuwe outfits vrij en kan een andere kleur kiezen. Vrij spelenIn de optie om vrij te spelen kan je lekker karaoke doen in je uppie of samen met maximaal drie vrienden. Je kan kiezen uit de eerder genoemde tracks en deze meezingen. Speel je met meerdere, dan moet je de Nintendo DS doorgeven en kan je om de beurt zingen. Je zingt één lied met meerdere mensen.Je wordt beoordeeld op de toonhoogte die je hebt weten te houden en door dit filter krijg je een beoordeling die je telkens weer kan proberen te verbeteren. Heb je een Nintendo DSi, dan kan je jezelf ook nog eens opnemen en terug kijken terwijl je karakter voor je aan het dansen is.

MeningHet leuke aan Just Sing is dat het weer eens iets nieuws is voor de Nintendo DS. Daarnaast is het heel leuk dat er een verhaal te volgen is. Meestal zing je wat en dan is het klaar. Nu speel je nieuwe locaties vrij en nieuwe items om je karakter aan te passen. Ik ben zoals eerder aangegeven geen nachtegaal en mij zie je niet snel zingen, ook niet met een game, maar dit vond ik wel erg vermakelijk om te doen. Al worden de liedjes snel wat saai omdat je ze op een gegeven moment allemaal al kent. Maar het is ook een uitdaging om telkens je eigen high-score te verbeteren. Wel wil ik nog kwijt dat de looks van de game er op sommige momenten beter uit hadden mogen zien. De optredens van je karakter zijn wat pixelerig, terwijl de rest van de opties als je mail en de gesprekken met je beste vriendin er mooi uit zien. Maar dat mag de pret verder niet teveel drukken. Ik ben om!
Score:Gameplay: 8/10Fun: 7,5/10Levensduur: 6,5/10Graphics: 6/10 Originaliteit: 8/10Totaalscore volgens reviewer: 7,2