Omdat het Pasen is stelden wij een aantal vragen aan de man die het populaire computer spel Jazz Jackrabbit maakte en nu aan het hoofd staat van Guerilla Games, Arjan Brussee. We gaan een stukje nostalgie tegemoet met dit groene konijn.Zou je jezelf in het kort willen voorstellen?Ik ben Arjan Brussee, een van de oprichters van Guerrilla Games in Amsterdam. Ik ben 38 jaar oud en bekend van Jazz Jackrabbit 1 en 2 en later van de Killzone serie op de PlayStation2 en PlatyStation3.

Welke consoles/hand helden heb je in huis, en heb je een favoriet?Alles! Er zitten een hoop oude consoles (Xbox1/Ps2/Saturn/Gamecube/NES/SNES/Megadrive/3DO/2600/C64 etc. in verhuisdozen, handhelds eigenlijk idem), maar actuele consoles staan onder de TV’s natuurlijk. Ik mis helaas wel een aantal machines in mijn collectie, ik heb bijvoorbeeld geen Amiga en AtariSt meer. Op zich wordt er bijna meer gespeeld door mijn kinderen van 4 en 6 jaar op de consoles, vooral PS3 en DS is leuk voor ze. Favoriete console is een beetje moeilijk, back in the day was mijn eerste ‘aha’ moment toen ik een reclame op TV zag van Sonic1 op de Megadrive, waardoor ik meteen op de fiets sprong om er een te halen. Maar de progressie in hardware (highlights Xbox1 en PS3) betekend natuurlijk al snel dat je de oude consoles een beetje vergeet. Het is alweer meer dan 10 jaar geleden dat de eerste Jazz Jackrabbit in de winkels lag, hoe kwamen jullie op het idee om konijnen en schildpadden te gebruiken?Jazz1 kwam uit in 1994, dat is al 16-17 jaar geleden! Mijn eerste demo die ik maakte (vroeg in 1993) met mijn 256 kleuren, 60 frames/seconde platform ‘engine’ was met een held in een spacesuit, nogal geïnspireerd door Turrican uit dezelfde tijd. Cliff Bleszinski ging toen aan de gang hier een echt spel mee te maken, in eerste instantie zat er een Paarse haas in maar die werd uiteindelijk groen. Het idee van de haas versus de schildpad komt een beetje uit sprookjes verhaal van een race tussen beiden waar de Schildpad het moet hebben van zijn slimheid.

Turrican

Hoe voelde het toen Jazz Jackrabbit aansloeg over de hele wereld, het was tenslotte toch een beetje jouw juweeltje?Was zeker heel cool, in die tijd toch bijna op de zolderkamer gemaakt (samen met Cliff en Nick (de animator) in Amerika). Er was zeker een groot succes, het was vernieuwend voor de PC markt in die tijd om zo’n mooie graphics en snelle, console achtige, gameplay te krijgen. Ik weet het niet precies maar er zijn van de demo echt miljoenen gedownload via Bulletin Boards etc.Was je als kind al bezig met games en zo ja welke spellen zijn voor jou echt nostalgie?Een van de eerste spellen die ik als plusminus (plm) 8 jarige gemaakt heb was een versie van Snake op een Commodore Pet op De Jonge Onderzoekers vereniging in Haarlem. Maar vanaf toen tot ik plm 15 was had ik zelf geen computers waar ik heel veel op deed (behalve spellen spelen op een Amiga en wat programmeren op de middelbare school zoals astronomie programma’s voor de astronomie club e.d.). Pas toen mijn vader voor zijn bedrijf nieuwe PC’s kreeg begon ik daar hard op te programmeren, geïnspireerd door wat ik zag op Amiga’s en spel computers.

Wwaar komt deze hobby vandaan? Ik heb altijd een fascinatie gehad met computers, vanaf vroege leeftijd op zo’n oude commodore tot aan de gadgets van tegenwoordig. Het laatste jaar is mijn hoeveelheid programmeren wel tot een dieptepunt aan het zakken, echt veel met management bezig en zorgen dat we de juiste dingen doen met een studio van ruim 150 man nu!!!Na al die jaren zal er veel veranderd zijn in het vak als programmeur, is er iets wat je mist of waar je erg goede herinneringen aan hebt?Wat ik persoonlijk altijd leuk vind is het doen wat mensen voor onmogelijk houden (als in, “Nee bestaat niet” of “Kanniet is dood” als leus gebruiken). Als er echt moeilijke dingen bedacht worden begint voor mij de echte uitdaging. Diep optimaliseren van code was ook altijd leuk, soms ook gewoon diep met de vingers in Assembly code en dan performance profilers schrijven of gebruiken om iets nog veel sneller te laten gaan.

Veel mensen kunnen Jazz Jackrabbit niet meer spelen aangezien het op MS-DOS draait, zijn er plannen om ooit een remake van de serie te maken?Jazz1 heb ik onlangs opgestart in Dosbox, Jazz2 doet het nog steeds in Windows7 (en op de Mac)… Maar inderdaad wordt het steeds lastiger om te spelen. Op dit moment zijn er helaas geen concrete plannen om een remake te maken volgens mij.Stel dat er een remake komt zou je die dan zelf willen maken of laat je dat aan een ander team over?Ik zou het zeker leuk vinden om daarbij te helpen, samen met Epic, maar praktisch gezien is dat niet handig omdat ik nu natuurlijk voor Sony werk.

Wordt je liever herkent als de man van Jazz Jackrabbit of als de man van Killzone?Daar heb ik op zich niet helemaal een voorkeur in. Jazz roept inmiddels een beetje een nostalgisch gevoel op maar het succes van Killzone is natuurlijk wel nog een aantal keer groter. Zoals ik het zelf wel zie is dat eigenlijk met Jazz er al een hoop ambitie was om een heel goed spel te maken op een PC die er veel beter uit zag als de rest, en eigenlijk hetzelfde zijn we aan het doen met de Killzone serie, dat is wel een consistent thema voor mij als ontwikkelaar.Hoe zit het met de vrouwelijke werknemers bij Guerilla Games staan jullie hier voor open?Zeker staan we daar open voor. We hebben een aantal vrouwelijke collega’s op vlakken zoals Productie, Karakter modelling, belichting, environment art en voorheen op Animatie. Jammer genoeg te weinig, ik denk dat spellen als Killzone misschien niet direct vrouwen aanspreken, maar binnen het werk aan een spel (en ook de richting die we opgaan met nieuwe spellen die we ontwikkelen) ligt heel leuk werk voor welk geslacht dan ook. Als je een talentvolle artiest/programmeur/producer etc. bent zijn we zeker geïnteresseerd om met je te praten, we hebben posities beschikbaar vanaf stageplekken tot zeer ervaren specialistische rollen op de teams. Op http://www.guerrilla-games.com zie je onze huidige posities en meer informatie.

Wat ga je met Pasen doen?Het wordt mooi weer, dus lekker naar buiten/strand met de kinderen e.d. Ik zit niet altijd meer achter een scherm tegenwoordig, alhoewel met iPhones en iPads dat toch ook weer lastig is. Wat is je favoriete chocolade smaak?Puur!

Arjan Brussee

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.