In Kingdom Hearts Re:coded werd ik weer mee terug genomen naar mijn kindertijd. Samen met de Disney figuren ging ik het gevecht aan met de Heartless om de wereld te redden. Hoe ik dit avontuur heb ervaren lees je in de review.

VerhaalDe game speelt zich vlak na de gebeurtenissen uit Kingdom Hearts II af. Japie Krekel heeft alle avonturen bijgehouden in dagboeken (journals) en op een dag besluit hij de verhalen terug te lezen. Maar als hij het eerste dagboek openslaat, blijkt het dat al zijn tekst is verdwenen. Wel heeft iemand er een geheimzinnige boodschap voor in de plaats gezet. Verbaasd snelt Japie naar Koning Mickey toe om het nieuws te vertellen. Hij besluit het dagboek te digitaliseren en roept de hulp van Knabbel en Babbel in. Ze komen erachter dat het dagboek vol bugs en glitches zit. Via de computer roept Mickey Sora, het hoofdpersonage uit de voorgaande delen, tot leven en verzoekt hem terug naar de oude werelden te reizen om de bugs te verwijderen en zo de Heartless te verslaan.Een nieuw avontuur is begonnen! Hoewel nieuw.. Eigenlijk speel je het originele Kingdom Hearts avontuur, waarin je dezelfde werelden passeert (zoals Wonderland en Agrabah). Maar deze keer zit de wereld vol bugs (gekleurde kubussen op pootjes) en glitches (Heartless voorzien van een laagje computercode), die je uit de weg zal moeten ruimen om de vrede te herstellen.

GameplayDe gameplay is zeer afwisselend. Het ene moment vecht je turn-based (je valt om de beurt aan) tegen vijanden in het Colosseum van Hercules en het andere moment speel je een tweedimensionale platformer en ben je in Traverse Town beland. Er komt zelfs een moment waar je eventjes een shooter speelt, waarin je Keyblade dient als geweer. Het levelsysteem in de game zit leuk in elkaar. Als je genoeg XP (experience points) hebt verdiend door vijanden te verslaan of quests af te ronden, ga je niet automatisch een level omhoog. Je krijgt hiervoor een level-up chip, die je zelf moet installeren op een soort moederbord. Het plaatsen van de chips is nog een heel gepuzzel en vereist het nodige denkwerk. Zo kun je bijvoorbeeld extra aanvallen of een upgrade voor je snelheid verdienen als je een verbinding maakt tussen twee chips. Ook kun je cheats activeren, waardoor bazen drie keer zo sterk worden, maar waarbij je ook drie keer zoveel geld of XP krijgt. De moeilijkheidsgraad heb je dus helemaal zelf in de hand.

Naast de level-up- en itemchips, zijn er ook commando chips te vinden. Deze vind of koop je en zijn te combineren met andere commando’s, waardoor je aanvallen sterker worden. Zo kun je bijvoorbeeld een basisaanval combineren met vuur, waardoor je een vuurbal krijgt. De aanvallen kosten je geen punten, maar zijn uitgerust met een herlaadtijd. De ingame camera is een verschrikking. Het camerastandpunt heb je zelf in de hand en doet niet altijd wat je wilt. Met de R-knop kun je het beeld draaien, maar het komt toch regelmatig voor dat je vijanden uit het zicht verdwijnen als je middenin een gevecht zit. Als je op de A-knop blijft drukken zal je ze toch raken, maar het blijft vervelend.

Graphics & SoundVoor DS begrippen ziet de game er geweldig uit. De cut-scenes die je af en toe te zien krijgt zijn ronduit prachtig en zouden zo van een console versie kunnen komen. In deze filmpjes is ieder karakter voorzien van voice-acting, wat uitstekend gedaan is. Het gebrabbel van Donald, de hoge stem van Mickey en de lompe Goofy, het klopt allemaal. De dialogen tussen personages worden in getekende vorm weergegeven, wat minder mooi, maar zeker niet lelijk is. De kleurrijke wereld van Kingdom Hearts staat bekend om de mooie muziek, en ook in dit deel past de muziek perfect bij het spel. Van sfeervolle pianomuziek tot exotische Arabische deuntjes, eentonig wordt het zeker niet.

ConclusieDe game biedt ontzettend veel afwisseling en wist mij daardoor in zijn greep te houden. De sfeer speelt een grote rol en de Disney figuren brachten mij weer helemaal terug naar mijn kindertijd. Voor nieuwkomers is de game niet aan te raden, want je zal kennis van het eerste deel moeten hebben om het verhaal te kunnen begrijpen. De camera lijkt je vooral tegen te werken, maar de prachtige filmpjes, de vrolijke muziek en het leuke level-up systeem maken het allemaal weer goed. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit mijn DS topper van het jaar is!Score– Gameplay: 9/10- Fun: 8/10- Levensduur: 7,5/10- Graphics: 8/10- Geluid: 8/10- Originaliteit: 8,5/10- Eindcijfer: 8,7