Heb je altijd al eens met een katapult willen schieten? En lijkt het je helemaal gaaf als je dan in plaats van een prop een vogel kunt gebruiken? Dan is er voor de iPhone en PC een oplossing. Geef jezelf helemaal in de game van de Angry Birds.

Tja, waar zal ik eens beginnen bij deze review? Hoe maf deze game is? Hoe grappig het eruit ziet? Of met de vraag hoe het is met de geestelijke gesteldheid van de ontwerper? De game ziet er namelijk ontzettend grappig en melig uit. Op het moment dat je hem start ga je natuurlijk zo snel mogelijk door naar de game. Uitleg lezen? Is dat nodig? Nee hoor, bij deze game niet. Voor je het weet vliegen je vogeltjes vrolijk door de lucht heen om vervolgens tegen een plank, steen of stuk glas aan te smashen.

Ik zal voor diegene die de Angry Birds rage die de ronde doet uitleggen wat Angry Birds inhoud. Angry Birds is dus een applicatie voor de iPhone. Ook voor andere Android telefoons is deze app te downloaden. Achter de game zit natuurlijk ook een verhaal. Gemene groene varkens hebben eieren gestolen van een stel lieve schattige vogeltjes. Toen de lieve vogeltjes hierachter kwamen waren ze plotseling niet meer zo schattig en lief. Ze gaan op pad en slopen onderweg alle gebouwtjes en plekjes waarop en waarin varkentjes zitten om te laten zien hoe kwaad ze zijn. Vandaar ook de titel natuurlijk.

De bedoeling van het spel is niet zo moeilijk uit te leggen. Je hebt dus een katapult met die katapult ga je vogels tegen de huisjes, en kastelen en gebouwen aanschieten van de varkens. Je schat ongeveer in waar je de vogel terecht wil laten komen trekt aan het elastiek en vervolgens suist je vogel door de lucht tegen een stuk hout of tegen een steen aan. Maar er zijn ook stukjes glas waar je vogel tegenaan geschoten kan worden. Jouw doel is om ervoor te zorgen dat de varkentjes zo plat worden als een dubbeltje of dat een gebouw instort op hun hoofd of dat je een stok waar ze opzitten omvalt. Naarmate dat je verder komt in de game, hoe moeilijker het word. Op dit moment zit ik in World 2 level 8 en soms ben je best wel even zoet met het uitvogelen hoe je het beste de varkentjes kunt verpletteren.

De varkentjes moet je dus zien te verpletteren met een aantal vogeltjes zo krijg je of een aantal grote rode vogels of een aantal kleine vogels. Per level is het verschillend hoeveel schietkansen dat je krijgt. De game ziet er erg eenvoudig uit maar je kunt van een Android applicatie voor de iPhone 3G ook niet verwachten dat hij er machtig mooi uitziet. Dit is natuurlijk heel logisch aangezien ik deze telefoon al bijna twee jaar in mijn bezit heb. Ik ben benieuwd hoe de game eruit ziet op de Playstation 3 waar hij binnenkort voor gaat verschijnen. Ik denk dat je dan veel beter kunt zeggen of de game er grafisch goed uitziet. Maar voor de iPhone omschrijf ik het gewoon als volgt: De game ziet er prima uit!

Je moet wel even opletten dat je niet verslaafd raakt aan de game. Tijdens het spelen merk ik dat ik steeds zoiets heb van ‘ow nog 1 level’, of ‘hé verdorie het lukt niet’ en ik probeer het nog een keer. Voor je het week begint je batterij te piepen dat hij bijna leeg is. Tip: Zorg dat je vriend, man, broer, zus of wie dan ook je telefoon niet in handen krijgt want je bent hem wel even kwijt! Kortom de game is gewoon ontzettend grappig. Je smasht je vogels gewoon hard tegen muren, glazen wanden en planken aan. Wat ook erg grappig is omdat je vogeltjes vervolgens verdwijnen en er alleen nog wat veertjes door de lucht dwarrelen. Eigenlijk dacht ik dat het best zielig zou zijn om ze te pletter te laten vliegen maar stiekem is het toch erg grappig! Zoals ik in het begin al zei ik vraag me af hoe het met de geestelijke gesteldheid is van de ontwerper want de game is erg grappig. De iPhone applicatie is te koop voor ongeveer €0,75 eurocent via de iTunes store. Voor de PC is de game te koop voor richtprijs €3,75 te koop via Inter AppUp