The Sims 3 is sinds kort ook verkrijgbaar op de console. We kennen de game natuurlijk allemaal van de PC. Ik heb voor jullie getest hoe het is om de game te spelen op de console PlayStation 3.

Ik ken de game The Sims games al jaren. Ik ben altijd fan geweest van de PC games. Bij een Sims game op een console heb ik wel mijn twijfels. Ik denk wel dat het lekker spelen is. In plaats van achter de computer zitten kun je wel heerlijk op de bank hangen. Dit vind ik nu zeker al een pluspunt waard. Even een stukje uitleg. De Sims is natuurlijk al jaren een begrip, maar voor diegene niet weten: De Sims is een strategie/simulatie spel. De game wordt ontwikkeld door Maxis en uitgegeven door Electronic Arts. In de game speel jij als gamer een personage, die je zelf kan maken. Je kunt ontzettend veel aanpassen, zoals je kapsel, de vorm van je mond, neus, ogen en de vorm van het gezicht. Je kunt ook nog de keuze maken uit tientallen outfits. Je kunt je Sim creëren zoals jij wilt.

Ook geef je jouw Sim een eigen naam. Nadat je een personage hebt aangemaakt ga je aan de slag met het kiezen van speciale karaktereigenschappen. Je kunt je Sim ontzettend verlegen maken of juist een hele erge flirt. Of je maakt er een bankhanger van met het brein van een genie. Er zijn vele eigenschappen toegevoegd aan de game. Ook kies je een levenswens. Wil je een echte hartenbreekster worden of wil je juist een slechte crimineel zijn? Je kunt het zo gek niet bedenken of het is te kiezen. Ik merk dat ik de game vanaf dat ik hem begin te spelen vergelijk met de PC versie van de game. Eigenlijk niet zo gek, want het is allemaal precies hetzelfde. Je creëert een Sim waarna je op zoek gaat naar een leuk huisje. Je huis kun je naar eigen smaak inrichten. Vervolgens ga je op zoek naar een baan. Je kunt verschillende banen kiezen, zoals een baan als crimineel of in de politiek. Je kunt natuurlijk ook een carrière proberen te maken als dokter, maar je moet er natuurlijk wel wat voor doen.

Wat een nieuwe toevoeging is, zijn de Karmapunten die je krijgt. Je kunt hier via een menu komen. In dit menu kom je via de select button op je controller. Je kunt met de karma die je verdient uitzoeken wat je wilt. Zo kun je bijvoorbeeld iemands gemoedstoestand balkjes leeg laten lopen of de mensen in een huis in spoken veranderen. Deze punten krijg je bovenop de punten die je krijgt door het doen van opdrachten. Als je opdrachten uitvoert of activiteiten doet die je Sim leuk vinden, of iets koopt wat hij graag wil hebben, dan krijg je belonginspunten. Beloningen kunnen bijvoorbeeld zijn, een flirt worden, een kookster of juist heel aardig zijn. Je meubels hebben allemaal een naam gekregen. Zo heeft je bed bijvoorbeeld de naam ‘Het K.O.P.E.R tweepersoons bed’ en je aanrecht het ‘Gefrituurde aanrecht’. Iets wat mij gelijk opvalt. Het is best grappig om te zien hoe ze alles genoemd hebben. De besturing van de game is totaal anders als wat ik gewend ben. Normaal speel je met je toetsenbord en muis. Nu moet je alles met je controller doen. Dit vind ik wel een minpunt. De besturing met de controller is niet gemakkelijk. Je moet hem echt onder de knie krijgen. Je kunt niet zomaar even klikken, je moet telkens met je joystick op de controller mikken waar je heen wil en wat je wilt doen. Maar als je eenmaal de besturing een beetje onder de knie hebt vergeet je tijdens het spelen snel de tijd en gaat het allemaal bijna vanzelf.

Grafisch vind ik de game tegenvallen. Een game op de PlayStation 3 spelen doe ik altijd erg graag omdat de games er grafisch erg goed uitzien. Helaas vind ik de Sims 3 niet zo mooi uitkomen zoals op de PC. Grafisch is er niets verbeterd, je hebt nog steeds vele bugs. Je kijkt bijvoorbeeld naar een hekje en je ziet constant het beeld verspringen naar iets wat totaal niet op het hekje lijkt. Ook als je ingame zit en je Sim bekijkt zie je een soort van kartelrandjes.

Nog een minpunt vind ik de laadtijd. Voordat je de game eens aan het spelen bent ben je wel een aantal minuten verder. Ook het laden als je van je werk naar huis gaat of naar een andere locatie duurt best lang. En je moet al zolang wachten voor je de game eindelijk kan spelen. Hij installeert voor je kunt spelen 7 GB op je hardeschijf.

Ik hoop dat ik je door de laatste minpuntjes niet aan het twijfelen heb gebracht of je de game wel moet halen. Want de game is het absoluut waard om te kopen. Vooral als je een Sims fan bent. Het is namelijk een erg goede game. En met een beetje oefenen is het goed te doen om de besturing onder de knie te krijgen. Ik vind het heerlijk dat ik nu niet achter mijn PC hoef te zitten om de game te kunnen spelen. In de woonkamer op de bank zitten is veel leuker! Ook de extra toevoegingen zoals de karmapunten vind ik een erg leuk pluspunt. Dit kun je op de PC helaas niet. Maar er zitten zulke leuke acties tussen. Stiekem vind ik het veroorzaken van aardbevingen best grappig, behalve voor mijn eigen portemonnee in de Sims. En nog een erg leuk pluspunt vind ik de achievements die er te behalen zijn. Ze worden ook nog eens op Facebook en op Twitter geplaatst. Stiekem is het best leuk om te laten zien wat je allemaal bereikt hebt.

De game is te koop voor de Xbox 360, Nintendo Wii, Nintendo DS en PlayStation 3. De game is momenteel op redelijk veel plaatsen in de aanbieding en per console verschillend. Uitgever van de game is Electronic Arts. Score:x Gameplay: 9/10x Fun: 9/10x Levensduur: 9/10x Graphics: 7/10x Geluid: 8/10x Originaliteit: 7/10 x Eindscore: 8,1