Er zijn inmiddels zoveel muziek spellen uitgekomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In the Mix lijkt misschien op het eerste oog een beetje op DJ Hero, maar na hem gespeeld te hebben is het toch een totaal ander spel.

Nu DJ Tiësto een eigen game heeft, kon ook de beste DJ van de wereld natuurlijk niet achterblijven. Aangezien ze niet beide een “DJ Hero” konden maken heeft Armin van Buuren een DJ spel uitgebracht voor de Nintendo Wii.Het verhaal.Je bent een beginnende DJ en leert alles over het mixen van plaatjes en hoe je het publiek het beste kunt bespelen. Voordat je begint maak je een setlist. Dit is een lijst waarin je een aantal platen zet die je graag wilt draaien. Als je een show afrond speel je extra items uit, zoals meer bewegingen die je kunt doen om het publiek aan te moedigen of bepaalde special effects. Maar dat is nog niet alles, je begint op een feestje bij iemand thuis en als je het goed doet mag je op steeds grote locaties draaien. De laatste 30 locaties die je vrijspeelt zijn bekende clubs uit de scene.

Gameplay.

Je hebt de keuze uit veel verschillende spellen zo kun je snel spelen, hierin kun je snel aan de slag, maar er wordt nog niks in uitgelegd. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om een carrière op te bouwen. Hiermee speel je alle verschillende opties en clubs uit. Gelukkig kun je het spel ook eerst onder de knie krijgen en dit is echt nodig, want anders snap je er niks van. Deze optie heet “Speluitleg”. Met de optie “Feest” kun je alle liedjes nogmaals een voor een spelen en zie je ook hoe het liedje heet en wie de artiest is. En als laatst kun je “De Studio” in om zelf lekker te mixen en je eigen track te maken.Het spel wordt gespeeld met de Wii remote en de Nunchuck. Je scherm is ingedeeld in 4 vakken en met je Nunchuck kun je een van deze vakken kiezen als er een icoontje in komt te staan. Dit icoontje staat voor een pose die je moet aannemen of een fade die je moet uitvoeren. Als je dit goed uitgevoerd hebt krijg je punten en blijft het publiek tevreden.

Grafisch.

Het spel is simpel vormgegeven met veel blauwe kleuren. Waarschijnlijk omdat er ook vaak een blauw licht op het podium aanstaat. Met simpel bedoel ik niet lelijk, maar het gaat gewoon om het DJ gedeelte en niet om het publiek of de club. Hier en daar zitten er in het spel ook stukken van echte optredens van Armin van Buuren, zodat je nog meer de sfeer proeft van de beste DJ van de wereld.

Tijdsduur/controls.

Met dit spel kun je eeuwig bezig blijven om nieuwe dingen te activeren, maar ook om zelf tracks te maken. Vandaar dat de tijd die iedereen er instopt erg divers kan zijn. Ik moet zeggen dat ik de game zelf erg ingewikkeld vind. De game kun je vanaf 3 jaar spelen, maar dat zie ik nog niet zo gebeuren. De controls werken soms niet helemaal, zelfs als je de Wii plus aan je remote hebt zitten reageert hij niet helemaal zoals je wilt. Dit kan flinke frustratie opwekken omdat je een goede beweging maakt maar hij niet reageert.

Conclusie.

Het is een erg uitgebreid spel en ze hebben zeker hun best gedaan om het niet hetzelfde te maken als DJ Hero. Maar In the Mix featuring Armin van Buuren haalt het niet bij een DJ Hero. Dit omdat het nog niet soepel werkt, de moeilijkheidsgraad te hoog ligt en de lange liedjes soms een beetje saai worden. Misschien dat als je heel erg van deze muziekstijl houd en als je alles kent van Armin van Buuren dit weer totaal anders is, maar ik vond de liedjes vaak een beetje van hetzelfde.Nu wil ik niet alleen maar negatief zijn, je leert wel verschillende vaktermen kennen. En mocht je een DJ willen worden dan is het natuurlijk een must om die termen te kennen, maar ook om te weten wat je wanneer moet inzetten.

Didi’s Score
Gameplay: 4/10
Fun: 5/10