Er werd kosten noch moeite bespaard om Call of Duty: Black Ops op indrukwekkende wijze aan het publiek voor te stellen. In de Convention Factory in Amsterdam hielden Activision en Treyarch een geweldige launchparty en over het hele land verspreid waren nachtelijke launches, zodat de fans de game om middernacht in handen konden hebben en tot in de vroege uurtjes konden knallen in deze nieuwe first person shooter uit de Call of Duty franchise.In onze review over de singleplayer mode van Call of Duty: Black Ops kon je al alles lezen over het verhaal, de gameplay en het grafische aspect van deze geweldige shooter. Hierin wist Dipje ons onder andere in te vertellen dat het verhaal zich afspeelt tijdens de Koude Oorlog en je tussen 1961 en 1968 verschillende locaties over de hele wereld aan zult doen om je missie tot een goed einde te brengen. Een heerlijk verhaal, dat op sommige momenten regelrecht schokkend kan zijn. Absoluut de moeite van het spelen dus. Maar zoals degene die bekend zijn met de Call of Duty franchise wel weten, draait het bij deze first person shooter niet zozeer om de singleplayer, maar is deze serie vooral groot geworden door zijn multiplayer modes. Aan mij dus nu de eer om jullie mee te nemen op een multiplayer avontuur in de wereld van Black Ops.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik, ondanks dat ik het wel helemaal geweldig vind om lekker een beetje in het rond te knallen, niet heel goed ben in shooters. Waarschijnlijk ben ik daarin niet de enige, want Treyarch heeft uitstekend rekening gehouden met de minder ervaren scherpschutters, door een Combat Training aan het multiplayer gedeelte toe te voegen. Hierin kun je het in vier verschillende moeilijkheidsgraden opnemen tegen AI spelers, om zo je skills wat te verbeteren en te verfijnen voordat je aan het echte online knalwerk begint. Geen overbodige luxe, want naief als ik was heb ik deze mode in eerste instantie overgeslagen en werd tijdens mijn eerste online Team Deathmatch ronde, keer op keer compleet van de map geknald. Heb je het na een paar potjes oefenen een beetje onder de knie, dan kun je op verkenning gaan in de overige online modes. Natuurlijk zitten de oude vertrouwde modes er weer in en kunnen we dus weer helemaal los gaan in bijvoorbeeld Team Deathmatch, Capture the Flag en Search & Destroy. Maar uiteraard kent Black Ops ook een aantal vernieuwingen ten opzichte van zijn voorgangers. Zo verdien je naast XP ook COD Points, een soort ingame geld waarmee je wapens, een speciaal vizier voor op je wapen, een demper, eigenlijk alles, kunt kopen. Speel je bijvoorbeeld een wapen vrij, zul je deze eerst moeten kopen met je COD Points voordat je hem daadwerkelijk tijdens je battles kunt gebruiken.

Naast deze speciale Call of Duty valuta, introduceert Black Ops ook een compleet nieuwe gamemode, de Wager Match genaamd. Deze bestaat weer uit vier verschillende modes, waarbij je je COD Points als het ware in kan zetten om deze te verdubbelen of zelfs te verdriedubbelen. Een soort van gokken dus, eindig je bij de eerste drie, dan maak je winst, maar eindig je onderaan, dan verlies je de complete inzet, waar je hard voor hebt moeten werken. Voor de hardcore Call of Duty speler is dit natuurlijk een geweldige toevoeging aan de game. Mij leverde het alleen maar verlies van mijn zuurverdiende COD puntjes op. Maar goed, zoals ik al zei, ik ben dan ook geen ster in shooters. De vier modes die we in de Wager Match tegenkomen zijn One in the Chamber, Sticks and Stones, Gun Game en Sharpshooter. De One in the Chamber mode geeft je slechts de beschikking over een mes, een pistool en drie levens. Er is maar één kogel in de ruimte en bij elke kill die je maakt, ontvang je een kogel. Je moet dus heel zuinig zijn op de wapens en vooral die ene kogel die je hebt. Sticks and Stones duwt je een kruisboog, mes en tomahawk in je handen en laat het je met deze primitieve wapens lekker uitzoeken. In Gun Game start je met een eenvoudig wapen en elke kill geeft je een beter wapen. Degene die als eerste met alle wapens een kill heeft gemaakt, mag zich de winnaar van de match noemen. Tot slot hebben we dan de Sharpshooter mode, waarbij je elke 45 seconden van wapen wisselt. Stuk voor stuk erg leuke modes, die zeker de moeite van het uitproberen waard zijn.

Ben je dat multiplayer geknal een beetje zat, dan heeft Call of Duty: Black Ops ook nog een Zombie mode voor je klaarstaan. Deze konden we al spelen in World at War en maakt ook in Black Ops opnieuw zijn opwachting. Met maximaal vier spelers kun je het in deze mode in co-op opnemen tegen hordes zombies. Lekker ondoden afknallen dus! Black Ops weet dus weer voor uren en uren speelplezier te zorgen en zal je zeker niet teleurstellen. Het enige dat mij in de multiplayer een beetje stoorde, was het feit dat de maps zoveel hoekjes en kiertjes kennen voor campers. Maar goed, dit is in veel gelijksoortige games een bekend probleem natuurlijk. De multiplayer mode van Call of Duty Black Ops is absoluut een aanrader. Er valt weer meer dan genoeg te knallen in de vele verschillende modes die de multiplayer rijk is. Nog niet zo ervaren? Geen probleem, besteed een paar uurtjes in de Combat Training en je bent klaar om als een volleerde scherpschutter het oorlogsgebied te betreden. See you at the warzone!Algemene informatie.Ontwikkelaar: TreyarchUitgever: Activision.Platform: Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii, Nintendo DS en PCRating: 18+Richtprijs: tussen de € 39,99 en € 69,99Score:Gameplay: 9/10Fun: 8/10Levensduur: 9/10Graphics:8/10 Originaliteit: 7/10Totaalscore volgens reviewer: 8,6