Eén van mijn favoriete RPG franchises is toch wel de Final Fantasy serie en wat dat betreft heb ik echt niks te klagen, want Square Enix brengt ons de ene na de andere Final Fantasy game op de verschillende platforms. Dit keer is de Nintendo DS aan de beurt met een spin-off game uit het Final Fantasy universum, Final Fantasy: The 4 Heroes of Light. Hoogste tijd dus om mijn DS voor de dag te halen en het avontuur tegemoet te treden met deze vier helden.Final Fantasy: The 4 Heroes of Light laat je in de huid kruipen van, zoals de titel eigenlijk stiekem al prijs geeft, maar liefst vier jonge helden. Je start je avontuur met Brandt, een veertienjarige jongen die bij de koning geroepen wordt voor een belangrijke taak. Bij het paleis aangekomen is het één en al chaos en al snel hoort Brandt dat de jongste dochter van de koning ontvoerd is door de heks uit het Noorden. En je raadt het al, het is jouw taak om Prinses Aire uit de klauwen van deze kwaadaardige feeks te redden. Tijdens je reis ontmoet je ook de drie andere helden, waaronder ook Prinses Aire. De twee andere helden bestaan uit een zilverharige, mysterieuze jongeman die naar de naam Jusqua luistert en de beschermelinge van de prinses, Yunita.

Nadat je de prinses hebt bevrijdt, is het tijd om terug te keren naar het koninkrijk Thorne en haar weer veilig onder haar vaders hoedde te brengen. Maar natuurlijk gaan dingen nooit als gepland en eenmaal terug in Thorne, blijkt iedereen in dit stadje versteend te zijn door een onbekende vloek. Er zit voor onze vier helden niets anders op dan op onderzoek uit te gaan, naar wie of wat de vloek veroorzaakt heeft en belangrijker nog, hoe ze deze op kunnen heffen. Final Fantasy: The 4 Heroes of Light is een echte old-skool turn-based RPG, die ondanks zijn schattige, ‘chibi’ uitstraling, behoorlijk pittig is en daardoor niet geschikt voor een beginnende RPG speler. Je wordt letterlijk in de gamewereld gegooid om het verder maar lekker zelf uit te zoeken. Geen hints over waar je naartoe moet, geen lineair verhaal, je zult overal zelf achter moeten zien te komen in een grote, open wereld. Dit doe je door zoveel mogelijk met characters te praten, locaties helemaal uit te kammen en alles wat je tegenkomt te onderzoeken. Persoonlijk houd ik wel van wat uitdaging, maar ik moet eerlijk bekennen dat zo af en toe een kleine hint of wegwijzer geen overbodige luxe zou zijn. Zeker niet als je al ruim een uur aan het ronddwalen bent, op zoek naar het volgende aanknopingspunt. Beetje jammer.

Wat wel erg gaaf gedaan is, is het ‘Crown systeem’, een soort variant van het jobsysteem dat we uit andere Final Fantasy games kennen. Het Crown systeem geeft je de mogelijkheid om je character verschillende classes aan te meten, door middel van verschillende ‘crowns’. Dit zijn in feite niet meer dan hoedjes die je bij je personage op kunt zetten. Zo heb je bijvoorbeeld het witte kapje van de White Mage om door het leven te gaan als een White Mage. Er zijn behoorlijk wat verschillende crowns te verzamelen gedurende de game en iedere crown heeft zijn eigen voor- en nadelen. Grafisch ziet het er allemaal wel okay uit, Final Fantasy: The 4 Heroes of Light haalt niet het onderste uit de kan van de Nintendo DS, maar het oogt allemaal wel lekker kleurrijk en vrolijk. De characters en omgevingen kennen een ‘chibi’ uitstraling, waardoor het er ietwat kinderlijk en schattig uitziet. Wat overigens absoluut geen nadeel is, ik vind het er namelijk erg lief uitzien allemaal. De sounds sluiten hier verder mooi op aan en weten de bekende Final Fantasy sfeer nog net dat beetje extra te benadrukken.

Final Fantasy: The 4 Heroes of Light is een leuke toevoeging aan de lange reeks Final Fantasy games die al op de markt is. Ondanks zijn kinderlijke uitstraling, heeft de game een hoog moeilijkheidsgehalte en is vooral geschikt voor de ervaren RPG liefhebbers onder ons. Op sommige punten hadden er misschien net wat meer hints in de game mogen zitten, maar dat mag de pret niet drukken! Algemene informatie:Ontwikkelaar: Square-EnixUitgever: Square-EnixPlatform: Nintendo DSPEGI Rating: 12+Adviesprijs: 29,99
Score
Gameplay: 7,5/10 Fun: 7/10 Levensduur: 7,5/10 Graphics: 7/10 Geluid: 7/10 Originaliteit: 6/10
Score volgens reviewer: 7,2