Het is inmiddels al weer twee jaar geleden dat de game Fallout 3 uitgekomen is en wat was dat een geweldige game zeg! Uren, dagen, weken, zelfs maanden heb ik destijds in deze actievolle RPG gestoken. Ik kon maar niet genoeg krijgen van de onheilspellende sfeer, de schitterende soundtrack en de spanning die je geen moment los liet! Inmiddels ligt het vervolg van deze toffe titel in de winkelrekken. Tijd om erachter te komen of Bethesda mijn aandacht met deze nieuwe Fallout game ook weer oneindig lang vast weet te houden. Fallout: New Vegas, here I come!Bij het starten van de game wordt je gelijk vol in het verhaal gegooid. Jij bent namelijk een eenvoudige koerier die wordt overvallen door een aantal ruige mannen en een kerel in een net outfit. Vervolgens wordt je neergeschoten, begraven en onder de grond voor dood achtergelaten. Een vriendelijke robot, Victor genaamd, graaft je uit je benarde positie en wanneer je uiteindelijk weer bijkomt, lig je op een comfortabel bed en staat er een bezorgde dokter over je heen gebogen die vraagt hoe het met je gaat. Door middel van de vragen die deze geneesheer je stelt, kun je het uiterlijk, de eigenschappen en skills van je personage helemaal naar wens aanpassen.

Daarna ben je helemaal klaar om de wijde gamewereld te betreden en op onderzoek uit te gaan. Natuurlijk wil je erachter komen wie die schurken zijn die jou voor dood achtergelaten hebben en valt er daarnaast nog zoveel mee te beleven en te onderzoeken. Zo kom je er al snel achter dat er een heftige oorlog gaande is tussen Ceasar’s Legion en de New California Republic (NCR). Deze laatste beschikt over een stuwdam waar energie mee gegenereerd wordt en Ceasar’s Legion wil deze maar al te graag in zijn bezit krijgen. Naast deze twee grotere facties, zijn er ook heel veel kleinere facties die ieder ook hun eigen oorlogjes en onenigheidjes onderling uit proberen te vechten. Afhankelijk van hoe jij op verschillende situaties reageert, reageren de facties weer op jou. Kies je dus partij voor de ene groep, dan stoot je de tegenpartij tegen het hoofd en is de kans dat ze je proberen om te leggen, behoorlijk groot. Wat dat betreft komt er bij Fallout: New Vegas dus net wat meer tactisch spelen bij kijken dan bij zijn voorganger. Wat ook enigszins anders is, is de omgeving waarin je speelt. Fallout 3 speelde zich af rondom Washington en Fallout: New Vegas heeft (zoals de titel al een beetje prijsgeeft) Las Vegas als zijn speelterrein gekozen. Omdat deze locatie tijdens de oorlog minder schade heeft opgelopen dan Washington, ziet het er allemaal net wat minder gehavend uit en oogt het allemaal net wat lichter dan in Fallout 3. De sfeer is echter nog wel hetzelfde gebleven en voor fans van de serie is dat absoluut geen minpunt.

Wat ook hetzelfde is gebleven is de vrijheid die je ingame hebt. De vele keuzes die je kunt maken en de manier waarop je de game het liefst speelt. Ga je graag als een echte moraalridder door New Vegas en blijf je keurig op het rechte pad? Of ben je een regelrechte bastard die iemand neerknalt omdat ie zo’n leuke hoed op heeft en die geen items koopt, maar ze simpelweg uit de huizen van onschuldige burgers weg jat? Je bepaald hierin dus lekker je eigen stijl. Ikzelf vind het bijvoorbeeld erg leuk om huizen leeg te roven en de bewoners af te knallen als ze erom gaan zeuren. Ik zou me daarom ook al uren kunnen vermaken met deze game, zonder ook maar een missie af te ronden! Maar goed, dat zou natuurlijk zonde zijn, want de missies is toch waar het in deze game om draait. En dat zijn er gelijk ook lekker veel. Ze lopen als een rode draad door de game, maar ook door met characters te praten en de juiste reacties erop te geven, speel je diverse missies vrij die niet in het hoofdverhaal verwerkt zitten. Door te levelen verbeter je daarnaast diverse skills, die je ook weer nodig hebt om characters te helpen met problemen of om bepaalde huizen open te kunnen breken. Je hebt namelijk een skill waarmee je sloten kunt kraken, maar daarvoor zul je de desbetreffende skill wel hoog genoeg geüpgrade moeten hebben. Fallout: New Vegas heeft een level-cap van 30, terwijl Fallout 3 zonder de DLC maar tot level 20 ging, dit geeft al wel een beetje aan hoeveel er te doen is in dit nieuwe Fallout deel!

Fallout: New Vegas is net als zijn voorganger weer een geweldige game! Het enige wat een beetje jammer is, is dat er niet heel veel vernieuwends te vinden is in deze titel ten opzichte van Fallout 3. ‘Never change a winning team’ zeggen ze wel eens, maar wat meer vernieuwingen hadden het allemaal net wat beter kunnen maken. Verder ziet het er grafisch weer schitterend uit en ben je met deze titel verzekerd van uren en uren speelplezier! Algemene informatie:Ontwikkelaar: Obsidian EntertainmentUitgever: Bethesda SoftworksPlatform: Xbox 360 – PlayStation 3 – PCPEGI Rating: 18+Adviesprijs: 59,99
Score
Gameplay: 9/10 Fun: 8/10 Levensduur: 8,5/10 Graphics:8/10 Geluid: 8/10 Originaliteit: 7/10
Score volgens reviewer: 8,7