Hij is er! De opvolger van Red Dead Revolver: Red Dead Redemption. Velen van ons hebben lang gewacht op deze nieuwe game van Rockstar Games; de makers van onder andere Grand Theft Auto.

Het verhaalJohn Marston is een outlaw die zijn gewelddadige verleden achter heeft gelaten zodat hij een nieuw leven kan opbouwen met zijn jonge gezin. Zijn geluk lijkt van korte duur, want het leven van Marston was niet het enige dat veranderde. De federale overheid heeft besloten dat het tijd is de wet te handhaven in het hele land, goedschiks of kwaadschiks. Meedogenloze agenten van de overheid kidnappen Johns vrouw en kind en dreigen zijn gezin te vermoorden tenzij hij zijn voormalige bende aan de overheid uitlevert. John heeft geen keus, om zijn familie te redden moet hij zijn wapens weer oppakken en afrekenen met de bandieten die hij ooit tot zijn vrienden rekende…
De gameZoals je misschien begrijpt, ben jij John. Als je het spel opstart, krijg je meteen een filmpje te zien waarin John neergeschoten word door zijn voormalige “vrienden”.Iedere nieuwe missie of opdracht wordt ingeleid door een filmpje, deze filmpjes kun je ook pauzeren en skippen. RDR (Red Dead Redemption) is een typische Rockstar-game en vergelijkbaar met Grand Theft Auto. Ook bij deze game kom je in aanraking met diverse personages waarvoor je missies moet uitvoeren. Uiteraard zitten er wel verschillen in, zo kun je bij deze game bijvoorbeeld kiezen of je ‘goede’ of ‘slechte’ dingen gaat doen. Als je hier kiest voor de ‘slechte’ dingen, bijvoorbeeld mensen vermoorden, help je hier wel andere mensen (zoals een sheriff) mee. Daarnaast kun je ook andere mensen helpen als ze aangevallen worden door bandieten of dieren.
De kaart van RDR is gigantisch groot, qua oppervlakte is hij bijna drie zo groot als de kaart van Grand Theft Auto: San Andreas. Je kunt je misschien inmiddels voorstellen hoe groot dat is… Je speelt de game met je gehele controller, als je hier gewend aan bent, heb je de besturing zo onder de knie. Wat wél lastig is, is dat je je paard en je pistool tegelijk moet ‘besturen’. Je kunt op verschillende manieren reizen; lopend, per paard, per koets of per trein.
In RDR zitten ook ontzettend veel details verwerkt. Zo kun je beesten villen en de huiden verkopen voor geld. Of wat dacht je van de velen minigames waar je tegenaan loopt? Zo kan je pokeren, dobbelen en black jack spelen in de Saloons, je kan bij mensen aanschuiven om een potje mee te spelen. Buiten zijn er ook nog mini games te vinden zoals bijvoorbeeld: hoefijzerwerpen. Deze minigames worden allemaal aangegeven op de in-game map.Een ander extraatje is dat jij, als John, een wanted-niveau hebt. Als één van je misdaden aangegeven wordt, krijg je een wanted-niveau en wordt er een beloning uitgeloofd om je te ‘vangen’. Hoe hoger het niveau en de premie, hoe meer wetsdienaren je op je af krijgt. Je kunt je verstoppen om de premiejagers te ontlopen, maar je kunt je premies ook afbetalen op een telegrafiekantoor of je naam zuiveren met kwijtscheldingsbrieven die je op verschillende plekken kunt vinden. Uiteraard kun je ook wel wat geld gebruiken om je missies te voltooien en je eventuele premies af te betalen. Dit kun je onder andere doen door te wedden (pokeren, blackjack, enzovoorts), te stelen of een baantje te zoeken als bijvoorbeeld nachtwacht of paardentemmer.
MultiplayerJe kunt Online Multiplayer op twee manieren starten. Als je Multiplayer selecteert in het hoofdmenu van RDR, kun je meespelen in een openbare sessie (Public Free Roam). Als je Multiplayer selecteert in het pauzemenu van het speltype Singleplayer, kun je zelf bepalen of je mee wilt doen aan een Public Session (openbaar) of een Private Session (besloten). Je kunt ook met maximaal zeven andere spelers een posse vormen en samen het gevecht aangaan. Free Roam is het toegangspunt voor de Multiplayer waar je met maximaal 15 andere spelers aan de slag kunt. Je kunt hier ook je eigen personage creëren in ‘de outfitter’. Je kunt je zelf ontworpen personage gebruiken in het speltype Free Roam en in een paar van de speltypen Competitive. In de stadjes van het speltype Free Roam kom je gateway-markeringen tegen waarmee je automatisch het speltype Competitive kunt starten in dat gebied. Met alles wat je doet in de Multiplayer verzamel je Experience Points (XP). Hoe meer van deze punten je hebt, hoe meer wapens, speelbare personages en paarden je vrijspeelt. Daarnaast krijg je dan toegang tot meer uitdagende versies van de Multiplayer-speltypen. In Free Roam kom je overal schuilplaatsen van bendes tegen, hier moet je goed op je hoede zijn. Rond deze plaatsen moet je missies uitvoeren om meer XP te verdienen. Je komt hier ook overal jachtgebieden tegen, waar je aangevallen wordt door gevaarlijke dieren als poema’s en beren. Voltooi ook deze uitdagingen voor meer XP. Je kunt te allen tijde het speltype Competitive opstarten om het op te nemen tegen andere spelers. In een free-for-all-sessie is het ieder voor zich, maar je kunt het ook samen met een bende opnemen tegen een andere bende. Het doel van speltype Shootout is simpel; maak zoveel mogelijk spelers af. De winnaar is de speler die als eerste een bepaald aantal tegenstanders uitschakelt, of binnen de tijd de meeste spelers omlegt. Capture in the bag is het laatste speltype in de Multiplayer, welke bestaat uit drie varianten: Gold Rush (hier moet je zoveel mogelijk tassen en kisten zien te vinden op de hele kaart), Hold Your Down (hier heeft elk team één tas en is het de bedoeling dat je de tas van het andere team verovert) en Grab The Bag (hier is er maar één tas die beide teams in handen proberen te krijgen). In juni zal de onlinemodus nog verder uitgebreid worden met gratis coöperatieve missies die met maximaal vier cowboys te spelen zijn, zo kun je eindeloos blijven spelen!
Graphics en geluid Er is zeer veel aandacht besteed aan de graphics en het geluid. Zoals ik al eerder schreef is dit een typische Rockstar-game, dit zie je ook duidelijk in de vormgeving. Maar, er is wel veel meer aandacht besteed aan de natuur. Vrijwel alles ziet er zeer verzorgd en realistisch uit.Ook in het geluid is veel energie gestoken; ieder filmpje, iedere missie en ieder ‘level’ heeft andere muziek en geluiden. Ook deze zijn zeer realistisch en amper van echt te onderscheiden. Als je een surround set hebt, maakt dit het geluid helemaal compleet. Het is alsof je je in een echte ‘cowboywereld’ waant.
MeningVeel mensen hebben naar mijn idee terecht naar deze game uitgekeken. Rockstar is er wéér in geslaagd om een prachtige, spannende game op de markt te brengen waar je je uren mee kunt vermaken. De game ziet er geweldig uit, je begeeft je echt in de westernsfeer. Praktisch alles is mogelijk bij deze game; die details maken RDR tot een nog beter spel. Naast de Singeplayer mode, is de Multiplayer ook zeer vermakelijk. Het is een uitdaging om deze game te spelen, er zitten ook veel verrassende wendingen in. Dit betekent dat niets echt voorspelbaar is, zeker een pluspunt! Er zitten nog een paar kleine bugs in RDR, vooral in de Multiplayer, maar de patch die nu in ontwikkeling is, zal deze snel verhelpen. De game slaat na iedere belangrijke gebeurtenis automatisch op, daar ben ik altijd een voorstander van. De besturing van de game werkt goed, hoewel het besturen van het paard en het tegelijkertijd schieten een lastige opgave is. Ook moet je soms enorme stukken reizen voor een missie, ondanks dat de natuur zo mooi is, wil je dan ook graag verder spelen…
Algemene informatieOntwikkelaar: Rockstar GamesUitgever: Rockstar Sandiego Platform: Playstation 3 en Xbox360Rating: 18+ Prijs: €59,99Score– Gameplay: 7,5/10- Fun: 8/10- Levensduur: 9/10- Graphics: 9/10- Geluid: 9/10- Originaliteit: 9/10Totaalscore volgens reviewer: 8,6.