Denda Games heeft weer een nieuwe casual game ontwikkeld, namelijk; The Magician’s Handbook II: BlackLore. In The Magician’s Handbook II: BlackLore moeten spelers het al puzzelend opnemen tegen boosaardige piraat BlackLore.Nu vraag je je misschien af wat BlackLore dan heeft uitgespookt? BlackLore heeft alle magiërs en feeën ter wereld gevangen genomen! Met behulp van hun magische krachten kan BlackLore zijn schip laten vliegen. Hij maakt korte metten met iedereen die in zijn pad komt. Jij bent zijn volgende slachtoffer en je raadt het al; het is de bedoeling dat je een stokje voor zijn plannetje steekt.

Door magische voorwerpen te vinden speel je nieuwe spreuken vrij. Met die spreuken kan je weer nieuwe puzzels oplossen en elfjes bevrijden. Hier komt echter een hoop bij kijken. Zo krijg je per hoofdstuk een tijdslimiet en heb je een standaard aantal ‘openbaringen’ die je kunt gebruiken. Dit zijn hints die aanwijzen waar een voorwerp ligt of waar je welke spreuk moet gebruiken. Zeker bij de wat moeilijkere voorwerpen is dit een handig hulpmiddel, echter maakt deze feature het spel eigenlijk ook te makkelijk. In het totaal heb je namelijk vijf openbaringen per level, maar als je deze opgebruikt hebt is dat alsnog geen probleem. Na een bepaalde tijd ‘rechargen’ de openbaringen namelijk weer. Gezien het soepele tijdslimiet maakt dit het spel wel erg makkelijk. Ook is het verliezen van tijd door herhaaldelijk fout te klikken hierdoor niet echt een obstakel bij het oplossen van de puzzels.En daar komen we tevens aan op één van de grootste minpunten van het spel; de moeilijkheidsgraad. The Magician’s Handbook II mag dan wel een casual game zijn die gericht is op een toch wat jongere doelgroep, maar het spel blijft echt te makkelijk. De game bevat twee moeilijkheidsgraden, namelijk; makkelijk en meester. Of meester echter de juiste benoeming is, is nog maar de vraag. Het halen van een tien biedt weliswaar een uitdaging aan, maar daar blijft het dan ook bij.

Ondanks de lage moeilijkheidsgraad van het spel bevat het spel echter wel enkele frustrerende momenten. Zo is het nogal onduidelijk welke spreuk waar gebruikt moet worden en heb je van sommige voorwerpen geen flauw idee hoe ze eruit zien. Bij het voorwerp ‘kegel’ zat ik bijvoorbeeld totaal niet te zoeken naar een bowlingkegel!Nog een groot minpunt is de lak aan variatie in het spel. Hoewel je per hoofdstuk verschillende levels vrijspeelt, moet je oude levels alsnog telkens opnieuw verkennen. Het verschil? De voorwerpen zijn veranderd. Best irritant, want naarmate je een hoger hoofdstuk bereikt wil je niet weer diezelfde oude levels onderspitten.

Één troost; de omgevingen verschillen gelukkig wel van elkaar. Zo ben je de ene keer druk in de weer op een slachtveld en ben je de andere keer weer een moeras aan het verkennen. De omgevingen zien er vrolijk en getekend uit. Ze passen goed binnen het casual thema. De vrolijke muziek sluit hier goed op aan. The Magician’s Handbook II bevat 12 hoofdstukken. Deze hoofdstukken zijn helaas maar van korte duur en de game is dan ook binnen een dag uit te spelen. Zelfs voor een zeven euro game, is dit eigenlijk te weinig.

Conclusie:Voor zeven euro is The Magician’s Handbook II: BlackLore een aanrader voor de puzzelfans. Grafisch gezien ziet het spel er vrolijk uit en de muziek sluit perfect aan bij het thema. Echter biedt de game geen echte uitdaging aan en zul je vaak dezelfde levels onderspitten. Score– Gameplay: 6.8/10- Fun: 7.2/10- Levensduur: 5/10- Graphics: 7/10- Geluid: 8/10- Originaliteit: 4/10Totaalscore volgens reviewer: 6,3