Onlangs konden we vertellen dat Dora zich laat zien in een computerspelletje. Dora is een tekenfilm figuur die de kleintjes onder ons meeneemt op avontuur en daarbij ook voorziet van een Engelse les, zo ook in de Nintendo DS game, Dora Puppy.

AlgemeenIn de game Dora Puppy verzorg je de puppy die het meisje Dora heeft gekregen. Samen moet je puppy verzorgen. In het begin legt Dora alles aan je uit. Zo krijg je een rondleiding door het huis en ga je naar de badkamer om puppy te verzorgen, naar de keuken om puppy eten en drinken te geven, naar de woonkamer om rond te hangen uit te laten en later puppy te voorzien van een stoere outfit, ga je naar de tuin om te spelen en uiteindelijk de puppyclub winkel. VerzorgenDe kleine gamers onder ons leren een aantal basis vaardigheden om een hondje te verzorgen. Je doet hem in bad als die vies is en kan hem kammen als het haar in de war is. Je geeft hem eten en drinken als hij dat nodig heeft en geeft hem de volle aandacht in de tuin om te spelen. Hier kan je in eerste instantie alleen kiezen voor het spelen van spelletjes, maar als je de training attributen koopt, kan je dat ook doen om uiteindelijk mee te doen aan wedstrijden.

Winkel en uitbreidenIn de winkel kan je verschillende items kopen. Hiervoor heb je de zogenaamde puppy muntjes nodig om deze te kunnen kopen. Je kan kleding kopen voor puppy, of een fotoboek om foto’s in te plaatsen en kan je items kopen om puppy trainingen in de tuin te doen. Door het kopen van nieuwe items breid je telkens je game uit en bied het meer mogelijkheden. Aan de hand van je prestaties, het volgen van de instructies die je krijgt verdien je dus puppymunten waar je heel veel leuke items mee kan aanschaffen. Een leuk beloningssysteem en kan er ook geleerd worden dat je een bepaald aantal munten nodig hebt om nieuwe kleertjes te kopen voor Dora’s puppy.

Stylus & SprekenJe moet veel met je stylus doen, maar ook in je Nintendo DS spreken. Dat kan wellicht een obstakel zijn voor ouders om de game aan te schaffen, omdat je ineens hoort, “Roep nu in de microfoon, braaf puppy”. Op zachte toon werkt het ook, maar kinderen nemen het dan zo goed over dat ze staan te schreeuwen in de kamer. Nog een voorbeeld is het spelen met het touw. Je krijgt dan drie verschillende formaten en moet dan de kleinste pakken. Daarna kan het voorkomen dat je bij het bellenblazen een bepaalde vorm aan moet raken op je touch screen van je DS, de ster of het hart. De vormen wisselen van plaats om het iets moeilijker te maken.

Kijk & LuisterDe game bevat veel vrolijke kleuren, veel felle kleuren en voor de game past het gewoon goed. Ergens hoor je wel een deuntje, maar verder hoor je als je de DS even links laat liggen een blaf van puppy en als je een keuze maakt hoor je Dora spreken. Naast dat Dora gewoon de Nederlandse taal spreekt hoor je ook de welbekende Engelse woorden voorbij komen. Tijdens de wedstrijden volg je met je stylus bepaalde vormen en roep je wat Dora zegt en win je uiteindelijk brons, zilver of goud.MeningAl met al een best leervolle game voor de kleine gamers, die ze de nodige tijd kan boeien. Ondanks dat het telkens voorzeggen van alles mij een beetje begon te irriteren, is het voor de doelgroep natuurlijk wel erg handig. Het ziet er leuk uit, het is zeer gemakkelijk te besturen en door het kopen van verschillende items die je vrijspeelt bied de game ook wel enig vermaakt waar je een tijd zoet mee kan zijn. Dora Puppy is volledig Nederlandstalig en heeft als adviesprijs €29,99. Score– Gameplay: 8.5/10- Fun: 7/10- Levensduur: 7.0/10- Graphics: 7/10- Geluid: 7/10- Originaliteit: 7/10Totaalscore volgens reviewer: 7,3