Sfeervolle impressies van Amsterdam, puzzels, zoekplaatjes en een spannende verhaallijn, dat is de PC game, The Curse of the Amsterdam Diamond in een notendop. De game wordt uitgegeven door Denda in samenwerking met Youdagames, is volledig Nederlands en speciaal voor de casual gamer.

Algemeen

Je begint het spel door je naam en geslacht (dit heeft geen invloed op het spel) in te voeren waarna je aankomt op het Centraal Station in Amsterdam. Eenmaal daar moet je meteen op zoek gaan naar aanwijzingen en raak je verstrikt in een spannend verhaal dat allerlei interessante wendingen krijgt. Je vindt een oude map van de stad Amsterdam en dit is je uitgangspunt. Vanuit daar word je door hints en verborgen aanwijzingen de hele stad doorgestuurd om het geheim te ontrafelen in 19 ‘spel scenes’.
In het mainmenu kun je je statistieken zien, zo worden de belangrijkste invloeden op je score bijgehouden zoals je tijd, het aantal diamanten en het aantal misklikken.Het grootste gedeelte van de game, ben je op zoek naar voorwerpen in Amsterdam die je in een lijst naast het plaatje krijgt aangewezen. Je gaat onder andere van Carré naar de Magere Brug het Rijksmuseum en het Scheepvaart museum. De voorwerpen moet je zoeken in stilstaande plaatjes met daarin bepaalde elementen die wel bewegen.Je kunt ook in elk plaatje diamanten vinden die worden verzameld rondom je scherm, en soms vind je aanwijzingen, zoals stukjes papier. Deze kun je later weer gebruiken om kaarten of foto’s van te maken in minipuzzels tussendoor.
Het kan zijn dat je hetzelfde plaatje twee keer tegenkomt. Zo kom je twee keer in je hotelkamer, en moet je daar op zoek gaan naar objecten. Deze zullen wel verschillen van elkaar en ook zullen objecten op andere plekken gelegd zijn.
Diamanten
Voor gevonden diamanten krijg je punten en ze helpen om je kompas sneller te laten laden. Dit kompas kom je tegen in je eerste opdracht en vind je linksboven in je scherm. Dit kompas kun je inschakelen voor hints. Je kunt altijd om hints vragen, zolang je kompas maar weer ‘vol geladen’ is. Ook kun je zolang als je wilt in de plaatjes zoeken want er is geen timer.Elke diamant die je vindt is zo’n 300 punten waard, en er zijn naar schatting zo’n 200 diamanten te vinden in het spel. Het gebruiken van hints kost je wel punten.
Kist
Links onderin je scherm vind je een kist. Hierin worden je belangrijkste vondsten verzameld. Je kunt de kist openen en sluiten door erop te klikken. De kist en objecten gaan met je mee door elke spel scene. De belangrijkste vondsten zoals sleutels, stukjes papier en ringen worden in de tussen-scene puzzels gebruikt. Zo moet je bijvoorbeeld de ringen op de juiste plek in een juwelendoos doen, en de papieren stukjes moet je aan elkaar plakken om zo kaarten te vormen.
Conclusie

Over het algemeen is dit een erg leuke game voor de echte casual gamer. Ik had zelf de game in 1 uur, 47 minuten en 2 seconden spelen uit, maar ik heb dan ook zonder pauze gespeeld. De game is soms wat te makkelijk, maar in andere gedeeltes weer heel moeilijk, tenminste, als je dyscalculie hebt zoals ik. Sommige minipuzzels bevatten rekensommen waar ik soms met mijn rekenprobleem echt niet uit kwam en hulp moest vragen. Een minpuntje is de muziek die steeds weer opnieuw begint, maar dit kun je gelukkig uitzetten. Ook wordt je soms gevraagd om dingen te zoeken waar je misschien nog nooit van gehoord hebt, zo had ik geen idee waar ik naar zocht toen er om een ‘tee’ gevraagd werd. Dit bleek achteraf zo’n stokje te zijn waar je je golfbal op zet als je hem wilt wegslaan en ook had ik nog nooit van een lijmklem gehoord, maar na wat rondklikken heb ik het toch gevonden. En bedoelen ze met een muis nou een computermuis of een muis *piep* muis? Na 15 minuten zoeken naar een *piep* muis kwam ik uiteindelijk een computermuis tegen.
De sfeer is in elk geval super, en het verhaal is ook erg leuk. De foto’s die gebruikt worden voor de zoekplaatjes zijn er mooi en als Groningse heb ik zowaar het gevoel gekregen dat ik zo richting het Rijksmuseum kan lopen vanaf het Centraal station in Amsterdam terwijl ik er nog nooit geweest ben. Casual gamerhemel, vooral voor meisjes en jongens, maar ook voor volwassenen een leuke game om tussendoor te spelen.

Gameplay, echt voor de casual freak. Zoeken, zoeken, en puzzelen.7/10
Fun, 8/10
Levensduur, niet voor de non-casual gamer bedoelt.5/10