Elke gamer kent super Mario wel. De vrolijke loodgieter gaat al de nodige jaren mee in de gamewereld. Inmiddels heeft de bekende Mario een nieuwe game. Eerder hadden wij al een tweetal previews voor jullie. Nu kunnen jullie genieten van de review.

VerhaalTijdens een gezellig verjaardagsfeestje van Princes Peach wordt er door Browser en kornuiten gezorgd voor een flinke opschudding. Princes Peach wordt ten overstaande van haar geliefde vrienden op gemene wijze ontvoerd. Slim als de slechteriken zijn, verstoppen ze zich onder een taart en nemen zo Princes Peach mee. Jouw doel: Princes Peach redden uit handen van de bad guys.

Zoals al eerder aangegeven, gaat Super Mario al de nodige jaartjes mee. In de laatste games uitgebracht onder Super Mario Bros (denk aan de Super Nintendo, Nintendo DS, Gamecube) werd Princes Peach het slachtoffer van ontvoeringen. En dan kwamen Mario en Luigi in actie om als redders in nood de prinses te redden.

De game op de Nintendo DS kende al een soortgelijke verhaallijn met de uitvoering op de Super Nintendo. Dezelfde verhaallijn komt ook weer terug in New Super Mario Bros voor de Wii. Doormiddel van het doorlopen van de levels kom je steeds dichterbij het redden van Princes Peach. Het genre hebben de makers er goed ingehouden. Aangezien Super Mario Bros tijdloos is, is het leuk dat hij ook met de console meegaat. Voor (bijna) alle Nintendo consoles is er een Super Mario Bros game verschenen. Dus ook voor de Wii was het een kwestie van tijd.

GameplayDe game kent verschillende manieren van spelen. Zo kun je al single player de game doorlopen waarbij je de werelden afgaat en als Mario al je tegenstanders uitschakelt die je op je pad tegen komt. Maar dit is niet de belangrijkste modus in de game. De belangrijkste speelmode in deze game is het samenspelen. De multiplayer. Samen met je medegamers kun je ook de story mode spelen. Je kunt met 2 of meer spelers door de levels heen gaan. Je kunt elkaar helpen maar je kunt het elkaar ook heel moeilijk maken.

Soms ren je per ongeluk tegen elkaar aan waardoor dat je tegenspeler bijvoorbeeld dood gaat. Of je springt op elkaars hoofd waardoor het niet wil lukken. Maar je kunt elkaar ook helpen, wat natuurlijk wel handig is bij de moeilijkere levels. Tijdens het gamen kun je makkelijk vrienden mee laten spelen. Via een handige optie kun je nieuwe spelers toevoegen. Mocht iemand spontaan zin krijgen om mee te spelen, is dit geen enkel probleem!

Aan de game hebben ze wat leuke extra’s toegevoegd. Zo kun je bijvoorbeeld een helicopterhelm krijgen waarmee je door op een bepaalde manier te springen langer in de lucht blijft en langzamer naar de grond gaat. Dit springen doe je door je controller te bewegen omhoog en omlaag. Ook Yoshi komt voorbij. Op de rug van deze trouwe dino kun je rondlopen en je tegenstanders opeten en weggooien. Ook je medespelers kun je opeten en vervolgens weer uitspugen. Wat erg grappig bedacht is net zoals de helicopterhelm. Later in de game krijg je ook nog de mogelijkheid om in een pinguïnoutfit rond te rennen wat ook weer grappige situaties oplevert.

Wat nog een positief punt is aan de game is een hulp mode. Op het moment dat je 8 x in een level dood gegaan bent, is er een hulpmodus toegevoegd. Je kunt dan uitleg krijgen over hoe je een moeilijk punt voorbij moet of je kunt de computer een stuk inschakelen die je helpt het moeilijke stuk voorbij te gaan. Natuurlijk kun je zo lui zijn om de computer je level uit te laten lopen. BesturingIn eerste instantie zag ik wat op tegen de besturing van de game. Maar tijdens Firstlook toen ik de game voor het eerst speelde viel me op dat het goed te doen is met de Wii controller. Je draait hem opzij waarna je met de knoppen de game bestuurt. De besturing is erg goed te doen. Soms is er met een draaisprong wel wat problemen. Je moet de controller op het juiste moment bewegen maar soms ben je zo enthousiast dat hij het op het verkeerde moment doet waardoor je dood gaat.

Looks en SoundsDe game ziet er weer vrolijk uit zoals we van de Super Mario games gewend zijn. Vrolijke kleurtjes en leuke achtergronden. Grafisch is de game er tegenover zijn eerdere varianten er goed op uit gegaan. Voor de Wii zien de graphics er goed uit.Wat ons opvalt, is dat de muziek niet is van de eerdere super Mario games. Wat wel jammer is. In sommige levels komt wel de oude gamemuziek terug. Verder hebben ze de songs gebruikt van de DS-versie.

MeningDeze game is zeer zeker een aanrader als je fan bent van Super Mario games. De game is leuk voor alle soorten gamers. Ik zou wel oppassen als je hem met je vriendje gaat spelen en je vriendje is een serieuze gamer! Vooral als je hem in wil maken kan dit wat minder positief uitpakken ;-). De game is een absolute topper en erg leuke aanvulling aan de Super Mario game collectie. Het werd tijd dat de Wii een dergelijke game zou krijgen.

Score– Gameplay: 9/10- Fun: 9/10- Levensduur: 9/10- Graphics: 9/10- Geluid: 9/10- Originaliteit: 9/10Score volgens reviewer: 9,2InformatieUitgever: NintendoPlatform: WiiKosten: tussen de €40,00 en €49,00