Vanaf de 97 meter hoge Martinitoren in Groningen werden vandaag tientallen mini parachuutjes naar beneden gelaten. Aan deze parachuutjes hing de nog niet te verkrijgen game Ratchet & Clank: A Crack in Time, waarin tijdreizen centraal staat. Uitzinnige gamers stonden dan ook aan de voet van de beroemde toren in een poging het eerste exemplaar van de game te bemachtigen. Female-Gamers was erbij! Het PlayStation 3 spel Ratchet & Clank: A Crack in Time is vanaf 6 november overal verkrijgbaar.Dinsdag lieten we jullie al weten dat er een verrassing te wachten stond in Groningen. Vandaag konden we eindelijk de verrassing uit de lucht grijpen… Of uit de boom.

Om iets voor kwart voor 1 kwam ik aan, een beetje teleurgesteld dat de ‘games’ al van de toren gegooid waren. Er stonden rond de 50, (voornamelijk mannelijke) fans onderaan de toren naar een boom te staren. De regen begon steeds erger te worden, maar de paraplu werd toch maar even afgedaan om mijn hoofd ook de lucht in te draaien. Eenmaal naar de boom kijkend zag ik opeens wat rode parachutes hangen met kaarten eraan. Was het de bedoeling dat we de boom in zouden gaan klimmen? De meeste kaarten hingen toch wel hoger dan 5 meter, en ik had helaas mijn mooie hoge hakken aangetrokken. (Niet dat ik zonder de hoge hakken wel 5 meter hoog een boom was ingeklommen)… Onder de boom waren wat jongens bezig creatieve oplossingen te bedenken om de kaartjes uit de boom te gooien zonder er zelf in hoeven te klimmen. Er werden volle flesjes water naar de kaarten gegooid, fietskettingen en zelfs schoenen. Die laatste was trouwens geen slim idee, de jongen gooide zijn schoenen in de boom waarna die zelf vast kwamen te zitten en hij dus en geen game en geen schoenen meer had. Op het dak van het Gemeente gebouw waren ook wat parachutes terecht gekomen. De bouwvakkers die daar aan het werk waren probeerden nog wat parachutes naar beneden te gooien die verkeerd geland waren maar dankzij een redelijke wind tegen kwamen ze niet ver genoeg van het gebouw vandaan om over de houten omheining te komen. Had je toch een parachute weten te bemachtigen kon je deze kaart inleveren voor de daadwerkelijke Playstation game.
Ik had de hoop al opgegeven om nog een game te bemachtigen en begon maar met het zoeken naar iemand die mij wat meer kon vertellen over de actie. Zo kwam ik via de jongen die de games uitdeelde bij Martin Klok, één van de organisatoren, en aan hem heb ik wat vragen gesteld. Waarom is er van alle misschien meer voor de hand liggende plekken als Amsterdam of Rotterdam gekozen om deze promotie actie te houden in Groningen?We wilden een stad met een hoge toren met klokken erop, in verband met de titel van de game Ratchet & Clank: ‘A Crank in Time’. En we wilden eens wat anders doen voor de afwisseling dan naar die voor de hand liggende plekken gaan dus vandaar dat we hebben gekozen voor Groningen.Hoeveel parachutes hebben jullie in totaal naar beneden gegooid?We hebben in totaal rond de 50 parachutes naar beneden gegooid.En hoeveel van deze parachutes zijn tot nu toe ingeleverd?Tot nu toe zijn er rond de 30 tot 35 parachutes ingeleverd, als mensen later nog parachutes met kaarten vinden kunnen deze natuurlijk ook nog worden ingeleverd.Waarom werd er in het persbericht zo cryptisch gedaan met name het ‘uit de lucht te grijpen’?Dit moesten wij wat cryptisch in het bericht zetten omdat wij geen toestemming van de gemeente Groningen hebben gevraagd om de parachutes van de toren te gooien.Dus jullie hadden ze niet in de boom gehangen?Nee, dit ging per ongeluk. De wind stond verkeerd en blies ongeveer de helft van de parachutes de verkeerde kant op de boom in. Hoe lang blijven jullie hier nog wachten op mensen die kaarten inleveren (13.15)?Niet zo heel lang meer, wij moeten nog terug naar Amsterdam, maar mensen kunnen de kaarten altijd later nog inleveren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.