Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt hoge verwachtingen had van Sudoku Ball Detective. Waarom zou je daar een game van kopen, terwijl je net zo goed een sudokuboekje kan halen die ook nog eens overal mee naar toe kan? Die mening heb ik toch flink bij moeten stellen na het spelen van de game.Mocht je nog nooit een sudoku gemaakt hebben of ben je er nog niet zo goed in, dan is er een hele uitleg te vinden in het bijgeleverde boekje. Ook in de game zelf kan je bij ‘spelopties’ nog de nodige uitleg vinden. Nadat je een nieuw profiel hebt aangemaakt heb je in het menu de keuze uit de volgende opties:- VerhaaloptieKlassieke optieVerhaalniveau optieGewone sudokuIn het kort:Verhaaloptie:Bij de verhaaloptie waan je je als een echte detective. Hier los je sudoku’s op om bewijs, materialen (sleutels) en andere dingen te vinden die je helpen om de moordenaar te vinden.Klassieke optie:Hier kan je een keuze maken uit 90 verschillende sudoku’s. Elke level (gemakkelijk, gemiddeld en moeilijk) heeft 30 sudoku’s.Verhaalniveau optie:De Verhaalniveau optie bevat nieuwe puzzels uit verschillende alternatieve opties die je tegenkomt in de Verhaaloptie. Van achtervolgen tot een crime scene onderzoek, met in totaal 60 puzzels.Gewone sudoku:Deze spreekt eigenlijk voor zich. Je kan in totaal 90 sudoku’s spelen op de drie verschillende niveaus.

Het spel:De verhaaloptie is eigenlijk de optie waar het spel om draait. Hierin speel je voormalig commissaris van Scotland Yard, Sir Edward G. Bannister. Wanneer een goede vriend vermoord is, pakt hij zijn ‘oude werk’ weer op en opent de jacht op de dader. Via sudoku’s speel je antwoorden vrij en zo kom je verder in de game. In het begin heb je geen idee hoe je die bal moet bewegen, want nadat je de eerste 3×3 vakjes opgelost hebt moet je verder. Het is eigenlijk heel simpel, je drukt de B-knop in van de Wii remote en beweegt die vervolgens. Wanneer je het los laat stelt de game vanzelf het beeld goed. Dus de juiste 3×3 vakjes bij elkaar, zodat je niet in de war komt met verkeerde cijfers.

Klik op de foto voor een vergroting.Het begin van de verhaaloptie is zoals bovenstaande foto. De vraagtekens geven je nieuwe informatie en die krijg je het gemakkelijkst als je de hele sudoku uitspeelt. Een hele sudoku bestaat uit een bol van 9×9 vakjes.De meeste zijn zonder tijd, maar sommige niet. Zo moet je de gevonden bewijzen onder de microscoop leggen en wanneer de tijd om is, vallen je ingevulde cijfers weer weg. De balk vult zich wel weer opnieuw nadat je een veld van 3×3 vakjes op hebt gelost en op het beginners niveau is dat best makkelijk.

Nadat je dit voltooid hebt, volgen er nieuwe sudoku’s. Zo moet je een sleutel zien te bemachtigen van een bureaulade, die je krijgt door een sudoku met tijdslimiet op te lossen. Op de een of andere manier heeft dat wel een bepaalde spanning. Lukt heb je binnen de tijd of moet je weer overnieuw beginnen? Voor elk bewijs of ander doel heb je dus een ander soort sudoku, zodat er een beetje verschil in blijft zitten om de ‘saaiheid’ van dezelfde sudoku’s tegen te gaan.Al met al vond ik het een erg geslaagde puzzelgame, die je zeker een keer gedaan moet hebben als puzzelliefhebber.Pluspunten:– De keuze uit verschillende niveaus is zeker een pluspunt. Naarmate je het vaker speelt kan je het niveau bijstellen om het moeilijker te maken voor jezelf.- De game slaat automatisch je vorderingen op, daar hoef je zelf niet aan te denken.- Je kan kiezen uit 6 verschillende talen, waaronder Nederlands.Minpunten:– De dialogen zijn niet ingesproken, waardoor het een beetje saai is.- Het is jammer dat de Verhaalniveau optie veel dezelfde sudoku’s bevat als de Verhaaloptie. De cijfers zijn wel anders, maar je moet dezelfde opdrachten uitvoeren (de sleutel vinden, je bevindingen onder de microscoop leggen etc.)- De Verhaaloptie is vrij snel uitgespeeld.De prijs voor de Nintendo Wii versie is € 29,95Lees hier de review voor op de Nintendo DS