Als ik al aan Sudoku deed, was het in de krant zodat ik er nog wat mee kon winnen, ik vond het namelijk nutteloos om puzzels te maken als er geen doel is. Maar als ze de breinbrekers gaan combineren met een detectiveverhaal, wordt het al gauw interessanter. Toen ik onder druk werd gezet door een zandloper moest ik toch even slikken, dan wordt Sudoku ineens een stuk spannender!

Sudoku Ball Detective DS

Maak je geen zorgen, ook als je nog nooit Sudoku hebt gespeeld of het moeilijk vindt, kun je nog altijd de uitleg lezen in het bijgeleverde boekje. Als je een eigen profiel aanmaakt kun je beginnen. In het menu heb je keuze voor de volgende opties:Verhaal modusHierbij kruip je in de huid van Sir Edward Bannister, een gepensioneerde Detective. Je moet dan allerlei soorten Sudokupuzzels oplossen om bewijsmateriaal of sleutels te vinden, die zullen je uiteindelijk leiden naar de moordenaar. Klassieke modusIn deze modus heb je de keus uit: makkelijk, normaal of moeilijk. Per moeilijkheidsgraad kun je 30 Sudokubalpuzzels spelen, in totaal zitten er dus 90 Sudokubalpuzzels in deze modus.Verhaal levelsIn deze optie kun je verschillende soorten Sudokupuzzels spelen die je ook tegenkomt in de verhaal modus. Dit zijn natuurlijk niet dezelfde maar wel dezelfde soort. Verder in deze review kun je precies lezen welke vier soorten puzzels er zijn.Standaard sudokuIn deze modus heb je de keus uit: makkelijk, normaal of moeilijk. Per moeilijkheidsgraad kun je 30 normale Sudokupuzzels spelen, in totaal zitten er dus 90 Sudokupuzzels in deze modus. De verhaal modusDit is natuurlijk wat het spel anders maakt dan de gewone Sudokuspellen die er al zijn voor de Nintendo DS. Het verhaal draait om de plotselinge dood van de rijke advocaat Jonathan Coleridge. Op verzoek van de familie belooft Sir Edward Bannister, een oude vriend van Coleridge én gepensioneerde detective, uit te zoeken wie de moordenaar is. Je begint met een Sudokubal die je helemaal moet oplossen, als je aan een bepaalde kant alles heb opgelost kun je op het scherm met je stylus de bal draaien om zo de rest in te vullen. Je tikt op een leeg vierkantje en schrijft met je stylus het cijfer dat er moet staan. Wat ik erg fijn vind, is dat ze aangeven dat je een lijn of vierkant compleet hebt door de cijfers geel weer te geven, dan weet je zeker dat die in ieder geval al goed zijn. Dit zijn de vier soorten puzzels die er zijn in de game:De code kraker, hierbij moet je binnen een bepaalde tijd iedere keer het middelste getal oplossen van de Sudokuball. Je hebt vier sleutels en als je niet binnen bepaalde tijd het getal weet, breekt er een sleutel. Breken alle vier de sleutels, dan moet je opnieuw beginnen.

De code kraker

Sudoku ballen, die moet je volledig oplossen om bewijsmateriaal te krijgen. Dat houd ook in dat je zodra je een kant hebt ingevuld de bal moet draaien om de rest in te vullen.

Sudoku Bal

Sudokuballen die je volledig moet oplossen om bewijsmateriaal te onderzoeken, dit gaat in combinatie met een zandloper. Als je binnen de tijd van die zandloper de Sudokubal niet hebt opgelost verdwijnen er getallen en moet je die weer opnieuw invullen. Let wel op, want na iedere lege zandloper verdwijnen er meer.

Sudokubal bewijsmateriaal onderzoeken

Sudokubal waarbij je steeds de voetjes moet volgen met invullen om zo een achtervolging te laten slagen. Dit wil zeggen; ben jij snel genoeg met het invullen van de cijfers dan kun je de verdachte inhalen.

Sudokubal achtervolging

Deze puzzels kom je onder andere tegen in de verhaal modus en daar moet je ze oplossen om de moordenaar te vinden. Tussen de puzzels en dialogen door bevind je je op een kleine wereldbol met een aantal huizen. Hier navigeer je naar je volgende bestemming, het huis waar je heen moet, flikkert als je zover bent. Ik vind de Sudokuopdrachten met een tijdslimiet een groot pluspunt, dit maakt de game voor mij een stuk spannender, maar ook moeilijker. Pluspunten:- Moeilijkheidsgraden in het spel, maar ook de tijdsdruk die je voelt bij het spelen. Dit maakt Sudoku net even wat spannender- In de verhaal modus slaat hij automatisch op en dat is handig- Het spel is niet te moeilijk en daarmee bedoel ik als je net begint met Sudoku kun je dit spel ook spelenMinpunten:- Jammer dat je niks hoort bij de dialogen, dan hoeft het voor niet eens gesproken te zijn, al was het maar een piepje. (Degene die Phoenix Wright hebben gespeeld weten wat ik bedoel)- De muziek is nogal eentonig, je hebt altijd hetzelfde melodietje- De verhaal modus heb je snel uitgespeeldDe prijs voor de Nintendo DS versie is € 29,95Lees hier de review voor de Nintendo Wii

Door: Leonie