Het duurde even, maar uiteindelijk had ik het toch gevonden; de Behind Closed Doors kamer van Dragon Age: Origins op FirstLook!De eerste sessie begon om half 12 met een korte inleiding over hoe uitgebreid het spel wel niet is en wat voor een impact jouw keuzes op het verhaal hebben, niks nieuws dus. Tijd voor een interessant filmpje..Grafisch gezien doet Dragon Age: Origins onder aan andere, fatsoenlijke actuele games. De animaties zijn redelijk afgezaagd en de graphics lijken jaren oud. Maargoed, wat wil je met zo’n groot spel? Want volgens Anita en Iris zit in elke origin minstens 60uur gameplay. In het totaal zijn er 6 origins, wat dus 360uur gamefun betekend. Het valt me op dat ondanks de grafische kwaliteit, de omgeving toch best goed is gedetailleerd en in de cutscene werd de nadruk vooral gelegd op de levende wezens. In de demonstratie werd er met een party van 4 personen gespeeld. De party bestaat uit mensen die je in de game ontmoet. Het ziet ernaar uit dat ook deze functie erg uitgebreid zal worden, want later liet Anita mij zien dat het ook mogelijk is om een hond-achtig beest als teammember te hebben.

Enfin, terug naar de demo. We krijgen nog een beetje informatie over de origins, rangen en de party, wanneer Anita bij een deur aankomt. Bioware kennende zal er achter deze deur zich iets bevinden, maar wat? Nieuwsgierig wacht ik tot Anita de deur open maakt en ja hoor, er verschijnt een cutscene waarin een enorme, kwaadaardig grote Ogre vertoond wordt. Nog steeds verwondert over hoe groot deze Ogre wel niet is, zie ik hoe hij één van de partymembers bruut oppakt. Nu pas begin ik te snappen hoe het spel aan zijn 18+ rating komt; het bloed spat alle kanten op maar is helaas net zo snel verdwenen als dat het verschijnt. Uiteindelijk is de Ogre verslagen en ligt er een grote, dikke plas bloed op de grond. Hiermee eindigt tevens ook de demo.

Tijd om een paar vragen te stellen!Dragon Age heeft als het goed is veel verschillende soorten omgevingen. Wat kan u hier al over zeggen?“Dragon Age heeft inderdaad veel verschillende omgevingen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om in een soort bos te lopen, maar er zijn natuurlijk nog veel meer omgevingen zoals bijvoorbeeld bergen en sneeuw. Het is dus heel uitgebreid en verschillend.”Bezoek je deze omgevingen allemaal in de main-quest, of zal je ook echt moeten gaan verkennen?“Grotendeels zal je de omgevingen wel bezoeken in de mainquest, maar er is een achievement voor als je alle gebieden hebt bezocht.”Ik vind conversaties in RPG’s belangrijk. Ik wil verschillende soorten antwoorden kunnen geven en heb graag dat het ook werkelijk impact op het verhaal heeft. Hoe zit het met de gespreksmogelijkheden in Dragon Age?‘Er zijn natuurlijk meerdere antwoorden mogelijkheid bij het voeren van een gesprek en wat je zegt brengt ook echt verschillende gevoelens op bij de desbetreffende persoon. Je kan bijvoorbeeld kiezen om iets te zeggen waarmee je hem heel boos maakt, maar het kan ook andersom. Ik zal het wel even laten zien’. Dragon Age wordt opgestart en een save wordt geladen. Ik zie hoe Anita een gesprek aangaat met een teamgenoot en besluit hem te beledigen. Hier reageert hij een beetje dreigend op. Vervolgens navigeert de PR met één knop naar het menu waar ze een duidelijk overzicht heeft op haar relaties. Ik zie dat de teamgenoot nu niet meer zo heel hoog over haar denkt.Als het goed is heeft Dragon Age een pause-and-play mode in het combat systeem, maar ik heb u er geen gebruik van zien maken? Hoe komt dit precies tot zijn recht?Dat klopt, ik heb inderdaad geen gebruik gemaakt van de pause-and-play mode. Met de pause-and-play mode kan je de game even pauzeren voor een strategische aanpak en kan je bijvoorbeeld even rustig je spreuken selecteren.Oké, laatste vraag. Bioware heeft onlangs een Character Customizer online gezet op de computer. Is het mogelijk om je gemaakte personage naar de Xbox over te zetten of zal je, als de Xbox versie eenmaal uit is, weer helemaal een nieuw personage moeten maken?Het is niet mogelijk om je personages over te zetten naar de Xbox nee. Je zal inderdaad opnieuw een personage moeten aanmaken bij de console versie.

Na nog een paar andere vette games gecheckt te hebben is het tijd voor de Dragon Age preview op de Preview Stage! De preview van Dragon Age begint al meteen op Bioware-stijl; lekker grof. Je ziet hoe een redelijk hoge en gemene man met een arme elf zit te sollen. Hij zegt haar op een harde manier dat zij een hoer is en mee moet komen. Jij bent hier getuige van en kan natuurlijk kiezen hoe te handelen; blijf je stil of doe je er wat aan? En hoe? In de preview worden de keuzemogelijkheden van het voeren van gesprekken uitgebreid vertoond. Meestal zijn er vier verschillende mogelijkheden om antwoord te geven, waarvan de vierde optie meestal het grofst is. Maar na een uitgebreide vertoning van de uitgebreide gespreksmogelijkheden is het toch echt tijd voor wat actie! Een side-quest wordt vertoond waarbij je een bezoekje brengt aan een oudere vrouw. Je weet iets van haar wat een goede vriend van je eigenlijk ook zou moeten weten, maar je besluit de vrouw eerst te confronteren. Je kan kiezen om het probleem geheim te houden in ruil voor een waardevol item, of je kan bijvoorbeeld ook kiezen om het gevecht met haar aan te gaan. Omdat het tijd voor actie is, koos Anita voor het laatste. Ook hier komt de bekende onverwacht-brute Bioware-stijl even om de hoek kijken; de vrouw verandert namelijk opeens in een gruwelijk grote en gevaarlijke draak! Naast haar gevaarlijke uiterlijk, zien we ook hoe ze een team member in haar bek neemt, erg bruut! Na veel teamwork is de draak verslagen en is daarbij ook dit deel van de preview afgelopen.

Tot slot krijgen we nog een laatste trailer te zien. In de trailer zie je weer een bruut gevecht tussen de speler en haar partymembers plaatsvinden tegen gruwelijke vijanden. Het begint met weer een onverwachte aanval van orc-achtige wezens, die al snel worden vermoord. De muziekkeuze voor deze actiescene is overigens erg goed uitgekozen. Vet om te zien is hoe een mage in haar sprong verandert in een spin, om vervolgens een horde orcs te pletter te slaan. Het lijk erop dat de speler aan het winnen is, als er opeens een draak aankomt vliegen. Waar ik de vorige draak al ontzettend huge vond, is deze zelfs nog groter!. Gelukkig komt hij, na een staaltje teamwork waarin de skills van de verschillende klasses goed tot hun recht komen, al snel aan een einde. Helaas is de draak niet het enige dat hier aan zijn einde komt, want ook de preview van Dragon Age Origins zit er helaas op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.