Online spelletjes zijn hartstikke populair. Wie kent ze niet? Tibia, Runescape, WarRock of Habbo Hotel. In 2007 heeft een Belg een nieuw spel online gezet genaamd Horse Street. Horse Street belooft te proberen origineler te zijn dan andere paardenspelletjes. Daarnaast zegt men dat dit spel niet gaat vervelen doordat er vele mogelijkheden zijn, waarvan je sommige in de loop van de tijd vrijspeelt.De bovenstaande beloftes komen eigenlijk voort uit een soort weddenschap. De bedenker zag de zus van zijn vriendin paardenspelletjes spelen en vond het design onhandig en lelijk. Als programeur/website ontwikkelaar dacht hij dat hij het beter kon. Als je dat zegt moet het ook laten zien. Dus vond ik het wel leuk om te controleren of de bedenker zijn belofte waarmaakt. Makkelijk te spelen:“Dit paardenspelletje is heel gemakkelijk te spelen en je vind er heel wat uitleg over” zo staat op de site. Dat er heel wat uitleg te vinden is over dit spel is waar. Echter krijg je sommige weetjes en dingen pas door NADAT je die uitleg gelezen hebt of het een en ander geprobeerd hebt. Omdat ik het idee had dat dit een makkelijk spel zou zijn begon ik meteen. Echter bleek al snel dat ik er niets van snapte. Dus heb ik de gehele uitleg maar eens door gelezen en het forum afgezocht naar dingen die ik wilde weten en ik niet zo duidelijk kon vinden in de handleiding. Als ik een gehele uitleg moet lezen om het spel te spelen of een forum moet afzoeken naar antwoorden of kleine dingetjes die ik wil doen, dan vind ik het spel niet makkelijk om te spelen. Want ook op het forum zijn menig aantal vragen te vinden over onduidelijkheden in het spel. Paarden:Het eerste wat je moet doen als je het spel begint, is een paard kopen. Het eerste paard dat je koopt in de paardenwinkel krijg je gratis. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om een paard te kopen op de paardenmarkt. Het verhuren van je hengst als kweekhengst of je merrie als draagmerrie is ook mogelijk. Zo kun je wat extra geld verdienen. Voor elke paard dat je koopt in de paardenwinkel kun je attributen kopen. De 7 attributen zijn handelbaarheid, uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, intelligentie, lichaamsbouw en elegantie. Hoe hoger het punten aantal dat hierachter staat hoe beter dit attribuut beoefent is. Hoe je deze kunt beoefenen zal ik zo vertellen. De naam, ras, geslacht, hoogte en gewicht zijn in de paardenwinkel door jou te bepalen. Op de paardenmarkt kun je zelf paarden aanbieden (tegen een prijs die jij bepaald) en kun je paarden van andere spelers kopen. Je kunt op de pagina van het paard de vorderingen bekijken zodat je weet wat je koopt.Status:De status van je paard bestaat uit twee delen, de procentuele status en de specifieke status. De procentuele status geeft aan hoe het algemeen gesteld is met je paard. Dit is het gemiddelde van hoe het gaat met de hoeven, hoefijzers, conditie, gezondheid en zenuwachtigheid van je paard. Als je status onder de 85% zakt kan je het beter laten rusten. Specifieke statussen zijn toestanden waarin je paard zich kan bevinden die als gevolg hebben dat het bepaalde acties niet meer kan ondernemen. Er zijn vier statussen waar je paard last van kan hebben: ziek, gewond, drachtig en uitgebroken. Immo:Immo is kort voor Immobiliën wat vastgoed betekend. Hier kun je dus alles vinden over je weilanden, je stallen en de ranches. Je moet genoeg weiland per paard hebben anders worden ze ontevreden. Daarnaast kun je niet meer paarden kopen dan dat je stallen hebt, dus genoeg stallen bij bouwen voor uitbreiding is noodzakelijk. Op de ranches kun je werken. Echter zijn alle ranches al bezet en het enige wat je kan doen is wat kleine klusjes opknappen. Hierdoor kun je geld en punten verdienen. Als je eenmaal genoeg punten verdient hebt kun je een eigen ranche beginnen, maar dit zal wel ontzettend lang duren aangezien er maar zo weinig zijn. Je kunt ontzettend veel klusjes doen binnen een Tick. Als je het klusje hebt aangeklikt verschijnt er in beeld hoe lang het duurt voordat je het volgende klusje kunt doen. Wedstrijden:Op de site worden er wedstrijden voor alle disciplines en klasse georganiseerd. Door aan wedstrijden mee te doen kun je winstpunten behalen. Deze winstpunten kunnen ervoor zorgen (als je er 50 hebt) dat je naar de volgende klasse gaat. Het inschrijven voor wedstrijden kost geld! Maar door een wedstrijd te winnen kun je er met de prijzenpot vandoor gaan. Zo heb je weer extra inkomsten. Tick:Tick is het voorbij gaan van tijd. De tijd op Horse Street gaat zeven maal zo snel als in het echte leven. Zo heb je dus in 1 dag tijd, 7x de mogelijkheid je paard te trainen en mee te doen aan wedstrijden. Want in elke dag gaan er immers 7 Horse Street dagen voorbij. Look:Het spel bestaat uit tekst, tekst en nog eens tekst. Het is dus niet mogelijk je paarden zelf te bereiden of te zien hoe je klusjes op knapt. Het spel draait er dus totaal om het manage van je eigen paarden stal. Het in en uitstromende geld word automatisch bijgehouden maar verder ben jij degene die alles bepaald. Mening:Zelf ben ik een fanatiek wedstrijd ruiter die totaal NIET van paarden gedoe houd. Ik vind het leuk om paard te rijden maar verder niet. Erover praten, spelletjes spelen of tijdschriften lezen hoeft van mij dus echt absoluut niet. Dus toen het voorstel kwam om dit spelletje te testen was ik dan ook niet enthousiast. Ondanks dat vind ik het wel een leuk spelletje, al vind ik het wel een beetje cliché. De mogelijkheden zijn redelijk origineel, maar het concept van dit soort spelletjes blijft redelijk het zelfde. Het grote nadeel van dit soort spelletjes vind ik wel dat ze behoorlijk passief zijn. Je voert een actie uit en wacht tot het verwerkt word. Aangezien ik meer van actie en reactie hou vind ik dat een groot nadeel van dit spel. De bedenker van het spel geeft zelf aan dat er in het verschiet weinig grootst valt te verwachten. Behalve dan dat er in de toekomst ook een Engelse versie zal verschijnen.

Door Annete