Als fanatieke Simsgamer kun je een hoop vergelijkingen of vernieuwingen vinden in de opvolger The Sims 1 & 2. Maar voor degene die de game nieuw in zijn handen heeft en de game nog niet kent, zijn alle vergelijkingen overbodig. Het gaat natuurlijk om het volkje (The Sims) dat nog steeds in het ‘Simlish’ met elkaar spreekt, maar het is verder een nieuw spel. Dat is ook de insteek van deze review, de nieuwe game bekijken zonder teveel te vergelijken!

Jouw Sims
Als je de game opstart kun je een al bestaand gezin kiezen of er zelf een maken. Hier kom je meteen in het ‘Create A Sim’ (CAS) gedeelte waarin je jouw Sim vorm kunt geven, leuk aan kunt kleden en voorzin van een likje make-up of gezichtsbeharing. Ook sproeten zijn mogelijk en moedervlekken in het gezicht. De kleding lijkt beperkt, maar is op verschillende manieren in motief en kleur aan te passen, zodat geen enkele Sim er hetzelfde bij zal lopen.

Wat erg leuk is, is dat je jouw Sim eigenschappen voor het leven kunt geven. De hele lijst kun je hier vinden. Je kunt 5 eigenschappen aan je Sim geven en kiest uit de categorieën mentaal, fysiek, sociaal en levensstijl. Een kleptomaan, die een waaghals is, geluk heeft, dapper is en overenthousiast levert ongetwijfeld een spannend leven op! Aan de hand van je eigenschappen krijg je een keuze uit een levenswens, daarnaast vind je telkens in het leven van jouw Sim de mogelijkheid kleine wensen vast te leggen en te behalen.Voor deze behaalde wensen krijg je punten waar je extraatjes voor kunt krijgen, denk hierbij aan dat de behoeften van jouw Sim minder snel leeg raken en ze minder slaap nodig hebben en minder vaak moeten douchen. Maar stel dat jouw Sim een familiemens is, is het leuk om de kans op twee,- of drielingen te vergroten!

De omgeving
De buurt is groot, voorzien van verschillende gebouwen en mensen. Je hebt een aantal winkels, vrije tijdsbestedingen, werklocaties en de huizen van jouw (toekomstige) vrienden. De winkels zijn leuk, je zit jouw sim naar binnen lopen en daar houd het bij op. Er verschijnt een lijst met producten die je aan kunt schaffen en verder niet. Het leukste zou natuurlijk zijn als je ze ziet winkelen, je zelf de schappen aan kunt klikken en je sim in actie te zien met verschillende shopmogelijkheden.

Natuurlijk heb jij ook een eigen huis in de buurt! Je kunt er een betrekken die in het spel zit, of zelf aan het bouwen gaan. Het bouwmenu is makkelijk te begrijpen en alles is duidelijk te vinden. Als je een ruimte hebt gemaakt, versleep je zonder al teveel moeite de hele muur om je kamer iets groter te maken. De klussen in huis (behangen en vloeren leggen) is ook zeker een grote uitdaging. Wat voor kleur neem je op de muur? Ook hierin heb je een beperkte keuze aan voorbeelden, maar kun je uiteindelijk alle kanten mee op. Alle kleuren en motieven zijn mogelijk en aan te passen zoals jij het graag wilt zien.

Dan kom je op een punt dat je je huis in kunt gaan richten. Ook hier weer een beperkte keuze in meubelen, maar genoeg kleuren en motieven om mee aan de slag te gaan. Zo heb je toch een eigen unieke sfeer in je huis en heel lang bezig om alles zo te krijgen als jij het graag hebben wilt.

Het leventje
Net als de gewone mens hebben jouw Sims ook bepaalde dagelijkse behoeften. Af en toe naar het toilet, een douche nemen, eten, slapen en je humeur op pijl houden. Maar ook wil je wat vrienden maken, een leuke baan hebben, leuke hobby’s enzovoorts. Een baan zoek je via de krant of computer en ga je bijna dagelijks heen. Je kunt met je sim meereizen naar het werk, en blijft voor het gebouw wachten tot hij/zij weer vrij is. Ook kun je als je meerdere Sims in je huis hebt je daarover ontfermen. Als jouw sim op het werk is kun je aangeven of hij/zij druk aan het werk gaat, rustig aandoet, iets gaat leren of wat rondlummelt met collega’s. Na de nodige inzet en kennis van vaardigheden maak je kans op een promotie. Of wellicht door een extra opdracht die je van je baas hebt gekregen.Er zijn een aantal hobby’s die je in The Sims 3 kunt hebben, schilderen, muziek, sporten, lezen,koken of tuinieren vallen hier wel onder. Koop groente in de winkel en plant deze in je tuin om ze te verbouwen. Lees boeken om je vaardigheden aan verschillende kanten op te krikken, denk hierbij aan koken en muziek. Valt de schoonheidsspecialist onder hobby’s?! Dan kun je ook regelmatig een gezichtsbehandeling nemen of een massage ondergaan.

Je scrolt makkelijk door de hele buurt en kunt zo kijken hoe je buren wonen of wie er in het park zijn zonder ellenlange laadtijden. Je sim gaat op de fiets, met de taxi of eigen auto naar de plaatsen waar hij of zij heen kan gaan. Maar ook lopen of hardlopen is een optie! Wat handig is in de game is dat je kunt kiezen hoe snel je Sims ouder worden. De leef categorieën die je hebt zijn, baby, peuter, kind, tiener, jong volwassene, volwassene en oudere. Ook als geest kunnen je sims nog een tijd rond blijven spoken. Ook al heb je nu een hele hoop over het spel kunnen lezen, er blijft nog een hele hoop om over te schrijven. Telkens als je het spel speelt ontdek je nieuwe dingen, nieuwe activiteiten en vind je items in de natuur om te verzamelen en ga zo maar door.

Mijn mening
Ik heb de voorgaande spellen gespeeld en heb de game nu ook weer in mijn bezit. Af en toe vind ik de opties wat teveel, omdat je alles maar aan kunt passen en een hele tijd bezig kunt zijn voor alles naar smaak is gemaakt (je sim) en de boel zo ingericht is dat je het acceptabel vind om jouw sim in te laten leven. Het geeft wel weer iets speciaals dat alles aan te passen is hoor! Als je eenmaal bezig bent te leven gaat het als een speer, je laat je sim werken, hobby’s uitvoeren, vrienden maken enzovoorts. Waar ik wel moeite mee had is dat ik het zo lang vind duren voor Sims elkaar leuk genoeg vinden om ein-de-lijk eens verliefd te gaan worden en een gezin te starten! Voor mij zeker een geslaagde game en zeker leuk om te spelen. Ook een duidelijke aanrader voor Sims fans en degene die deze game (nog) niet kennen!The Sims 3 is een spel zonder einde en gaat maar door en door. Tot je er zat van bent en ermee stopt.