Muziekgames, ritmegames, dansgames, zanggames, ik ben er stuk voor stuk helemaal gek op. Er zijn dan ook aardig wat games binnen dit genre in mijn gamecollectie te vinden. Je zult nu misschien denken dat ik dan wel over een geweldig ritmegevoel en een gouden strotje moet beschikken. Maar helaas, ik kan geen noten lezen, niet zingen en heb slechts een gemiddeld gevoel voor ritme. Dat heeft me er echter nooit van weerhouden om bijvoorbeeld de sterren van de hemel (proberen) te zingen in SingStar. Zo ook dit keer weer in SingStar Pop Edition, de nieuwste toevoeging aan de SingStar franchise op de PlayStation 3.De charme van SingStar is dat je er ook helemaal geen groot zangtalent voor hoeft te zijn, maar dat het hebben van een stemgeluid genoeg is om er plezier mee te hebben. SingStar is dan ook niet echt een game waar je je uiterste concentratie bij moet zien te houden of een game met een erg hoge moeilijkheidsgraad. Het doel van deze muzikale game is niets meer of minder dan lekker zingen en veel plezier hebben, bij voorkeur met meerdere personen. Vergelijkbaar met de Karaokebar, maar dan zonder jezelf publiekelijk voor schut te zetten.

Nou ja, het is niet helemaal het zelfde als de Karaokebar, bij SingStar moet je nog wel enigszins rekening houden met toonhoogte. Iets dat een karaokemachine niet kan meten, maar de technologie van Sony’s consoles wel. Deze langlopende franchise kent zijn oorsprong bij de PlayStation 2, waar het allereerste SingStar deel ongeveer vijf jaar geleden op verschenen is. Inmiddels kunnen we ook al weer een tijdje onze zangkunsten op de PlayStation 3 tonen en op deze console is SingStar Pop Edition onlangs verschenen. Is SingStar Pop Edition de aanschaf waard, of weten we het na tientallen SingStar games onderhand wel? Aan het spelprincipe van SingStar is weinig veranderd. Logisch ook, waarom zou je aan een concept dat nog steeds razend populair is, gaan sleutelen? Nog steeds kom je na het opstarten van de game in het startmenu terecht waar je de keus hebt uit een aantal gamemodes. Zo is er natuurlijk de singleplayer mode, waar je een nummer uit kunt kiezen om alleen te zingen. Iets wat erg handig is als je nog niet helemaal zeker bent over je zangskills en deze, achter gesloten deuren, nog een beetje op wilt krikken. Daarnaast bevat SingStar Pop Edition ook de bekende multiplayer modes, zoals het tegen elkaar opnemen, het samen zingen van een duet en wanneer je met meer dan twee personen bent, is de ‘Pass the Mic’ mode ideaal. In deze mode geef je de gedurende een nummer de microfoon steeds door, de titel verraadt het eigenlijk al een beetje. Vooral deze laatste mode is goed voor de nodige fun!

Wanneer je de juiste mode geselecteerd hebt, kun je de moeilijkheidsgraad en het nummer selecteren dat je graag wilt zingen. De nummers zijn in drie moeilijkheidsgraden te spelen. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe dunner het balkje dat de hoogte aangeeft waartussen jou stem moet blijven. Ik speel meestal op ‘easy’ en soms op ‘medium’ omdat mijn stem niet zo toonvast is. Qua fungehalte maakt het verder niet uit op welk niveau je speelt, zoals ik al eerder zei: goed kunnen zingen is niet noodzakelijk om SingStar Pop Edition te spelen.

Tot nu toe bevat SingStar Pop Edition weinig nieuws onder de zon, maar hij kan toch niet identiek zijn aan zijn voorgangers? Nee inderdaad, hij is niet geheel identiek aan andere versies, maar het enige grote verschil dat erin zit, zijn de nummers. En omdat dit natuurlijk de Pop Edition is, lijkt het me wel duidelijk wat voor soort nummers er op deze disc staan: recente pophits. Enkele bekende voorbeelden hiervan zijn Pink met ‘So What’, één van mijn favoriete nummers, Amy Winehouse met ‘Rehab’ en Robbie Williams met ‘Angels’. Natuurlijk kun je via de SingStore nog naar hartenlust nieuwe nummers kopen, maar met de songs die SingStar Pop Edition biedt, is dat absoluut geen must. De nummers zijn voorzien van de originele clips en zingen stuk voor stuk gewoon lekker weg!SingStar Pop Edition is het zoveelste deel binnen de SingStar franchise en nog steeds gaan deze muzikale games niet vervelen. Ook deze versie is weer goed voor uren zangplezier en zeker de moeite van het kopen waard. Ben jij er klaar voor om opnieuw de sterren van de hemel te zingen? Dan is SingStar Pop Edition zeker weten een must-have!