In de tijd van de Tour de France is er nu al een aantal jaren op rij de game Pro Cycling Manager uitgebracht. Wij hebben de game voor jullie geprobeerd. Zit jij elke avond aan de buis gekluisterd om te zien hoe alle fietsers het doen? Dan is deze game misschien wat voor jou.De game is een wielren simulatie game. Je managet je team en zorg dat je team aan het einde van het seizoen de beste wielerploeg is. De bedoeling is dat je een carrière start als wielerploeg coach. Zo kun je bijvoorbeeld de leiding nemen over:• Rabobank • Quick Step • Astana • Skill Shynamo • Maar je kunt ook je eigen team creerenMet je team neem je deel aan etappes en koersen.Je neemt deel aan je eigen competities maar ook van lagere niveaus om jou team op conditie te krijgen voor de grotere toeren. De bedoeling is dat je de juiste onderdelen koopt en je goeie fiets voor de juiste etappe samen stelt. Ook is het de bedoeling dat je sponsors binnen haalt.. Natuurlijk doen die niet voor niks. Ze hebben doelen zoals Tour de France winnen. Naar aanleiding van je prestatie krijg je dan uitbetaald.

In Maart begint echt het wieler seizoen. Dan ga je spelen voor de punten in het klassement.De bedoeling is dat je deelneemt met je sterkste team aan de grote toeren zoals De Vuelta Ronde van Italië en Tour de France. Verder kun je ook nieuwe spelers kopen oude spelers verkopen en talenten aantrekken. Dit kan allemaal in de maand juli. Je carrière kan zo’n 5 tot 10 jaar duren. Het spel heeft verschillende spel modes. De carrière zoals hier boven beschreven. Verder kun je gewoon een enkele tour zonder een heel seizoen spelen maar ook een etappe. Zo kun je in de Database editor of in het spel zelf ook je eigen tour of etappe creëren. Het spel ziet er grafisch wat minder uit je kan wel de juiste camera kiezen dat het iets mooier lijkt. De wielrenners en shirts zien er goed uit maar de omgeving is nogal eentonig en niet altijd even mooi afgewerkt. Het menu is ten opzichte van 2007 en 2008 hetzelfde gebleven de enige verandering is de kleur.

Mocht je de game willen spelen is het wel verstandig om een beetje op de hoogte te zijn van de wielren sport.. Het is een vrij lastig spel om een goed team samen te stellen. Je kunt het wel proberen maar om echte races te spelen die vrij lang kunnen duren is het voor niet liefhebbers saai. Het leuke aan deze game is de realisme. Bijvoorbeeld bij de uitslagen zie je dat de betere die nu ook de tour winnen, zo ook bij andere wedstrijden. Het is ook moeilijk om in een 3d race te winnen. Er komt veel tactiek bij kijken en veel juiste timing. Zo moet je op de juiste manier weg rijden uit het peleton om te kunnen winnen. Maar winnen is moeilijk en dat maakt het leuk. De omgeving is eentonig elke race zie je onderhand de zelfde velden heuvels en bergen. Verder lijkt het soms of het iets te veel wedstrijden zijn. Ook is het menu te traag. Je wacht lang op een nieuwe dag. De game Pro Cycling Manager is te koop voor de PC, PSP, Xbox Live Arcade.De officiële website: http://www.cycling-manager.com/pcm/

Met dank aan Paul voor de hulp.