Battlefield Heroes heeft een paar wel heel leuke twists. De personages en hun verschillende rare outfits doen je in cartoon-stijl wel heel erg denken aan de Village People. Ik dook in het spel om nog meer leuke twists te ontdekken…

De graphics zijn simpelweg amusant te noemen. Gepaard met deze leuke graphics speelt er een opzwepende fluit-muziekje die samen een duidelijke toon neerzetten: Battlefield Heroes mag dan wel een shooter zijn, maar dan wel een met een dosis humor. De themesong doet me denken aan een rare mix van de introliedjes van Action Man, G.I. Joe en Team America. De combo van muziek en cartoon-stijl is laat zien dat Battlefield Heroes fris en grappig is, met zichzelf de spot drijft, maar wel een erg goede game is.

Aanstekelijke deuntjesVol enthousiasme stortte ik me in het spel. Binnen tien seconden was ik dood. Ditzelfde proces herhaalde zich meerdere malen. Het was frustrerend geweest als ik niet zo vrolijk het BF Heroes deuntje aan het meefluiten was. Zelfs na enkele keren zat de moed er bij mij nog in. Ik begon zelfs spontaan “Battlefield Heroes… the greatest hero of them all!” te zingen, helemaal in mijn element. De potjes zijn redelijk kort en dat betekend dus dat het laden je wel moet kunnen entertainen. “Don’t get caught with your pants down”, verscheen er op het laadscherm tussen twee potjes door. Een reclame voor het kopen van ‘Battle Funds’ om kleren te kopen. De zwarte humor van BF Heroes was voor mij een wel erg welkome en originele verassing.

Afbeelding 1: De zwarte humor van BF Heroes

Als beginner had ik aanvankelijk nog niet door hoe uitgebreid het spel eigenlijk wel niet is. Hoe langer ik speelde, hoe beter ik werd. Ik ontdekte dat het spel er op het eerste gezicht simpel uitzag, maar dat het alles behalve dat was. Je moet dekking zoeken, sluipen, samenwerken met je teamgenoten en goed mikken om te winnen. Het cartoony uiterlijk was daarbij ook misleiding: BF Heroes heeft voor de liefhebbers veel meer mogelijkheden dan je zou denken. Het kopen van nieuwe wapens en armor kan je erg helpen bij het levelen. Er achter komen wanneer je wat moet gebruiken is een kwestie van proberen. Gewoon op je vijand afrennen zit daar niet bij. Je eigen speelstijlIk ontwikkelde al snel mijn eigen tactiek. Ik leerde snel van de potjes die ik speelde en de bezoekjes aan de BF winkel. Ik haalde veel plezier uit het feit dat je naast het customizen van je personage, je ook je speelstijl naar eigen wens kon invullen.Je mag twee wapens meenemen in elk spel. Ik koos voor een SMG en een shotgun. Ik had namelijk al snel door dat de SMG handig is voor lange afstanden en om de vijand op te jagen. Dankzij de snelknoppen kon ik daarna snel wisselen naar de shotgun om de vijand van dichtbij uit te schakelen voordat hij mij te pakken kreeg.Onmisbaar voor elke shooter zijn ook de vehicles. De tanks in BF Heroes maken een erg leuk geluid als ze schieten, maar onderschat daarbij niet hun impact. In oude WO II jeeps die snorrende geluiden maken, kun je je vijand in de lucht laten slingeren en met een onhoorbare plof neer laten komen. Het woord ‘road kill’ verschijnt pestend op het scherm, zodat het meer dan duidelijk is dat je vijand uitgeschakeld. Ik probeerde daarna, om het af te maken, ook de vliegtuigen even uit. Die vond ik iets te onhandig: ik stortte binnen de kortste keren neer. Een kanonskogel naar iemand zijn hoofd schieten terwijl je veilig in je tank zit, blijft toch leuker. ´Battlefield´ waardigEen gratis browser-based game maken die een cartoonstyle heeft en dan ook nog de ‘Battlefield’-naam eer aan doet, is niet makkelijk. Dat EA en ontwikkelaar DICE er veel moeite in hebben gestopt, valt terug te zien in de graphics, geluiden, gameplay en de constant aanwezige laag van humor. Battlefield Heroes spelen is erg leuk, verveeld niet, ziet er mooi en origineel uit en maakt me ook nog eens aan het lachen. Ik weet in ieder geval al waar ik de komende dagen te vinden ben: op het dak van een van de huizen van ‘Victory Village’ met mijn SMG en shotgun die heet worden van het vuren. Het enige geluid daarbij zal het klikken van mijn muis, het gefluit van de soundtrack en het vallen van mijn tegenstanders zijn.Ben je een fanatieke teamplayer? Voeg me dan toe op Battlefield Heroes. Mijn gebruikersnaam is ´Snezana´. Veel plezier!

(Snezana Nedeski)