Sony heeft een nieuwe virtuele wereld gemaakt; Free Realms . Het is een gratis MMOPG voor de PC en de PS 3. De versie voor de PS 3 zal in de zomer uitkomen. Sony beweerd dat álles kan in deze wereld, van het verzorgen van een huisdier, tot tuinieren, racen en mini puzzel games. Free Realms is een heerlijk kleurrijke wereld, waar je helemaal vrolijk van wordt.

Als eerste kies je een karakter, je heb een human of een pixie (en natuurlijk de keus tussen male en female). In de game kan je met dit karakter alle game classes levelen. Je kan zelf bepalen wat je wilt doen op een moment en naar die rol veranderen. Je kan kiezen tussen professions (zoals blacksmith, medic, miner, postbode en veel meer) maar je kan ook in class (Warrior, Ninja, Adventurer etc). Elke class en proffession heeft een eigen outfit, en eigen skills. Deze skills level je (per verschillende class, welke je op dat moment even wil spelen) op door sterren te verzamelen.

In het spel zijn vier soorten activiteiten die je kan doen: Adventure, vooral vechten en exploreren. Bij Adventure zijn enkele PVP games verwerkt, zo kan je onder andere duelleren. Mini –games, met onder andere race games en puzzel gamesSimulatie, dit zijn vooral het verzorgen van huisdieren en het huishouden. En socialiseren met andere spelers online door je eigen webpagina te maken, en deze te laten zien aan de vrienden die je maakt in de game. Je begint in de game bij het tutorial gedeelte. Dit is een stukje waarin je al single player begint en via het uitvoeren van verschillende opdrachten wordt uitgelegd hoe de game in elkaar steekt. Veel van deze opdrachten hebben een minigame. Op de minimap kan je zien waar je naartoe moet om de opdracht goed af te sluiten.

Na een aantal opdrachten gedaan te hebben ga je verder de wereld in. Ik heb gekozen voor Blacksmithing. Via mini-games leer ik hoe ik zwaarden kan maken. Met het maken van deze zwaarden verzamel ik sterren om een level omhoog te kunnen gaan. Als je voor een non-combat class kiest kan je het hoogste level behalen zonder ooit eens te hoeven vechten. En natuurlijk wil ik een huisdiertje verzorgen! Je kan je pet geen commando’s geven en je pet kan niet mee in een gevecht. Je pet groeit en leert met je mee, je moet hem voeden, met hem spelen en natuurlijk genoeg aandacht geven.

Al met al is het een vrolijk kleurrijk spel, vol met trollen, heksen en allerlei mysterieuze wezentjes. Het leuke eraan is dat er zo ontzettend veel mogelijkheden in het spel zitten verwerkt. De game is vooral gericht op kinderen en is erg vrolijk. Nadeel is wel, als je een PC een beetje traag is, duurt het laden en downloaden erg lang, en als je speciale items wilt hebben, dien je een abonnement te nemen… is het toch niet meer gratis

Door: kersje