Wat muziekgames betreft heeft Konami aardig een reputatie op weten te bouwen. Dankzij de games DDR (Dance Dance Revolution), Beatmania en Guitar Freaks heeft het bedrijf een grote invloed gehad op de muziekgames markt. Inmiddels zijn we al een tijd verder en is het muziekgenre aardig ontwikkeld. Konami heeft besloten zich hier weer in te storten met Rock Revolution. Helaas maakt deze game niet waar wat voorgaande muziekgames van Konami wel deden. De reden waarom kun je bij Read The Rest lezen.GameplayRock Revolution speel je met een drumstel, bass of gitaar. De bedoeling is dat je op het juiste moment de juiste noten aanspeelt op bepaalde nummers. Ook is het mogelijk om de studio in te duiken en een nummer te maken of te jammen, helaas kan je deze nummers niet spelen.In het principe kan je het hele spel met je controller spelen, maar dat is wel minder leuk. Rock Revolution ondersteunt de gitaren van Guitar Hero en Rockband en heeft een eigen drumstel. Het spel heeft helaas geen vocalen.

GraphicsVoor een muziekgame zien de personages van Rock Revolution er zeker niet verkeerd uit. De animatie is echter niet wat het zou moeten zijn. Ik betrap de personages er soms op rare bewegingen te maken op momenten wanneer dat niet zou moeten. Zo zag ik op een gegeven moment hoe iemand op de drums sloeg terwijl de drums niet eens speelden, zonde!Je prestaties in het spel zijn wel goed overzichtelijk. Een balkje geeft boven het aantal punten aan en verandert van kleur afhangende van hoe goed je het doet. Rood betekend slecht en groen betekend goed. Wanneer het balkje blauw is kan je je spel even een ‘boost’ geven (kennen we ook wel als Starpower). Ik kreeg echter niet echt het gevoel dat dit veel impact heeft.De noten komen geheel verticaal in 2D op je afstormen, terwijl de noten-baan niet zo heel lang is. Dit maakt het soms erg moeilijk om de noten op tijd te zien aankomen. Bij moeilijkheidsgraad Beginner, Easy en Medium vormt dit nog niet echt een probleem maar naarmate je het Hard niveau bereikt puilen je ogen uit.

ChallengesOm een beetje variatie aan het spel toe te brengen heeft Konami naast het normaal spelen van nummers ook een aantal challenges toegevoegd, waaronder de ‘poison note’ challenge. Hierbij moet je een bepaald aantal punten halen en mag je de valse noten niet spelen. Bij de Studio Recording Challenge moet je een deel van een nummer geheel foutloos spelen en de Crank It Up Challenge verhoogt het niveau in drie ‘stages’ bij het spelen van een nummer. Verder zijn er ook nog andere challenges waaronder de Band Practice waar je een gedeelte van een nummer uit je hoofd moet leren en dan blindelings na moet spelen. Klinkt moeilijker dan het is want het zijn maar kleine gedeeltes.CoversEen groot minpunt van Rock Revolution is dat de nummers allemaal covers zijn. Nou zitten er natuurlijk wel covers bij die gewoon goed klinken maar helaas zitten er ook bij die wat minder zijn. Ik ben geen voorstander van games vergelijken maar de competitie van Rock Revolution maakt wel gebruik van originele nummers, waardoor het spel een grote achterstand loopt.

ConclusieSchrik niet als je personage plotseling op de drums slaat terwijl je middenin een gitaarsolo zit. Rock Revolution loopt qua animaties een stuk achter en de gameplay loopt ook niet helemaal lekker. Het idee van de challenges is leuk, maar doet onder aan de al genoemde punten en de snelheid van de noten.