We hebben er letterlijk velen lange jaren op moeten wachten, maar daar is hij eindelijk dan! De nieuwe ”echte” Megaman, download baar voor de Wii, X360 en PS3! Wij van female gamers.nl hebben de nieuwste game uit de Megaman series gereviewed. Dus klik snel op de “Read de rest” knop om alles te lezen over de nieuwe Megaman!!

Oud maar van Goud:Voor de mensen die het niet weten, Megaman is een 2D platform shooter game uit de jaren 80 en begin 90. Wat Megaman zo bijzonder maakte toen is dat je de wapen van je boss over nam na dat jij hem had verslagen, maar ook de geweldige muziek uit de game weet menig gamer erg blij te maken. Tevens was Megaman een behoorlijk pittige game, ik weet nog wel dat ik velen uren en dagen lang zat te vloeken tegen me televisie omdat het soms gewoon niet lukte of domme pech had.Vorig jaar werd bekend gemaakt dat er dus een nieuwe Megaman zou komen, letterlijk duizenden fans werden hier blij van! Niet omdat het zo maar een Megaman is, nee.. het bijzonder hier van was dat ze terug gingen naar hun wiegje. Ze proberen een Megaman te maken die lijkt op de oude Megaman uit de Nintendo 8 bit tijdperk!

Het verhaal? Lekker boeiend….Het verhaal van Megaman is niet zo heel bijzonder en niet zo boeiend om te vertellen, dus ik ga direct over naar wat deze game eigenlijk is. Je hoort de muziek en ziet de game. Ja, deze Megaman sleurt je direct weer in. Dit is dus echt hoe het was.De tunes die door je speakers spatten klinken als een 8 bit gebied maar zijn echt van hoge kwaliteit, het is bijzonder dat ze na al die lange jaren dit weer kunnen. Vooral de stage tune van “Tornado Man” blijft letterlijk in je hoofd spoken, elke keer als je die tune hoort of er aan denkt wil je weer die controller op pakken en spelen! Ja, zo erg is het. De grafische weergave van de game is precies zo als 8 Bit gaming was, inclusief de sprite pop-ups en de kleine vertragingen die je had op de oude 8 bit machines. Sommige kunnen dit waarschijnlijk niet waarderen al die ouwe meuk, maar ik vind het persoonlijk de beste ”move” die er is geweest. Wat ook terug gekomen is de enemy respawn, dit geeft ook weer dat extra gevoel van ouder wets Megamannen.

Gamen was vroeger moeilijker:De game is echt heel lastig vergeleken met de huidige standaard van gaming. MegaMan vereist echt weer je aandacht en geduld. Vele malen keren zul je sterven maar op een gegeven moment heb je het wel door hoe je de level moet uit spelen. Dus wees blij dat de save optie er is, anders had je net zo als vroeger steeds een wachtwoord moeten invoeren om verder te kunnen komen in de game. Want pixel precies springen en schieten is echt weer een ouderwetse vereiste, met deze MM heb ik vaak me platformpje net gemist of spring toevallig net op die enemy.Megaman 9 is een beetje een combinatie van MM1, 2 en 3 geworden. Je trouwe vier-voeter Rush is weer terug, maar MegaMan mist zijn “Charge” Shot en de “Slide” mogelijkheid. Niet dat het erg is voor de gameplay, maar het viel wel een beetje op. Wat er nog wel in zit is natuurlijk de mogelijkheid om de wapens van je neer geschoten robot masters over te nemen. Bijvoorbeeld dat je ijs kan schieten, zwarte gaten kunt maken, wespen die je helpen met een item op te pakken en nog veel meer nieuwe en leuke manieren om je tegenstander om zeep te helpen. Maar goed, wie geduldig is zal een mooie avontuur mee maken.

Nieuwe Dingen:Wat wel nieuw is zijn scoreboards, timetrials, time runs, plus nog heel veel achievements en goodie shops. Met de shop kun je dingen kopen door boutjes en moertjes te sparen die regelmatig worden gedropped van verschillende tegenstanders of ze liggen her en der verspreid over de levels. Een voorbeeld item dat je kunt kopen is dat je extra Energy tanks krijgt of dat je gewoon zonder helm door de level heen denderend. Maar wat ook totaal nieuw is dat er voor het eerst een vrouwelijke robot is om te verslaan, deze gaat onder de naam “Splash Woman”. Haar wapen is een ijzer sterke lazer trident, zeer goed om robots weg te schieten die in de weg staan. Dat is wel nodig ook, het stikt er van. (Stomme robots!)

Conclusie:MegaMan is dus echt een aanrader voor iedereen, helemaal omdat het voor een lousy 8 tot 10 euro te verkrijgen is online. Het is CapCom echt gelukt je krijgt een ijzer sterke 8 bit ervaring van een van de beste game series ooit in een totaal nieuwe MegaMan game. Volgende week komt de eerste update voor Megaman 9, waar door je met Protoman kunt spelen, nieuwe bosses kunt ontmoeten en nog veel meer nieuwe extra’s.Sommige zullen vragen, waar zou ik hem op kopen? Nou dat is echt je eigen keuze, de Wii versie is het goedkoopste en heeft het meeste gevoel van retro, maar bij de Xbox 360 kun je achievements behalen die mee tellen op je XBLA profiel. De PS3 versie zit er tussen in.