Afgelopen zondag eindigde de Beta van Little Big Planet. Behalve dat het een lang verwachte en zeer gehypte game is; we wachten er namelijk al bijna twee jaar op, beloofd het spel ook een van de eerste ‘echte’ next gen games te gaan worden. Het was te verwachten dat iedereen zat te springen om de beta. Dat de keys binnen “no time” op waren was dan ook geen verassing.Hoewel ik zelf (nog) geen PS3 en dus geen beta key had, heb ik wel hele enthousiaste vrienden die in het bezit zijn van zo’n apparaat. Voor ik het wist zat ik met een Sixaxis controller voor een veel te grote televisie Little Big Planet te spelen. Tot afgelopen vrijdag behoorde ik tot de “Little big planet, non believers”. De trailers hadden me wel nieuwsgierig gemaakt, maar het was vooral de vormgeving van de game die hiervoor de credit krijgt. Qua gameplay had ik de nodige scepsis. Dit is allemaal verleden tijd want ik voel me nu verplicht om een Playstation3 te kopen. Ik was FLABBERGASTED!Vanaf het moment dat mijn Sackgirl (want zo heten LBP meisjes) haar eerste stapjes in het LBP universum zette totdat ik stopte met spelen heb ik eigenlijk bijna non stop gelachen. En dan niet af en toe eens gniffelen maar gieren tot ik tranen in mijn ogen had.Tijdens de intro van de game, waarin je de belangrijkste namen van developers voorbij ziet komen in een level, kan je de controls een beetje uitvogelen. Met je Sixaxis kan je je character rond laten kijken en draaien. Als je de schouderknoppen indrukt kan je met de twinsticks je armen besturen (los van elkaar). Zo kan je dus wijzen, dansen, headbangen, elkaar slaan (aanrader) of bijvoorbeeld stewardess-like de dichtstbijzijnde uitgangen aanwijzen. Verder kan je dingen (of andere sackpeople) vastpakken en meetrekken. Alleen al de manier waarop je Sackperson beweegt is goed voor uren vermaak, vooral in multiplayer. But it doesn’t stop here! Sackpeople hebben namelijk ook erg leuke controleerbare gezichtsuitdrukkingen. Vervolgens begint de fun pas echt. Je kan namelijk je sackboy of girl helemaal customizen. Je kan textures (stickers) uit het spel gebruiken, foto’s maken in het spel en die vervolgens als texture gebruiken of als je een eye toy hebt, foto’s maken van je eigen snuit en die vervolgens op bijvoorbeeld de helm van je Sackperson plakken. Leuke bijkomstigheid is dat je ook elkaar kan “bestikkerren”. Dus je kan bijvoorbeeld als je vriend even niet oplet een grote roze pony op zijn gezicht maken. Coöp zorgd gegarandeerd voor stickergevechten. Wat voor de Sackpeople geld gaat eigenlijk ook voor de hele LBP wereld op. De levels kan je vanaf de grond af opbouwen en aanpassen en decoreren naar eigen smaak. Zelfs terwijl je er in aan het spelen bent en in coöp. Ik vond ook de manier waarop het level editen werkt eigenlijk ok verrassend goed. Het is allemaal duidelijk en je gereedschap is altijd binnen handbereik. De level editor was een van de dingen waar ik erg sceptisch over was dus deze meevaller maakt mij een blij meisje.De levil editor in actie:[yt=width,height][/yt]Ik heb het nu vooral gejubelt over het creatieve aspect van LBP, maar als kers op de slagroom is de gameplay ook dat wat je van een goeie puzzle-platformer mag verwachten. Om de gameplay echt goed te kunnen beoordelen heb ik het niet genoeg gespeeld maar ik verwacht dat het leuk en uitdagend genoeg blijft. Daar komt bij dat je altijd nieuwe levels en game modes kan maken of downloaden dus aan content geen gebrek. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat de download optie geen garantie is voor goeie levels. Ook al zitten er (nu al) genoeg tussen die zeker de moeite waard zijn, een enthousiaste speler met een level editor is nog geen goeie gamedesigner. Online levels met kleine gebreken zijn geen uitzondering. Zo konden wij een mooie level die op God of War was gebaseerd niet uitspelen omdat we een wiel van ons karretje kwijt raakten onderweg en er geen mogelijkheid was om deze weer op zijn plek te krijgen. Hoewel we ook hierom in een deuk gelegen hebben en de level verder erg netjes in elkaar zat was het toch wel een beetje jammer. Om een lang verhaal niet nog langer te maken, het spel heeft mij overtuigd. Ik vond het echt een super ervaring. Ik denk wel dat de multiplayer voor een groot deel van de lol zorgt maar little big planet is echt een aanrader. Nog even wachten want 24 oktober ligt hij in de winkels!Tot slot: een geweldig filmpje over de Sackpeople

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.