Spore is je persoonlijke universum. Je kunt er levende wezens creëren en doen evolueren, stammen oprichten, beschavingen opbouwen, werelden scheppen en de kosmos verkennen. Spore bestaat uit vijf spellen, die elk aansluiten bij een fase in de evolutie: cel, wezen, stam, beschaving en ruimte. In elke fase heb je nieuwe uitdagingen en doelen.Zo begint de intro van deze nieuwe game van EA games. Een game waarvan ze verwachten dat dit de nieuwe rage gaat worden onder de gamers. Spore is dus je eigen wereldje waarin je levende maffe wezens kan creëren. Ze evolueren in 5 fases. Ook bestaat de mogelijkheid dat je de melkwegen in kan van andere spelers.


Het klinkt allemaal een beetje vaag op de Spore website. Wat we er precies van kunnen wachten is op deze site helaas redelijk onduidelijk door wat apart taalgebruik.Na wat googelen komen we al een stuk verder en vinden we op Wikipedia al een hoop meer duidelijke informatie. Wat is spore:In eerste instantie lijkt Spore een evolutie game. Als speler reis je lang vele generaties van een soort. Je laat ze evolueren van een eencellig organisme tot een meer ingewikkeld wezentje. Als je wezentje uiteindelijk intelligent genoeg is geworden veranderd het spel. Je hoeft je als speler dan geen zorgen meer te maken over uiterlijk en karakter maar je ontwikkelt vanaf dat punt de beschaving van zijn diersoort. Op een bepaald moment ontwerpt je eigen gecreëerde gemeenschap spaceshuttles waar ze mee het heelal in kunnen.

Het doel:Het spel heeft geen bepaald doel. Je bent vrij om te gaan en te staan waar je wil met je wezentje wat je zelf ontwikkeld hebt. Je kan ook heel ver komen in deze wereld. Wat gebeurd er:In de game passeer je verschillende stages. Die hieronder worden uitgelegd.De microbial stage:De speler bestuurt een simpele microbe in een 2D-omgeving, waar hij moet zorgen dat hij zelf genoeg eten krijgt zonder dat hijzelf gegeten wordt. Er zijn veel verschillende celtypes, waarvan velen de microbe van de speler kwaad kunnen doen. Wanneer de microbe verscheidene cellen heeft gegeten, vormt het een ei dat, wanneer erop geklikt wordt, een creature editor opent die de speler de mogelijkheid geeft het uiterlijk, de vorm en de mogelijkheden van de microbe aan te passen. In Wright’s demo van 2005 bijvoorbeeld voegde hij een een kleine angel toe aan zijn wezen, waarmee hij organismen kon aanvallen waardoor hij minder gegeten zou worden. Elke keer wanneer de microbe voortgaat naar een nieuwe generatie, wordt hij groter.

Nieuwe video’s van de SXSW 2007 en plaatjes uit tijdschriften laten zien dat de Microbial Stage in de loop der tijd sterk is veranderd. In plaats van een microscopisch organisme lijkt de microbe nu meer op een vreemd insect met cartoon-achtige ogen. Het is nu een veel helderder (en kleuriger) geheel. Wanneer de microbe groter wordt komen de wezens die rondzwemmen in de achtergrond steeds meer naar de voorgrond. Wills microbe werd bijvoorbeeld gegeten door een veel grote microbe die eerst in de achtergrond had rondgezwommen. Hoe groter de microbe wordt, hoe meer het land zichtbaar wordt, en uiteindelijk zal de optie om het land op te gaan tevoorschijn komen. Benen zijn niet noodzakelijk om het land op te gaan; wanneer het wezen geen benen heeft, zal het als een slak op het land kruipen. De ‘valuta’ zijn DNA-punten.

De Creature StageWaar de Microbial Stage de speler alleen maar kennis laat maken met het spel en zijn editor, is de Creature Stage van groot belang voor hoe het wezen van de speler eruit zal zien in latere stages. Het is vergelijkbaar met de Microbial Stage, maar er zijn meerdere belangrijke verschillen. De meest opvallende is dat het hele geheel zich nu afspeelt in een 3D-omgeving. Er zullen andere wezens zijn die de wereld bevolken en de meeste daarvan, zo niet allemaal, zullen zijn gecreëerd door andere spelers. Als er bijvoorbeeld een tekort is aan bedreigende wezens terwijl er overal herbivoren lopen te grazen, zal het spel automatisch een aanvallend ras downloaden dat een andere speler heeft gecreëerd en hem in de wereld van de speler laden om het ecosysteem in balans te houden. Het spel zal ook wezens downloaden in verhouding met hoe sterk het wezen van de speler is. Als de speler een groter en een sterker wezen creëert, zullen de bedreigende soorten automatisch ook sterker zijn dan de gemiddelde bedreigende soort. De karakteristieken zijn geordend in een sterrenstyeem met zes verschillende gebieden: snelheid, handigheid, verdediging, sociaal, schattigheid en aanval. In de IGN “Evolutie” video hadden de wezens namen zoals “Oddy”, “Mephistopheles”, enzovoort. Dit lijkt aan te tonen dat men de wezens namen kan geven.

In deze stage is het hoofdidee nog altijd hetzelfde: zorg voor eten om DNA-punten te verdienen, plant jezelf voort en zorg dat je niet gegeten wordt. In tegenstelling tot de vorige stage moet de speler nu een wezen van het andere geslacht vinden om zich voort kunnen planten. Wanneer het wezen een ei gelegd heeft, komt het niet meteen uit; sommige andere soorten die van eieren leven zullen proberen het ei te stelen, en de speler zal het moeten verdedigen. Voordat het ei uitkomt, zal de speler weer in een editor de mogelijkheid hebben om het wezen voort te laten gaan naar een nieuwe generatie, wat gedaan kan worden door lichaamsonderdelen te kopen met de verzamelde DNA-punten. Wanneer het ei uit komt, wordt de speler eerst een babyversie van het wezen dat hij gecreëerd heeft. Uiteraard zal deze versie een stuk kleiner zijn (maar met bepaalde delen uitvergroot, zoals het hoofd), en zal de stem hoger klinken. Deze substage is van belang voor de sociale vaardigheden, omdat de baby vrienden kan maken en zijn eigen kudde kan vormen. Het is volgens Wright vergelijkbaar met de vrienden-minigame in The Sims. Het uiteindelijke doel van de Creature Stage is het vergroten van de intelligentie van het wezen, door het brein langzaam maar zeker met behulp van DNA-punten te vergroten. Wanneer het wezen intelligent is, gaat het spel door naar de volgende Stage. De valuta in deze stage zijn nog altijd DNA-punten.

Tribal StageWanneer breincapaciteiten van de soort genoeg zijn geëvolueerd, begint de Tribal Stage. Op dit punt stopt de lichamelijke ontwikkeling (omdat de speler geen directe controle meer heeft over een individueel wezen), maar krijgt de speler een hut en een aantal van zijn wezens. Op dit punt speelt de speler een simpele Real Time Strategy-game, omdat hij de leden van groep kan bevelen te verplaatsen, aan te vallen, etc. De speler kan zijn wezens verschillende dingen geven zoals wapens, muziekinstrumenten en vuur. Het gedrag van de wezens en hun persoonlijkheid wordt aangepast bij de dingen die ze krijgen. Er kan ook contact worden gezocht met andere groepen als de speler dat wil (of dat nou diplomatiek of gewelddadig is). In een van de video’s zie je twee groepen die oorlog voeren. Het is dezelfde soort, maar de kleur van de huid verschilt. Als de groep twintig leden heeft bereikt, gaat de speler door naar de Civilization Stage. De valuta is in deze stage Voedsel.

Civilization StageHet kamp van de speler is nu uitgegroeid tot een stad, waarvoor gezorgd moet worden. De spelers kunnen een ‘building editor’ gebruiken om het uiterlijk van de gebouwen in hun stad te veranderen. Net als in de Creature Stage zal het spel proberen uit te vinden welke bouwstijl de speler prefereert, en zal het dingen proberen te downloaden in diezelfde stijl en het toevoegen aan het koopmenu. Ook nu kunnen er relaties met andere steden worden gelegd, of dat nu handelsrelaties of oorlogscontacten zijn. Er kunnen ook allianties gevormd worden. Op dit punt kunnen de spelers voor het eerst uitzoomen en hun planeet voor het eerst zien. Er wordt behalve een ‘building editor’ ook voor het eerst een ‘vehicle editor’ geopend, waarin de speler vele landvoertuigen, vliegtuigen, boten en onderzeeërs kan creëren.

Het doel van deze stage is om de hele planeet onder controle te krijgen, en het is aan de speler wat hij hieronder verstaat. Zo kan hij met alle andere wezens op vriendschappelijke voet staan, maar hij mag ook rustig zijn medebewoners tot het laatste mini-insecten uitroeien. Wanneer er genoeg punten zijn verzameld komt de mogelijkheid vrij om een UFO te bouwen in de UFO-editor, en voort te gaan naar de volgende stage. De valuta is Simdollars.Galactic StageIn de laatste stage heeft de speler de controle over een ruimteschip, wat je oneindige mogelijkheden geeft. Zo kan je bijvoorbeeld leven creëren op planeten waar dat nog niet aanwezig was, of in het geheim kijken hoe een alienras zich ontwikkeld en ze in het geheim helpen. Ook kunnen de wezens zich voordoen als mysterieuze alwetende goden tegenover een andere soort op een andere planeet, die nog niet zo ver is in zijn ontwikkeling. De mogelijkheden zijn eindeloos, wat wordt geïllustreerd in het voorbeeld van een woeste interstellaire ruimte-oorlog tussen de Klingons en bloeddorstige teddybeertjes. In de eerste stages heeft het spel veel meer doelen (overleven, eten, voortplanten), dan in de laatste. In het ruimteschip heb je toegang tot alle editors en mogelijkheden uit de vorige stages.Op dit moment komt het hoofdidee van Will Wright naar boven: leerzaam speelgoed. De spelers leren over hoe het heelal in elkaar zit met zijn zonne- en sterrenstelsels, wat zwarte gaten zijn, hoe een atmosfeer werkt, en er kan zelfs geëxpedieerd worden met het broeikaseffect. Ook hier is de valuta Simdollars.

Wat voor game is het:De game word een Massively Single Player online game genoemd. Hij heeft bewust gekozen om er geen multiplayer van te maken. Alle wezens, voortuigen en gebouewen die door de speler gemaakt word zullen over internet worden geupload naar een centrale database. Op deze database zal het geordend worden en zal jou ontwikkelde DNA gebruikt gaan worden om andermans werelden te gaan bevolken..Het is zoals opvalt een game die je gewoon moet gaan spelen. Informatie die te vinden is word allemaal heel appart omschreven. Bij de plaatselijke Dixons kun je een dvdtje gratis meenemen waar je op kan zien hoe je , je eigen levensvorm kan ontwikkelen. De game zal vanaf 4 september te koop zijn in de winkels en online gaan. De kosten van de game is €54,99.Informatie over de verschillende stages is afkomstig van wikipedia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.