De uitvinder van de originele Counter-Strike mod, Minh Le (oftewel Gooseman), heeft een nieuwe game uitgebracht. De game, genaamd Alpha Response, is een snelle coöperatieve first person shooter, waarin spelers in de huid kruipen van politieagenten die criminelen en terroristische organisaties bestrijden. Momenteel bevindt de game zich nog in de Early Access fase op Steam, en wij hebben de game alvast gespeeld.
De roots van Alpha Response liggen dus in de klassieke Counter-Strike ervaring, waarbij de game nadruk zou leggen op strategische planning en teamcoördinatie. Als fan van de Counter-Strike-games klinkt dit als muziek in de oren, maar of dit nou echt uit de verf komt?

Om teamcoördinatie en strategische planning toe te kunnen passen, heb je een team nodig met andere spelers. Helaas is het op het moment van schrijven onmogelijk om servers te vinden en heeft matchmaking ook geen zin. De enige manier om deze game op het moment te spelen, is om zelf de verschillende missies spelen – in je eentje.
Er zijn in totaal vier verschillende missies die je kunt spelen, waarvan er twee bekend voor zullen komen voor Counter-Strike-spelers. Zo zal je gijzelaars moeten redden, bommen moeten ontmantelen, VIPs begeleiden naar een veilige plaats, en een geldroof voorkomen. Leuk is dat er een aantal interactieve handelingen zijn toegevoegd bij het ontmantelen van bommen en het redden van gijzelaars. Je zult namelijk de juiste draadjes moeten doorknippen, en om gijzelaars te bevrijden zal je hun tie-wraps moeten doorsnijden. En dat allemaal onder tijdsdruk en criminelen die op de loer liggen.
Tijdens de missies door krijg je ook de mogelijkheid om je uitrusting te upgraden, nieuwe wapens te kopen, en krijg je tassen met munitie en medkits toegesmeten. Uniek is ook dat, als je klaar bent met een missie, je met de auto naar de volgende locatie moet rijden om de volgende missie te starten.

Jammer genoeg voelde de gameplay in de basis wat onhandig aan en bepaalde handelingen onnatuurlijk. Als je bijvoorbeeld een trappetje tegenkomt, is het niet een kwestie van er naartoe lopen en omhoog klimmen. Je moet voor de trap staan, de knop indrukken om de trap op te gaan, vervolgens naar boven klauteren en eenmaal boven weer op de knop drukken om de trap te verlaten. Hetzelfde geldt voor de terugweg naar beneden. Bij een game waar de nadruk op actie ligt, en het maken van snelle beslissingen, lijkt met dit heel onhandig en frustrerend. Voor de gameplay is er ook gekozen voor een relatief realistische aanpak – je ‘voelt’ het als het ware als je beschoten wordt, en je loopt wat zwaarder als je jezelf ingepakt hebt met kogelwerende vesten. Ambitieus, maar echt heel lekker speelt dit op het moment niet – de game voelt log aan.
Helaas was het geluiddesign ook ontzettend slecht. Ondanks het gebruik van een koptelefoon met 7.1 geluid, is het onduidelijk waar het geluid vandaan komt en of de (ontzettend luide) voetstappen nou van naderende vijanden zijn, of van jezelf (negen van de tien keer is het laatstgenoemde). Dit zorgt voor een ontzettend desoriënterende ervaring, en daarmee ook de nodige frustratie.
Op grafisch vlak leunt de game meer richting een realistische weergave, alleen lijkt het toch alsof je een verouderde game aan het spelen bent. Dit komt mede door de lichtval, animaties en ook het gedrag van NPC’s – alles komt als geheel ontzettend onnatuurlijk over.
Om toch nog iets positiefs te benoemen, de matches kun je volledig aanpassen naar wens. Van het aantal missies tot de soorten vijanden die spawnen. Hierdoor kan je rustig op gang komen en de game ontdekken, of het juist zo moeilijk mogelijk maken als je zelf wilt.
Conclusie
Alpha Response zou ik, op het moment van schrijven, op het randje van onspeelbaar willen noemen. Zo heeft matchmaking geen zin, aangezien er geen servers beschikbaar lijken, en in je eentje spelen daar is toch echt snel de lol vanaf. Een game als deze moet juist met anderen gespeeld worden, en helemaal omdat de nadruk ligt op teamcoördinatie en strategische planning. Ondanks een aantal leuke elementen in de gameplay, voelt deze in de basis erg onhandig en verouderd aan, en was het geluidsdesign ronduit slecht, wat voor veel irritatie zorgde. Er zal een hoop aangepast en verder ontwikkeld moeten worden, voordat dit echt een leuke (en speelbare) game kan worden. Al vraag ik mij af welk publiek hierop zit te wachten. Voor de nostalgie zal er gelukkig altijd nog Counter-Strike zijn om op terug te vallen.

+ Verschillende missies
+ Bom ontmantelen is leuk
+ Met de auto naar volgende missie
– Kon geen servers vinden
– Geluiddesign is slecht
– Gameplay voelt onhandig
– Voelt als een verouderde game