Songs of Silence is een story-driven fantasy-strategy-game, met een Art Nouveau-geïnspireerde artstijl. De game is ontwikkeld door de Duitse onafhankelijke studio Chimera Entertainment en werd eerder dit jaar gelanceerd via Kickstarter. In minder dan acht uur werd de game al gefinancierd door enthousiaste backers.
In de basis is de game een strategische turn-based game, waarbij je alle tijd krijgt om keuzes te maken en jouw legers over de Strategy Map te bewegen. Wel zijn de stappen, die je per leger kunt zetten, beperkt en als je alle Movement Points gebruikt hebt, dan is jouw beurt voorbij en worden de legers van jouw tegenstanders geactiveerd. Het is natuurlijk ook mogelijk om niet alle Movement Points te gebruiken, je kunt jouw beurt ook vroegtijdig beëindigen. Klinkt bekend in de oren tot zover, toch?
Waar Songs of Silence zich mee onderscheidt van andere strategy-games, is dat het een aantal verschillende gameplay-elementen combineert. Zo zijn strategische campagnes voorzien van vlotte veldslagen, maar hierbij komt ook het beheren van legers en koninkrijken bij kijken. Tijdens de gevechten staan jouw eenheden namelijk op de automatische piloot en is het niet mogelijk om ze direct aan te sturen. Wat je wel kunt doen, en wat dus van strategisch belang is, is ervoor zorgen dat je ze op gunstige plekken gepositioneerd hebt, alvorens de strijd aan te gaan.
Dat je jouw eenheden niet direct kunt aansturen, voelde in het begin wat vreemd, maar gelukkig kun je de gevechten toch enigszins beïnvloeden. Zo zijn er zogenoemde Battle Cards waarmee je jouw leger kunt ondersteunen. Deze kaarten hebben cooldowns en zodra ze gereed zijn, sleep je ze op het veld om ze in te zetten en hun krachten los te laten. Dit geeft toch wel een frisse twist aan het genre en uiteraard kun je deze Battle Cards ook upgraden, en jouw deck uitbreiden met nieuwe kaarten.
Het beheren van jouw legers en koninkrijken hebben een goede wisselwerking met elkaar, ondanks dat het nooit al te complex wordt. Je kunt verschillende soorten eenheden inhuren in verschillende nederzettingen, op basis van welke upgrades je hebt uitgevoerd. Op deze manier zal je heen en weer moeten reizen, om jouw ideale leger samen te stellen. Het is ook mogelijk om eenheden uit te wisselen van legers die bij elkaar in de buurt staan.
Naast het veroveren en plunderen van andere nederzettingen, kom je ook zogenoemde Adventure Locations tegen op de kaart. Als je zo’n locatie betreedt met een Hero, dan krijg je toegang tot een Explore Card, waarmee je de desbetreffende locatie kunt bezoeken. Hier kun je van alles tegenkomen en vinden, denk bijvoorbeeld aan schatten, speciale artefacten, maar ook zeldzame en sterkte units, die jouw leger komen versterken.
Deze mengelmoes van gameplay-elementen zorgt voor wat variatie en leuke speelsessies die je zeker wel bezighouden. Vooral de campaign is ook leuk om door te lopen en hierdoor leer je het spel kennen. Deze kennis kan je natuurlijk dan weer toepassen op de skirmishes en multiplayer modus. Een minpunt is wel dat de algehele gameplay wat oppervlakkig blijft; denk hierbij aan een boter dat te dun over een boterham uitgesmeerd wordt. Op strategisch vlak gaat de game nergens echt de diepte in, dan wanneer je een strategy game hebt waarbij de nadruk op één type strategisch gameplay-element ligt. Dit kan echter twee kanten op werken; voor de die-hard strategy fan kan ik mij voorstellen dat dit een tegenvaller zijn en dat de game te weinig uitdaging biedt, maar voor beginners of meer casual spelers kan dit juist ideaal zijn. Wel neemt dat niet weg dat de game na een tijdje repetitief wordt. Dit heeft te maken met het feit dat je jouw legers niet direct kunt aansturen en gevechten op die manier heel snel voorbij gaan. Na ieder gevecht zal je weer moeten hergroeperen en je klaarmaken voor een nieuwe aanval.
Hetgeen waar Songs of Silence wel echt in uitblinkt, is de visuele stijl. De game is namelijk prachtig vormgegeven in een Art Nouveau-stijl. De dromerige, sprookjesachtige en soms heldhaftige muziek, gecomponeerd door Hitoshi Sakimoto (bekend van Final Fantasy Tactics en Final Fantasy 12), brengt de game echt tot leven en past perfect bij de Art Nouveau-geïnspireerd artstijl.
Lisa’s oordeel
Songs of Silence is visueel een prachtige game om naar te kijken en ook de muziek past echt er echt perfect bij, wat voor een dromerige en sprookjesachtige game-ervaring zorgt. De hoeveelheid combinatie gameplay-elementen is ambitieus en leuk om mee te spelen, maar omdat de aandacht van de game verspreid is over deze verschillende elementen, gaat het nergens de diepte in en blijft het strategische element relatief oppervlakkig. Dit en het niet kunnen aansturen van jouw eenheden, zorgt ervoor dat de game al snel repetitief wordt en dat is jammer. Voor de beginnende strategy speler kan dit echter een leuke start zijn, maar voor de doorgewinterde fans van het genre zal deze game niet genoeg uitdaging bieden.
+ Art Nouveau stijl is prachtig
+ Muziek
+ Leuke campaign
+ Unieke mix van gameplay-elementen…
– … maar hierdoor blijft het oppervlakkig
– Game wordt snel repetitief
– Mogelijk te weinig uitdaging voor de doorgewinterde strategy-fan