Een precieze releasedatum is nog niet bekend voor KARMA: The Dark World, maar wij hebben alvast een kijkje mogen nemen in de duistere wereld van deze Orwelliaanse psychologische horrorgame. Benieuwd of dit er een is die je in de gaten moet houden? Lees dan hier onze preview.

KARMA: The Dark World speelt zich af in een alternatieve tijdlijn, in Oost-Duitsland. Het is 1984 en de zogenoemde Leviathan Corporation regeert met ijzeren vuist en controleert haar burgers via massabewaking, sociale klassen, bewustzijnsveranderende drugs en de belofte dat de poorten naar Utopia opengaan voor degenen die dienen.
Spelers duiken in de rol van hoofdpersonage Daniel McGovern. Hij werkt voor de Thought Bureau van Leviathan en is een zogenoemde Roam Agent. Met behulp van geavanceerde technologie, kan hij in de hoofden van verdachten kruipen, om vervolgens hun herinneringen te onderzoeken. Daniel is van de veronderstelling dat hij weer een nieuwe zaak onderzoekt, zoals gewoonlijk, maar niets is wat het lijkt.
Wat als eerste opvalt in de demo, is hoe goed de game er uitziet. Visueel is het echt een plaatje. Ontwikkelaar Pollard Studio heeft hiervoor gebruikgemaakt van de meest geavanceerde Unreal Engine 5 systemen, zoals Lumen en Nanite. De wereld en de personages voelen hierdoor relatief echt aan, wat ook zorgt voor een filmische ervaring.
De gameplay in de demo was vrij simpel en rechttoe rechtaan, en leek meer bedoeld om echt even de sfeer te proeven. Laatstgenoemde zat er vrijwel direct goed in; de sfeer die neerzet werd, is waar de demo in uitblonk. Vanaf het moment dat je deze wereld instapt, weet je dat dit een bijzondere en surrealistische ervaring wordt. De duistere, atmosferische landschappen zijn zowel onheilspellend, als rustgevend; de omgevingen nodigen uit om rond te kijken, maar toch krijg je het gevoel dat er iets op de loer ligt en je niet helemaal veilig bent. Een enkele jumpscare is hierdoor onvermijdelijk.

Er werd gehint naar bepaalde gameplayelementen, die waarschijnlijk een grotere rol gaan spelen in de volledige game. Zo kwam er moment van stealth voorbij, het oplossen van puzzels en het proberen te navigeren door droomachtige landschappen die constant vervormen, terwijl je door een monsterlijke entiteit achtervolgt wordt.
De muziek in de demo is ook zeker noemenswaardig en voegde veel toe aan de sfeer, daar deze wisselde tussen melancholische pianomelodieën en angstaanjagende elektronische soundscapes. Daarnaast vond ik de voice-acting van hoofdpersonage Daniel erg overtuigend en leefde ik met het hoofdpersonage mee. Echter, als je bedenkt dat de game zich afspeelt in Oost-Duitsland, is het wel vreemd dat we naar Britse accenten luisteren, in plaats van Duits accenten. Hierdoor kwam de setting nog niet helemaal tot z’n recht en had de game zich net zo goed ergens anders af kunnen afspelen. Wellicht krijgt dat nog een uitleg in de volledige game.
Leuk is overigens wel dat er inspiratie gehaald lijkt te zijn uit films als ‘They Live’ (1988) en series als ‘Twin Speaks’ (1990). Het onderbewustzijn, alsook het vervagen van de grens tussen realiteit en droomwereld, spelen een grote rol.
Deze demo van KARMA: The Dark World smaakt zeker naar meer en ik kan niet wachten om erachter te komen wat deze game voor ons in petto heeft. Helaas is er tot op heden nog geen releasedatum bekend, maar voor liefhebbers van verhaalgedreven surrealistische first-persongames met een vleugje psychologische horror, is dit er zeker één om in de gaten te houden en aan je wishlist toe te voegen op Steam.