De Sims 4 heeft al een hele ontwikkeling doorgemaakt en spelers blijven vragen om meer. Vooral meer van wat er niet wordt bekendgemaakt. Ik zie regelmatig negatieve reacties op nieuwe pakketen en Kits en laten we eerlijk zijn, je kunt niet iedereen tevreden houden. Het pakket wat ik nu mocht reviewen werd echter wat positiever ontvangen. Laten we kijken of dit ook terecht is.

Ik besluit eerst eens te kijken hoe het pakket zich vormt in een bestaand spel. Ik laad daarom een gezin met twee ouders, een kind en een peuter. Wat als eerste opvalt na een aantal minuten spelen is dat er regelmatig wordt gevraagd naar het accepteren of afwijzen van een bepaalde gezinsdynamiek. Deze ‘prompt’ wordt gevraagd op basis van hoe je Sims met elkaar interacteren. Je kunt bijvoorbeeld de vraag krijgen of je streng voor elkaar bent of dat je een hechte familie bent. Elke dynamiek heeft bepaalde interacties die dan vaker of juist minder vaak voor zullen komen als je deze accepteert.

In de praktijk merk ik niet zo heel veel van deze dynamische veranderingen. Daarvoor moet je vooral heel alert zijn op de interacties tussen ouder en kind. Wel halen ze meer voldoening uit bepaalde interacties, zoals contact met het gezin bij een hechte dynamiek. Het voegt dus wel wat toe, maar dan moet je er zelf ook wat bewust op letten. Bij een nieuw spel, nieuw gezin of bestaand gezin waar je dit pakket voor het eerst integreert zul je aan het begin eerst wat meer meldingen krijgen, maar gaandeweg neemt dat wat af.

Een irritatie die ik direct in de eerste minuten opmerkte was dat er iets mis was met de interacties met gezinsleden en objecten. Regelmatig werd er iets onderbroken, maakte ze een actie niet af of kon een actie niet eens gestart worden. Zo had mijn Sim er de grootste moeite mee om de peuter op te tillen en een schone luier te geven, waardoor de peuter er nogal de pest in had en chagrijnig werd. In een ander geval was een baby erg overstuur, dus wilde ik natuurlijk als vet goede ouder mijn baby troosten. Dat mocht alleen niet tot de baby helemaal klaar was met huilen. Hier lijkt dus iets nog niet helemaal lekker te lopen en dat was niet alleen bij mijn bestaande gezin, ook bij nieuwe gezinnen die ik maakte of bij het gezin wat bij dit uitbreidingspakket hoort.

Tussendoor even over de nieuwe baby-fase. Baby’s gaan nu niet meer van pasgeborene naar peuter, maar hebben een tussenfase waarin ze heel veel zullen leren. Ook hebben ze hier al wat karaktereigenschappen waar je heel blij mee kunt zijn, maar die ook uitdagend kunnen zijn voor een ouder. Iedere baby is anders en je hebt niet over elke eigenschap controle. Zo zijn er beweeglijke baby’s die altijd onrustig zullen zijn als je ze neerlegt om te gaan slapen, maar kunnen ze ook gevoelig, vrolijk, intens, voorzichtig of kalm zijn. Al deze eigenschappen hebben eigen gedragingen en die zie je zeker weten terug tijdens het spelen. Ook krijg je af en toe een melding van gedrag wat bij een bepaalde eigenschap past. De symbolen van deze eigenschappen zie je ook weer terug in alle interacties.

Een ander nieuw aspect van Samen Groeien zijn de mijlpalen. Kinderen gaan tanden wisselen en fietsen (er mist ook echt een tand als de Sim glimlacht), baby’s gaan rechtop zitten of kruipen. Elke levensfase heeft eigen mijlpalen om te ontdekken, maar vooral de baby’s levert het veel op. Zo kunnen baby’s pas in een stoel zitten als ze rechtop kunnen zitten en kunnen ze pas mee eten als ze de eerste hapjes hebben gehad. Mijlpalen dragen ook nog eens bij aan verschillende vaardigheden in de volgende levensfase. Super handig dus als je daar wat meer tijd in steekt.

Nieuwe uitbreidingspakketten hebben natuurlijk ook nieuwe kleding en items. De CAS-items vond ik eerlijk gezegd niet zo heel bijzonder. Er zaten zeker wel wat leuke kledingstukken tussen, maar ik vond het grootste deel erg suf en weinig vernieuwend. Ook voor de kinderen viel het me echt tegen. Misschien betekent dat, dat er binnenkort weer een nieuwe kit aan komt… Er zijn wel leuke nieuwe items om te plaatsen tijdens het bouwen. Vooral de boomhut vind ik erg tof. Het is in eerste instantie een boom met wat dozen eromheen, waar je Sims dan vervolgens aan moeten klussen. Als je dan de boomhutbasis hebt gebouwd kun je deze nog verder uitbreiden met bijvoorbeeld een glijbaan en verlichting. Vanaf de kinderfase kan iedereen in de boomhut en zijn er heel veel interacties die je daar kunt laten plaatsvinden. Kinderen kunnen daar bijvoorbeeld samen verschillende fantasiespellen spelen, ze kunnen er relaxen en zelfs slapen. Ouders kunnen daar Ojaa! doen, maar kunnen zich er ook even alleen terugtrekken als de rest van het gezin vervelend doet.

De nieuwe buurt, San Sequoia is een hele leuke buurt. Ergens voelt het als een hele gezinsvriendelijk buurt met veel natuur en een waterspeeltuin waar iedereen zich kan vermaken. Ook de lokale bibliotheek is een leuke aanvulling, want er is een soort ren gebouwd waar je baby’s en peuters in kunt zetten zodat ze daar kunnen spelen, zodat je zelf rustig een boek kunt lezen. Het waterpark is ook super leuk, vooral in de zomer en het is geen aparte kavel, dus je kunt er gewoon heen lopen of fietsen zonder iets te moeten laden. Een ander leuk aspect is een groot meer waar je in kunt zwemmen, kunt vissen of gewoon lekker kunt rondhangen. Het arboretum is een plek om te wandelen via verschillende routes, vergelijkbaar met de wandelroutes in Mt. Komorebi. En ook heel tof, een bioscoop! Hier kun je alleen of samen naar de film, maar helaas kun je als speler niet binnen kijken.

Alena’s conclusie

Er is erg veel nieuws toegevoegd met dit pakket en dat bevalt mij wel. Ik vind de interacties onderling erg leuk, mits ze ook werken. Het steeds weer opnieuw moeten regelen dat een Sim een baby verschoont is wel super irritant, dus daar mag van mij nog wel even een update overheen. De mijlpalen en gezinsdynamiek zijn een leuke toevoeging die, afhankelijk van hoe je speelt, kunnen zorgen voor een hele realistische speelbeleving. Qua kleding valt het mij wel echt tegen en vind ik er weinig vernieuwend aan en ergens vrees ik dat we dat moeten compenseren met een nieuwe Kit, wat dan vervolgens natuurlijk weer geld gaat kosten. De bouw-items uit dit pakket zijn wel echt heel erg leuk en passen heel goed bij het thema van het gezinsleven.

Overall kan ik het pakket aanraden voor spelers die graag spelen met een gezin met kinderen en het opgroeien en sturen van dit gezin leuk vinden. Ben je echter meer van de eenpersoons gezinnen of het bouwen dan voegt het echt wel veel minder toe. Mijlpalen zijn dan een leuk extraatje, maar kun je ook heel goed zonder. De Sims 4 Samen Groeien is nu verkrijgbaar voor €39,99 voor Steam, Xbox, PlayStation, Epic, Origin (Mac) en de EA app (Windows).

+ Toffe buurt waar veel te doen is
+ Veel nieuwe interacties
+ Mijlpalen voor alle levensfasen
+ Toffe bouw-items

– CAS-items vallen tegen
– Familiedynamiek is leuk, maar valt vooral op als je je op het gezinsleven richt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.