Egglia zou je kunnen kennen van de mobiele fantasy RPG-game die al vele fans achter zich heeft kunnen scharen. Inmiddels is er een remake gemaakt in de vorm van Egglia: Rebirth en deze is nu verkrijgbaar op de Nintendo Switch.

Laten we beginnen met te vertellen dat het dus een uitgebreidere versie is van de mobiele game. Daar ging hij schuil onder de naam Egglia: Legend of the Redcap. Een aardige opgave is het natuurlijk om daar een volwaardige console-game van te maken. Of dat gelukt is lees je in deze review.

Egglia: Rebirth dus… waar draait het in het rijk Egglia om? Juist het verzamelen van eieren! Liefst 28 eieren zijn er te verzamelen in de game. Met ieder ei breidt je de wereld een stukje meer uit, kom je nieuwe vijanden tegen en worden de uitdagingen uitdagender. Dit alles om je personage krachtiger te maken voor de volgende challenges en om meer resources te kunnen verzamelen.

Voor diegene die de mobiele versie niet gespeeld hebben is het zo dat je monstertjes dient te verslaan in kleine levels met een turn-based dobbel-combat systeem. Het aantal ogen dat je gooit bepaalt het aantal stappen dat je kunt zetten of hoe hoog je aanval wordt. Dit is ook mede afhankelijk van hoe sterk je inmiddels bent geworden dankzij verdiende experience points. Daarnaast heb je de taak gekregen om een dorpje op te bouwen en de huisjes van je nieuwe vriendjes te decoreren en hen te voorzien van gewenste items. In een notendop is dit de game. De mobiele versie heb ik persoonlijk nooit gespeeld, maar toch voelt het af en toe behoorlijk aan als een mobiele game die geupgrade is. Met de eieren die je verzameld kun je a la Secret of Mana-stijl je wereld uitbreiden. Dit is niet heel verwonderlijk, want achter de makers van Egglia zitten de makers van Secret of Mana.

Waarom? Tijd bijvoorbeeld, je kunt spirits uitbroeden, gewassen kweken en diamanten in de grond stoppen voor een betere voortzetting van je avontuur. Oftewel upgraden! Tijdens je combat kun je je geworven vrienden uit het dorp inzetten om extra materialen te vergaren. Spirits die je verzameld hebt (je kunt er in totaal meer dan 100 verzamelen kun je inzetten voor extra upgrades tijdens je gevechten. Naarmate je levels voltooid krijgen je ingezette vrienden en spirits ook extra ervaringspunten en kunnen ook zij sterker ten strijde gaan.

In je dorpje vestigen zich meer inwoners. Maak vrienden met ze om meer experience-punten te krijgen, ze in te zetten tijdens combats en zodoende speciale resources te krijgen en om speciale quests voor ze uit te voeren. Door al deze opdrachten uit te voeren kun je op den duur meer eieren gaan verzamelen. Zo duurt het avontuur voort. Zo nu en dan is het ook een portie geluk hebben om de juiste resources in de juiste levels te verzamelen en op die manier de quests uit te kunnen voeren. Daarom heb ik regelmatig dezelfde levels tig keer gespeeld. Uitdaging? Niet echt, maar je hebt toch echt dat ene materiaal nodig om je quest te kunnen voltooien.

Heb je echter het juiste level en de juiste vrienden gevonden om de juiste resources te kunnen vinden? Tja, dan is het ook weer geluk hebben, want je vrienden kunnen niet eindeloos materialen opgraven. Ze zijn vrij snel uitgeput en wat je krijgt is ook vaak random en daarbij heb ik er niet echt de vinger op kunnen leggen wanneer ze nu wel en niet materialen vinden. Beetje jammer is dat de conversaties behoorlijk lang duren en er best veel tekst op je afgevuurd wordt. Dat is natuurlijk ook vaak een belangrijk onderdeel van een fantasy RPG, maar wat mij betreft hoeft dat allemaal niet zo in overvloedde. De game speelt heerlijk weg, hoewel het soms wat lastig zoeken is welke controls je nu ook weer diende te gebruiken en dien je ook absoluut de voordelen die je vrienden en de spirits bieden een beetje onder de knie te krijgen. Al met al is Egglia: Rebirth een zeer vermakelijke game waar je absoluut de nodige uren in kunt steken.

Linn’s Conclusie: in het begin zat ik in de game van mweh, wat moet ik hier nu mee. Het voelt echt aan als een mobiele game. Voor de non-mobile-gamers is dit natuurlijk een perfecte oplossing om de fantasy rpg toch daadwerkelijk te kunnen spelen. Naarmate je meer ervaren raakt is de vrij simpel opgebouwde game toch enigszins verslavend. Gezien de timers in verschillende onderdelen van Egglia: Rebirth ervaar je dat de beste manier om te spelen is een uurtje en dan een tijd iets anders doen en dan terugkomen om te spelen. Uren achter elkaar gaat hem niet zozeer worden om het volledige er uit te kunnen halen en van de nodige bonussen gebruik te kunnen maken. Als tussendoortje voor een langere periode is het absoluut ideaal.

+ Zeer korte laadtijden
+ Schattige RPG
+ Voldoende speeltijd