Mocht je een Star Wars fan zijn, wat is dan naar alle lightsabergevechten en kickass force wielding nog meer iets om naar uit te kijken tijdens een film of game? Juist, de luchtgevechten en die waren nog nooit zo uitvoerig behandeld als in Star Wars Squadrons. Ready for takeoff?

In Star Wars Squadrons verkies je het luchtruim boven de aarde onder je voeten en spendeer je dus vrijwel geen tijd op de grond en moet je bekend worden met je eigen cockpit. In het epische luchtruim van het Star Wars heelal ploeg je tussen de planeten en sterren door met je squad en vecht je tegen de tegenstander en dat kan zowel Imperial als New Republic zijn. Het is maar net welke kant je kiest, of welke schepen je vetter vindt. Er zijn verschillende gamemodes, namelijk Story waarin je (hoe kan het ook anders) een verhaal doorspeelt, Dog Fight (5v5) en Fleet Battles met verschillende levels om de opdracht te voltooien.

Laten we beginnen met Story, de perfecte introductie voor als je nog niet eerder gevlogen hebt en echt kennis moet maken met de besturing. Stap voor stap leer je je schip kennen en wen je steeds beter aan het wenden en manoeuvreren. Tijdens het verhaal wordt er gewisseld tussen de Imperial Fleet en de New Republic, zodat je van beide een goede indruk krijgt en ze leer besturen. Overigens hebben beide schepen gelukkig dezelfde besturing, alleen ziet de cockpit met alle info er iets anders uit. Ik koos er zelf voor om met een controller te spelen, dat vond ik toch wat fijner besturen. Er zijn namelijk best wat factoren die je kunt instellen tijdens je vliegmissies. Om de energie van je schip goed te benutten kun je de energie gebruiken voor de power van je schip en bijvoorbeeld sneller te kunnen vliegen, je kunt de energie naar je wapens sturen voor meer firepower of je schild extra kracht geven. Je schild kun je daarnaast ook nog de focus op voor of achter geven. Maar je kunt ook kiezen voor gebalanceerd, bijvoorbeeld tijdens rustige momenten in je missie. Gedurende het spelen krijg je ook regelmatig tips om het vliegen zo goed mogelijk te laten verlopen en krijg je langzaamaan alle technieken wel onder de knie. Je kunt op verschillende moeilijkheden spelen en ik vond het zelf wel fijn om het zo makkelijk mogelijk te maken om daarmee het verhaal goed te kunnen doorlopen. Ik ben nu eenmaal geen held met richten, dus ik vond alle assistentie wel erg lekker. Maakt het overigens ook lekker speelbaar voor iedereen, mooie manier om in te komen en na het verhaal in een Dog Fight te stappen.

Tijdens de Dog Fight modus speel je online in een squad van vijf tegen vijf en hoor je bij de Imperial Fleet of New Republic. Eigenlijk is er weinig bijzonders aan deze modus, het is een standaard 5v5 alleen speelt het zich in de lucht af. Wat het anders maakt is dat je je nu natuurlijk niet even kunt verstoppen, iedereen vliegt non stop heen en weer en het tempo ligt dan wel hoog. De squad die als eerste 30 punten haalt wint. Ik vond het toch wel fijn dat ik eerst even wat met de besturing heb kunnen oefenen tijdens het verhaal, want anderen hadden het tempo behoorlijk hoog. Tot slot zijn er nog de Fleet Battles. Met je squad krijg je een reeks opdrachten te voltooien rondom enorme vloten. Je moet je vijanden neerhalen, maar ondertussen ook enorme schepen vernietigen en je eigen schepen verdedigen. Ook dit speel je online tegen andere spelers, net als bij Dog Fight. Boven in beeld krijg je te zien waar de focus voor jou als speler ligt, verdedigen of aanvallen. Daar zie je ook hoe het er voor staat bij jouw squad en of je dus een tandje bij moet zetten.

Grafisch heb ik echt niets op de game aan te merken. Het ziet er onwijs bruut uit, zeker als je het op een wat groter scherm kunt spelen. Het luchtruim ziet er echt fantastisch uit. Overal planeten, sterren en ruimtepuin.  Tijdens het verhaal worden de planeten ook benoemd, maar deze planeten zie je ook terug in de Dogfights en Fleet Battles. Fans zullen vooral Yavin Prime hier herkennen.  Yavin Prime is als eerste gezien in A New Hope en wordt vervolgens in vele comics, games, series en in Rogue One genoemd of gezien. De details van de cockpit en animatie in de cockpit werken lekker mee in de beleving van het vliegen in de ruimte. Om nog maar niet te beginnen over de muziek en geluidseffecten. Alles bij elkaar zet echt een Star Wars sfeer neer. Wat ik zelf daarom fijn vond is dat de moeilijkheidsgraad van Story mode ingesteld kan worden op super makkelijk voor de optimale beleving van het verhaal, of juist super moeilijk voor een flinke uitdaging. In combinatie met de besturing die je op verschillende manier kunt instellen helpt dat enorm bij de spelbeleving. Zelf vond ik het belangrijk om er lekker doorheen te kunnen, niet om het uitdagend te maken.

Dan zijn er nog alle schepen en die zijn echt super tof. Je ziet van je eigen natuurlijk alleen de binnenkant, maar je ziet iedereen wel om je heen en dat is behoorlijk gaaf. De keuze is best reuze, want er zijn op dit moment vier schepen per kant te kiezen en naar verwachting zullen er met uitbreidingen steeds meer bij komen. Ook kun je ze helemaal aanpassen naar eigen wens. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor meer schild, of juist meer snelheid of wil je meer torpedo’s? Ook kun je nog gezellige figuurtjes op je dashboard zetten, heb je nog meer te kijken! Door je favoriete schip te upgraden met de dingen die jou helpen wordt het natuurlijk steeds makkelijker om de overwinning te behalen met je squad. Ik vond zelf een focus op meer schild en goede wapens wel fijn, want ik ben dus gewoon niet zo heel erg goed. De meeste upgrades krijg je gewoon door te spelen en credits te verdienen, dus geen zorgen dat je extra moet betalen, gewoon lekker veel spelen.

Op 25 november zijn hebben we al wat mooie cadeautjes voor de feestdagen gekregen van EA, Motive en Lucasfilm in de vorm van een gratis update. Spelers hebben een nieuwe map gekregen van Fostar Haven die je zowel in Fleet Battles als in Dogfight modus kan spelen. Daarbovenop kun je nieuwe upgrades voor je schip krijgen, zoals een Boost Extension Kit en Prototype Piercing Torpedo’s. Maar wacht… er is meer!!! In december komen er twee nieuwe starfighters bij, namelijk de A/SF-01 B-wing voor de New Republic squadron en een TIE/d “Defender” voor de Imperial squadron. En tot slot kun je vanaf dat moment ook een custom match maken, zodat het voor iedereen makkelijker wordt om te spelen! Daar ben ik dan wel weer heel blij mee, als prutser…

Alena’s oordeel
Oké, even een lang verhaal kort. Ik vind Star Wars: Squadrons echt heel vet. Je cockpit en de omgeving waarin je vliegt zien er super gelikt uit met vette details, de schepen die je moet neerhalen zijn enorm en fantastisch gedetailleerd, de soundtrack en geluidseffecten zijn fantastisch en ik krijg echt het gevoel dat ik even in het Star Wars universum zit. Ze hebben schepen, uniformen en paneten zo Canon (dus behorend bij en trouw aan het universum en het verhaal) mogelijk gemaakt. Echt heel vet. Op onze PC draaide de game erg smooth, maar dat is ook wel een flinke PC. Ik kan me voorstellen dat het niet op elke PC zo lekker draait, dus wellicht dat een console dan uitkomst biedt. Ik ben overigens erg blij dat er geen pay to win of andere betaalde fratsen in zitten. Daar hebben ze denk ik bij Star Wars Battlefront II wel van geleerd. Als Star Wars fan kan ik de game sowieso aanraden, de look and feel (zoals ze dat zo mooi zeggen) is echt perfect. Mocht je geen Star Wars fan zijn maar wel op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging of gewoon een vette shooter in de lucht, dan kan ik je deze ook aanraden. Het speelt lekker, geeft genoeg ruimte om andere controls te kiezen die beter bij je passen, daagt voldoende uit, maar kan ook lekker basic gespeeld worden en dat wordt alleen maar beter met de mogelijkheid voor een custom match vanaf december. Star Wars: Squadrons is nu beschikbaar voor PC via Origin, Steam of Epic, Xbox One, Xbox Series X/S en PlayStation 4 en PlayStation 5.

+ Graphics
+ Soundtrack
+ Mogelijkheid besturing aan te passen