In tegenstelling tot af en toe langzaam smelten in de zon is het soms ook gewoon even tijd om binnen af te koelen met een fijne game. Ik keek al een tijdje uit naar Summer in Mara en nu gaan we er achter komen of de game aan alle verwachtingen voldoet!

In Summer in Mara draait het allemaal om de heerlijk pittige dame Koa. Koa woont op een eiland in de oceanen van Mara en heeft daar een heerlijk bestaan met haar oma Yaya Haku. Van haar leert ze het eiland onderhouden, gewassen te verbouwen en terug te geven aan Mara. Hak je een boom om, plant dan ook weer wat terug, houd het in balans. Ineens ontmoet Koa een mysterieus wezen genaamd Napopo die haar vertelt over het verliezen van haar huis en familie. Dat kan Koa natuurlijk niet accepteren en dus gaan ze er samen op uit. Deze heldhaftige jongedame is er niet van gediend als mensen onderweg haar zien als klein meisje en dus doet ze er alles aan om over te komen als een verantwoordelijke dame die heus wel weet wat ze doet. Ze laat niet zomaar over zich heen lopen en trekt sommige figuren ook gerust in twijfel en toch ziet ze in iedereen iets positiefs.

Tijdens het spelen zul je al snel merken dat er geen druk staat op het verhaal en dat je alles zo rustig aan kunt doen als je wil. Er zijn geen kalenders of seizoenen waar je rekening mee hoeft te houden, alleen de klok. De dag begint om 8.30 en eindigt rond middernacht, wat natuurlijk ook wel logisch is voor iemand die nog zo jong is, of wanneer je gaat slapen. Een dag duurt ongeveer een kwartier, maar je moet dan wel zorgen dat het energieniveau van Koa op peil blijft door te eten of te drinken. Dit is niet heel ingewikkeld, want in principe heeft elk eiland wel een fruit die je kunt eten. Het is wel zo dat rennen en dingen doen ook energie kosten, dus het kan geen kwaad om lekker in te slaan en er is geen maximum capaciteit aan Koa’s rugzak. Doe vooral ook lekker veel opdrachten voor iedereen. Vaak leveren die dingen echt wel wat op waar je wat aan hebt. Je leert bijvoorbeeld nieuwe recepten voor gerechten of gereedschap, voorwerpen en gebouwen. Deze komen dan weer van pas bij het verbouwen van gewassen die je kunt gebruiken om je dieren te voeren of te verkopen in de stad voor geld. Daarnaast kun je ook van alles onderweg vinden zoals paddenstoelen en kruiden en kun je stenen hakken voor verschillende metalen. Al deze producten kun je bij verschillende personen verkopen die allemaal hun eigen favoriete producten hebben waar ze meer geld voor geven. Toch vind ik het geld dat je binnenkrijgt soms wel karig, zeker aan het begin.

Nog even over het verhaal, zonder al te veel te verklappen. Koa moet ervoor zorgen dat de vervelende Elits de eilanden niet uitputten voor hun eigen welzijn en welvaart. Er is een hoofdlijn die je kunt volgen en allerlei zijsporen met verschillende personages die je tegenkomt. Koa voert veel gesprekken met ze, waarbij het ene gesprek er meer toe doet dan de andere. Toch mis ik ergens een beetje de connectie met een aantal personages. Ik had het wel leuk gevonden als personages misschien nog wat meer achtergrond zouden krijgen en misschien nog een cutscene hier en daar om het waar meer te laten leven. De tekenstijl is namelijk echt heel erg leuk en met een cutscene kan het misschien toch net wat meer tot leven komen. Het voelt wat Studio Ghibli achtig aan en persoonlijk vind ik dat een hele fijne stijl. Overigens staan de personages soms een beetje voor de missiebeschrijving en dat is niet zo handig, dan kan ik niet lezen hoeveel muntjes ik ergens voor moet hebben. Naast de missies moet je ook je eiland onderhouden door gewassen te verbouwen en dieren te voeren. Deze dieren heb je eerst niet maar kun je vinden in de oceaan als verstekeling zodra je een verblijf voor ze hebt gebouwd. Je kunt kippen, varkens en schapen houden en als je op andere eilanden nog andere dieren tegenkomt en voert zul je ze misschien wel terugzien op je eiland, zoals bijvoorbeeld een hond. 

Maar laten we niet vergeten dat Summer in Mara van een relatief klein team komt. Chibig is een groep ontwikkelaars uit Spanje die met Summer in Mara een tweede console game hebben toegevoegd aan hun universum. Als eerste brachten zij Deiland Tiny Planet naar Android en iOS met als opvolger Ankora. Om het universum verder uit te breiden kwam Deiland naar de PlayStation 4 en Steam in 2018 en werd Summer in Mara de langverwachte nieuwe titel. Zelf noemen ze dus dat ze een universum ontwikkelen en qua stijl kan ik dat ook al wel plaatsen. Ik heb de andere games niet gespeeld, maar wellicht dat spelers van de andere games van Chibig referenties herkennen in Summer in Mara? Ze zijn voor mij niet overduidelijk in ieder geval, maar goed, dat hoeft natuurlijk ook niet. Wat Summer in Mara betreft is Chibig steeds bezig de game verder te ontwikkelen en neemt tips en adviezen van de spelers mee in updates voor de game. Zo kun je via Discord bugs aangeven en horen ze graag wat je van de game vindt. Nog niet zo lang geleden was er ook een livestream te zien op Twitch waar je allerlei vragen kon stellen over de game. Hier kwamen ook vragen voorbij over het springen, want Koa springt in principe zo een heuvel op waardoor je wat obstakels kunt vermijden. Behalve dat het meer werk zou zijn voor de makers is het ook wel lekker dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn. Ik vind het echt wel bijdragen aan de ontspannenheid  van de game. Daarnaast rent ze ook lekker snel, dus het duurt niet super lang om naar de andere kant van het eiland te komen. 

Er zijn nog wel wat aandachtspuntjes wat mij betreft. Zo vind ik niet alles even duidelijk uitgelegd, bijvoorbeeld hoe je ergens aan komt, bepaalde mechanics van de game, je moet veel zelf uitzoeken. Voor mij geen probleem, maar ik zie het ook wel gespeeld worden door de kids en dan is het toch fijn als er wat meer richting wordt gegeven hier en daar. Er is bijvoorbeeld een kaart van de grote stad, maar er staat niet aangegeven waar je zelf op de kaart bent. Ook staan er geen pijltjes of kruisjes van waar je heen moet bijvoorbeeld. Als je op zee bent is er een minimap rechtsonder in waarop je kunt zien waar de belangrijke punten zijn, zoals een visplek of een beestje die je kunt redden. Daarop zie je gelukkig wel waar je bootje is. Een ander aandachtspuntje heeft toch nog wel te maken met het springen van Koa op allerlei objecten. Sommige dingen springt ze met gemak overheen, anderen lijkt ze wat in vast te komen zitten. Ook is het niet heel handig dat je niet uit het water de kant op kunt springen en daarvoor echt naar de wal moet zwemmen. Is spring bijvoorbeeld wel eens naast de boot als ik ergens aanmeer, maar dan moet ik helemaal om een pier heen om aan land te komen. Daar zouden ze van mij nog wel even wat aan mogen doen. Ik heb het zelf met een Xbox controller gespeeld op de PC, want via toetsenbord vond ik toch niet helemaal lekker spelen.

Verder heeft de game echt een heel hoog schattigheidsgehalte en zijn de personages allemaal erg leuk ontworpen. Wat meer diepgang had van mij best wel gemogen, of een soort encyclopedie met alle personages en wat informatie. Wat me opviel is dat ik bij sommige personages zelf invulde dat het een meisje/vrouw was terwijl het een man was en andersom. Zegt misschien iets over mijn stereotypering, maar wel tof dat ze het niet persé overduidelijk maken. Daarnaast is de game gewoon heel ontspannen en kun je  overal lekker de tijd voor nemen. Er zijn nauwelijks consequenties, behalve dat Koa met minder energie begint als je niet in een bed slaapt of tot het einde van de dag door blijft rennen. Maar ook dat is natuurlijk weer zo te verhelpen door wat fruit te eten. Persoonlijk had het farming gedeelte wel wat sneller en soepeler gemogen, want nu moet ik voor elk gewas twee keer klikken om het te oogsten, is een zak mest eerder leeg dan dat ik al mijn gewassen heb bemest en moet ik voor twee gewassen een heel klein beetje van een nieuwe zak gebruiken die daarna gewoon verdwijnt. Ook had het verbruiken van een duikbril niet gehoeven, ik wil best wat meer betalen munten neerleggen als ik daarmee een duikbril kan blijven gebruiken. Nu is dat maar één keer, net als een slaapzak en dat vind ik wel wat overbodige extra last. Het heeft gewoon echt nog wat schoonheidsfoutjes, maar ik verwacht dat daar gedurende de verdere ontwikkeling wel wat aan gedaan wordt.

Eindoordeel
Summer in Mara is een zeer vermakelijke en ontspannen game, al kan ik me voorstellen dat het na een tijdje wat eentonig wordt als je niet helemaal in het verhaal op kunt gaan. Je kunt er zoveel tijd in steken als je wil, je kunt rustig aan doen (ook al zeggen sommige personages dat je op moet schieten), gewassen verwelken niet als je ze geen water geeft, dieren verhongeren niet als je ze een keer vergeet te voeren. Het is gewoon allemaal heel gemoedelijk en dat maakt het een lekkere game om te spelen. Ik had ook weinig zuchtmomenten of “oh ja, dat had ik nog even moeten doen” momenten. Als ze de schoonheidsfoutjes er langzaamaan uithalen en de game hier en daar net even wat soepeler maken door bijvoorbeeld Koa uit te water te laten springen of de duikbril meerdere keren laten gebruiken ben ik zeer tevreden. Ik kan de game zeker aanraden voor iedereen die het lekker vindt om gewoon rond te lopen en klusjes voor iedereen op te lossen zonder al te veel gedoe. Ondanks dat Koa het opneemt tegen een vervelende organisatie is er geen vecht element, kan Koa niet gewond raken en wordt ze niet aangevallen door dieren. Het is wel Engelstalig, dus voor kids die geen Engels kunnen zou je even moeten ondersteunen, maar het is absoluut geschikt voor het jongere publiek. Het is namelijk al heerlijk om gewoon rond te lopen en te varen.
Summer in Mara koop je nu voor de Nintendo Switch en Steam!

+ Hoog schattigheidsgehalte
+ Laagdrempelig en geschikt voor alle leeftijden
+ Geen geweld
+ Leuke personages
– Niet genoeg diepgang qua verhaal en personages
– Nog wat schoonheidsfoutjes

One Comment on “Review: Summer In Mara (Switch)”

Leave a Reply to Sophie Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.