Overleven, dat is alles waar het om draait in It Came From Space And Ate Our Brains. De titel is al een mondvol (ken jij een game met een langere titel?), maar is wel waar het in feite op neerkomt. Plof met je buddies op de bank, grijp een controller en slacht die aliens af. Hier is de review van deze Alien-Slayer-Game!

Aliens neerknallen en zodoende zien te overleven dat is eigenlijk alles wat je in It Came From Space And Ate Our Brains hoeft te doen. Deze roze monstertjes zijn er in grote getale, dus zorg er voor dat je wapen goed uitgerust is. Gelukkig krijg je hierbij gedurende de levels ook de broodnodige hulp aangeboden.

Met een coop-shooter is het wel handig als je mensen hebt om mee te spelen. Dat is zo nu en dan nog wel een dingetje, want vriendlief heeft het momenteel zeer druk met de wereld veroveren in Europa Universalis en even gezellig aliens afslachten zit er dan niet in. Zeker niet als zij het spel dan ook nog eens heel tof vindt en uren door zou kunnen knallen. Side-note: normaliter ben ik niet zo enorm weg van de shooters, maar deze game heeft mij onverwacht tot weten te verrassen.

Allereerst is dit er weer één van Nederlandse bodem: Triangle Studios, yes! Ze hebben zich flink laten inspireren door 90’s Arcade-games, een vleugje Stranger Things en ik heb ook zeker iets bespeurd uit de Black Mirror aflevering Metalhead. Met hun trailer voor de game blinken ze sowieso al uit, zeker het bekijken waard:

In It Came From Space And Ate Our Brains zijn er in totaal vijf campaigns om te unlocken. Uiteraard begin je bij de eerste, genaamd ‘rooftops’. Wanneer je deze missie voltooid hebt kun je beginnen aan de volgende campaign. Klinkt uitermate simpel, maar tijdens je zoektocht kom je voor de nodige obstakels te staan. Er zijn honderden aliens, in diverse soorten en maten, die proberen te voorkomen dat jij de eindstreep haalt. Obstakels kun je letterlijk nemen, want regelmatig liggen er objecten op je pad die je kapot dient te knallen ‘destroy the barrier’ om je weg te kunnen vervolgen. Hier is goed teamwork goed van belang aangezien de aliens je blijven en blijven aanvallen. Werk je niet goed samen dan zou het zomaar eens kunnen dat je team-mate het lootje legt doordat hij / zij een “knauw” van de aliens heeft gekregen en zijn / haar hersenen aan het veroberen is. Kort door de bocht gezegd: 1 strafpunt! Er wordt gewerkt met hartjes die je levensniveau aanduiden. Wanneer een team-mate zonder “levens” zit en naar alle waarschijnlijkheid aangevreten wordt dien je diegene te reanimeren. Knal de aliens overhoop en wanneer je dichtbij genoeg staat loopt de levensmeter weer op. Echter… de aliens blijven op je afkomen, dus je hebt nu meerdere taken: én jezelf redden, én de aliens vernietigen, én je buddy weer tot leven wekken. Nobody said it would be easy…

Over easy gesproken… Easy, Normal, Hard en Insane; hoe ruig wil je het spel spelen? Uiteraard kun je het niveau naar wens aanpassen en deze aanduidingen zijn er niet voor niets. Met Easy fiets je overal vrij gemakkelijk (soms ook al best pittig als non-shooter-person) doorheen, met Normal wordt het al wat lastiger. Wil je echt totale chaos, kies dan eens voor Insane! Ook voor de grap eens mogelijk, want dit is echt krankzinnig lastig. Iets voor de doorgewinterde shooteraars en beter om met zijn vier en te spelen.

Speel samen met tot wel 4 mensen, verken 18 omgevingen, 24 wapens in zijn totaliteit en wanneer je bijvoorbeeld op de PS4 speelt wordt er regelmatig een trophy aan je collectie toegevoegd (verzamel ze alle 57). Solo spelen is ook mogelijk, maar behoorlijk lastig, teamwork is waar het om draait; niet voor niets staat het te boek als coop-game.

Wat betreft wapens heb je de keuze uit 6 opties: pistool, shotgun, machine geweer, plasma geweer, rocket launcher en laser gun. Je start ieder level met je pistool. Bij genoeg geld dat je verdient door geld dat je vindt of het neerknallen van aliens kun je je wapens upgraden om je nog beter te wapenen tegen de roze aliens. Vervelend? Nee, in ieder level is het weer opnieuw een uitdaging om geld bij elkaar te sprokkelen om betere wapens te kunnen kopen. Geen zorgen: alle wapens hebben onbeperkt munitie.

Toe aan een survivalmodus? Ook dat is mogelijk, blijf zo lang mogelijk in leven terwijl er continue invasies aliens die je hersenen maar wat graag op willen eten op je af blijven komen. Knal ze allemaal overhoop en zet een nieuwe highscore neer. Een zeer aangename toevoeging aan de standaard campaigns met maar liefst 12 levels – 11 om te unlocken. Deze unlock je door alle alien-invasies te overleven en ook hier is teamwork weer uiterst belangrijk.

Uiteraard krijg je onderweg hulp, wanneer je tijdens je zoektocht in campaigns objecten overhoop knalt kan hier een neon-verlicht blokje verschijnen in de kleuren blauw, groen, roze of geel. Blauw staat voor een med-kit om je levensmeter aan te vullen en roze staat voor een upgrade waarmee je tijdelijk met een beter wapen kunt schieten. In geel vindt je 2500 money om op te sparen en bij voldoende inkomsten je wapen te kunnen upgraden, tot slot staat groen voor een nuttig item; te weten een schild, beams of een turret welke in benarde situaties echt wel goed van pas kunnen komen.

Het is al vaker genoemd It Came From Space And Ate Our Brains is een coop-game, maar… een onderlinge strijd is er ook. Wie is het sterkst en knalt de meeste aliens overhoop en verdient zo de meeste punten? Na ieder level komt er een winnaar uit de bus en zie je een verslag wie de meeste punten heeft behaald, hoe vaak je het loodje hebt gelegd, hoeveel aliens je afgeslacht hebt en hoeveel schoten je gelost hebt. Samenwerken, maar onderling toch ook competitief.

Waar de makers goed aan hebben gedaan is om in beide level in den beginne slechts één level beschikbaar te hebben. De échte spelers zullen hierdoor de drang voelen om ook echt alle 16 gelockte vrij te spelen en dan enigszins voldaan de game te laten voor wat het is. Tenzij er natuurlijk een game-avondje met vrienden op de planning staat, want daar is dit een zeer geschikte game voor.

Linn’s conclusie:

Ben je op zoek naar een verslavende gameplay, lokale coop-game en duizenden aliens om naar Oblivion te sturen? Dan heb je aan It Came From Space And Ate Our Brains zeker een goeie. Origineel? Niet zo zeer. Een uitstekende filler-game? Dat zeker! Laat je meeslepen in een heerlijke Arcade-game die je terug meesleept naar de jaren 90, inclusief bijbehorende Techno-soundtrack.

Tot slot nog een tip voor de makers: gooi er een online optie in om het console-plezier te vergroten.

+ Nederlandse makelij
+ Coop-Shooter