Sorry, sorry! Allereerst sorry dat deze review even op zich heeft laten wachten en nogmaals sorry richting de makers van Dragon Quest Builders, omdat ik nog niet eerder een deel uit de serie heb gespeeld. Deze game beland zeker in de top 3 van 2019. Waarom lees je in deze review!

Niet eerder ben ik in aanraking gekomen met een Dragon Quest Builders deel, technisch gezien dus deel 1. Gezien er vaak vergelijkingen gemaakt worden met Minecraft, welke ik overigens bewust links heb laten liggen, is deze game mij compleet ontgaan. Het waarom? Tja… geen idee.

Wanneer de game in je schoot geworpen wordt, en je review-cijfers voorbij ziet komen die er niet om liegen, is het misschien toch eens tijd om Dragon Quest Builders uit te proberen en zelf een oordeel te vellen. Ondanks dat ik in een extreem drukke periode zit, is het vrijwel onmogelijk om de game weg te leggen. Regelmatig is het dus voorgekomen dat, tot frustratie aan toe, de Nintendo Switch leeg was en er verplicht even een andere activiteit in huis gedaan moest worden. Ik ben dusdanig verslaafd aan het spel dat het onder andere leidde tot een game sessie tot na middernacht in de game, helemaal verdiept in het spel, omdat je het maar niet weg wilt leggen en maar door wilt bouwen.

In Dragon Quest Builders 2 ben je de laatste Builder op de wereld. Gevangen genomen door de Children of Hargon bevind je, je op een schip waar je de basiselementen van het bouwen leert. Nadat het schip verwoest wordt spoel je aan op een eiland waar je avontuur op het punt van beginnen staat. Gelukkig sta je er niet alleen voor; meteen ontmoet je een “vriend” genaamd Malroth die je zal bijstaan tijdens je enorme reis op diverse eilanden waar een enorme hoeveelheid Quests op je staan te wachten.

De bedoeling is dat je een beschaving opbouwt, dit kan zijn door middel van het bouwen van een boerderij, maar ook slaapvertrekken, keukens en er is zelfs aan toiletten gedacht. Continue denk je nog even deze Quest afmaken en je bent zo weer een paar uur verder. Gelukkig word je niet aan je lot overgelaten en worden de Quests duidelijk aangegeven en word je geholpen en begeleid door de diverse bewoners van het eiland.

Door het behalen van Quests en de verbeteringen voor de inwoners van Quests word je beloond door middel van applaus en hartjes. Deze hartjes zorgen er, net als het uitschakelen van tegenstanders, voor dat je kunt levelen. Toch fijn dat de laatste Builder geholpen wordt wanneer hij / zij het eiland aan het verkennen is en je “dorpje” niet meteen stilstaat.

Bouwers doen zwaar werk. Noodzaak is dan ook dat je goed je HP en voedsel in de gaten houdt. Bouw energie op door een nachtje te slapen op een bedje van stro of wanneer je verder bent in een echt bed en kook op een vuur en verzamel voedsel zodat je continue eten ter beschikking hebt. Mocht dit je ontgaan dan zal de builder uitputten en helaas niet meer op volle kracht de Quests kunnen voltooien.

Minecraft met een verhaal wordt Dragon Quest Builders ook wel genoemd. Verzamelaars en bouwers kunnen hun lol op. Er is zoveel te ontdekken, verzamelen en beleven dat je compleet uit het veld geslagen wordt door de eindeloze mogelijkheden. In het begin zijn de controls even wennen, maar het duurt niet lang voordat je exact weet waar elke knop voor dient. De diversiteit van de diverse omgevingen zorgen voor een waar speelgenot, van toepasselijke wezens in het gebied tot aan paddenstoelen in wat vochtigere plaatsen.

Heb je een eiland voltooid? Gefeliciteerd, je bent klaar voor je volgende compleet nieuwe missie. Alle items die je tot dan toe hebt verzameld worden opgeslagen en je begint met een schone lei aan een nieuwe missie. Voelt dit alsof je voor niets zoveel hebt vrijgespeeld? Absoluut niet, het is juist enorm leuk dat je weer deels opnieuw kunt beginnen. Tevens zorgt dit ervoor dat je geen overbodige resources in bezit hebt. Immers aan treinrails op een boerderij heb je niet zoveel.

Zijn er na al deze lovende woorden dan ook nog minpunten? Jazeker, de conversaties met de bewoners duren vaak nét iets te lang, dit had mijns inziens wat korter gemogen. Ook kan de camera zo nu en dan behoorlijk vervelend zijn doordat de positie niet duidelijk bepaald kan worden. Maar ach dit weegt niet op tegen al het eindeloze speelplezier, plus de enorme hoeveelheid content en plezier die Dragon Quest Builders 2 rijk is.

Linn’s Oordeel:
Dragon Quest is een game waarmee je uren, uren, maar dan ook echt uren zoet bent. Hoewel de game niet zeer ingewikkeld is word je opgeslokt door het avontuur en de vele Quests die je uit dient te voeren. Pas op: het verslavingsgehalte ligt zeer en zeer hoog. De mogelijkheden zijn eindeloos, mocht je al niet genoeg hebben aan de basis kun je op eigen initiatief nog veel meer resources verzamelen en je eilandje nog mooier maken dan hij al is. Aangezien ik al zeker 30+ uur in de game heb zitten en nog lang niet uitgespeeld ben is Dragon Quests Builders 2 een ware parel en zeker het aanschaffen waard.

+ Uren, maar dan ook uren game-plezier
+ Feest voor liefhebbers van verzamelen en bouwen.
+ Eenvoudig, maar briljant
+ Hoog verslavings-gehalte
+ Eenvoudige game-play zonder dat het een seconde verveelt.
+ Voor jong en oud
– Ellenlang praten met bewoners
– Camera werkt niet altijd effectief mee

Eindconclusie: Wat is dit enorm leuk! We willen meer Dragon Quest Builders. Ik duik nog even een paar uur in deze prachtgame om vervolgens toch maar eens een blik te werpen op deel 1. Een Dragon Quest Builders deel 3 in 2020?