Sinds de release van Anno 1800 in april dit jaar zijn er alweer twee DLCs toegevoegd, namelijk Sunken Treasure en Botanica. In deze review lees je de toegevoegde waarde van beide DLCs en wat we nog van de toekomstige DLCs mogen verwachten.

De eerste DLC die voor Anno 1800 uit is gekomen is Sunken Treasure en zoals de naam al zegt, draait het hierbij om het vinden van schatten op de bodem van de zee. Voordat je hieraan kunt beginnen zul je eerst 700 Artisans moeten hebben, dus ben ik eerst weer aan het bouwen geslagen. Het duurt wel even voordat ik zover was en het lange wachten en soms de verveling is een puntje van kritiek voor Anno 1800. Er komt echter een halt op het wachten zodra je de 700 Artisans aantikt, want je krijgt direct de mogelijkheid om naar een nieuw gebied te gaan. De koningin is verdwenen en je wordt gevraagd om haar te volgen, waardoor je uiteindelijk in Cape Trelawny aankomt. Deze schakeling werkt hetzelfde als de wisseling naar The New World van het basisspel en dat werkt niet altijd even soepel vind ik zelf. Je moet nu dan drie gebieden in de gaten houden die allemaal een eigen tempo, grondstoffen en doelen hebben. Een leuke toevoeging, maar het is wel even koppie erbij houden! In Cape Trelawny kun je schatten opduiken met behulp van een duikersklok die je van Old Nate krijgt, die je vervolgens weer kunt upgraden om je vindkansen te vergroten. De items die je vindt kun je toepassen op je schepen, toevoegen aan je dierentuin of museum en als alles rustig draait, is dit natuurlijk een leuke toevoeging aan de basisgame, want het geeft je weer een nieuw aandachtsgebied. Mocht je echter nog in de beginfase zitten van Anno en echt nog moeten leren hoe je alles moet managen, dan zou ik dit eerst even achterwege laten. Het is weer een extra factor om mee bezig te zijn en in de wereld van Anno zijn er al zoveel.

Ondertussen bouwen we rustig verder tot de 1000 Engineers, want pas dan kun je gebruik maken van de content van de tweede DLC, Botanica. 1000 Engineers??? Gelukkig hebben we genoeg te doen in Cape Trelawny en als je alles lekker verder laat lopen kom je er vanzelf een keer. In Botanica kun je de stad mooier maken met een zogenaamde Botanical Garden en kun je tuinen toevoegen aan al bestaande gebouwen. Naast dat je de stad mooier maakt heeft het ook nog meer voordelen, want het completeren van een setje verschillende planten maakt dat bepaalde gewassen ineens gaan groeien en je daarmee nieuwe productie kunt introduceren op dat eiland. Eerder was er al de mogelijkheid om gevonden zaden te plaatsen in een Trade Union, maar daarmee bereikte je niet het hele eiland, enkel de radius om een Trade Union heen. Dat geeft je weer de mogelijkheid om een Trade Union voor andere zaken te gaan gebruiken. Nice toch?  Botanica geeft je overigens geen extra missies of verhalen, het bevat alleen nieuwe plaatsbare content en nieuwe items om te vinden/verdienen. Overigens krijg je weinig uitleg over hoe je alles kunt gebruiken en moet je dat zelf uitzoeken. Dat kan je erg leuk vinden, waardoor je Anno misschien weer eens op een andere manier gaat bekijken. Maar ik kan me ook voorstellen dat het vervelend is als je niet weet wat je er allemaal mee kunt doen.

Veel games werken tegenwoordig met een Season Pass waarmee je alle DLCs alvast vooruit betaalt en ze kunt downloaden op de releasedatum. Het lastige daarvan vind ik dat je niet van te voren kunt inschatten of het een toegevoegde waarde gaat hebben, maar voor sommige spelers zal het natuurlijk hoe dan ook aantrekkelijk zijn om content toe te voegen aan je game. Een gamemaker wil natuurlijk niet dat je, je gaat vervelen en als je veel uren in gamen stopt dan zul je op een gegeven moment behoefte hebben aan aanvulling en afwisseling. Voor Anno 1800 doen ze dit met nieuwe content en geven ze je in-game de optie om deze content wel of niet toe te voegen aan een nieuwe game. Je kunt het niet in een bestaand spel toevoegen of later toch weer uitzetten, dus als je nieuwe content koopt zul je eerst weer moeten bouwen. Dat kan natuurlijk heel leuk zijn, want je was misschien alweer uitgekeken op je bestaande spel, maar er gaat ook wel weer aardig wat tijd in zitten, je kunt het niet ‘eventjes proberen’ en moet er echt voor werken. Dat heeft ook wel wat natuurlijk, het levert je hopelijk weer genoeg nieuwe ervaringen en speeltijd op. Het zijn wel leuke aanvullingen voor de game en ik denk dat het qua prijs dan wel goed zit. Als je graag Anno speelt heb je dit er wel voor over en zul je er hoogstwaarschijnlijk ook tevreden mee zijn, al is het meer van hetzelfde, maar dan in een nieuw jasje. Voor Sunken Treasures betaal je € 11,99, voor Botanica € 7,99 en voor The Passage (de DLC die nog uit moet komen) is er nog geen prijs bekend. Een Season Pass is echter € 24,99, dus als je van plan bent om toch voor alle drie te gaan, kun je beter de Season Pass aanschaffen en dan krijg je ook wel waar voor je geld. Er is voldoende extra content, dus er is weer genoeg te doen in Anno 1800. Ik zou zeggen kom maar op met die laatste DLC, maar ik ben nog lang niet klaar met deze twee.

+ Voldoende nieuwe content
+ Prijs is okay
– Wisselen tussen werelden blijft tricky
– Weinig uitleg over mogelijkheden Botanica

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.